Czasopismo
2015
|
Badania miejskie i regionalne :Potencjały rozwojowe oraz kierunki przemian w miastach i regionach
|
26--35
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Współcześnie w wielu obszarach można zaobserwować proces przewartościowania dotychczasowych paradygmatów. Jednym z nich jest odejście od postrzegania kultury jedynie przez pryzmat wartości autotelicznych i dostrzeganie w niej walorów bardziej użytkowych. Zauważalne jest to również w aspekcie ekonomicznym - stąd zainteresowanie sektorem kreatywnym jako nowym motorem rozwoju gospodarczego. W szczególności zwraca się także uwagę na przedsięwzięcia w obszarze kultury, które coraz częściej postrzegane są przez pryzmat zmian społecznych, które stymulują rozwój społeczeństwa i gospodarki. Kultura budująca podmiotowość człowieka, rozwijająca tożsamość, otwartość, kształtująca postawy współpracy czy wyzwalająca kreatywność uwalnia rezerwy, bez których trudno będzie osiągnąć rozwój na miarę naszych aspiracji i przejść od przysłowiowego podwykonawcy do kreatora i integratora nowych rozwiązań, pomysłów i produktów. Tak rozumiana kultura nie może być postrzegana jedynie jako "koszt", ale powinna być rozumiana jako "inwestycja" . Działalności oparte na kulturze stanowią jądro dla powstawania i rozwoju innych branż kreatywnych, które tworzą sektor kreatywny.(fragment tekstu)
Rocznik
Tom
Strony
26--35
Opis fizyczny
Twórcy
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
- BEDA, The Buremu of European Design Associations (2006), European Design Report. The European Design Industry in Facts and Figufes,,
- Creative Economy Report 2008. The challenge of assessing creative economy: towards informed policy making. Summary, UNCTAD/DITC/2008/2
- Florida R.: The Rise of the Creative Class: A How It's Transforming Work, Leisure and Community. Basic Books, New York 2002
- Investing in Creative Industries: A Guide for Local Authorities. British Council 2009
- Klasik A.: Budowanie i promowanie kreatynvnej aglomeracji miejskiej, www.gwsp.edu.pl
- Klasik A.: Rola sektora kultury i przemysłów kreatywnych w rozwoju miast i aglomeracji. Wydawnictwo UE, Katowice 2010
- Klasik A., Drobniak A., Wrana K.: Perspektywy rozwoju aglomeracji górnośląskiej na podstawie sektora gospodarki kreatywnej. "Biblioteka Regionalisty" 2009, nr 9, s. 55-75
- Kultura-Polityka-Rozwój. O kulturze jako "dźwigni rozwoju społecznego polskich metropolii i regionów''. "Wolność i Solidarność" 2012, nr 44, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Gdańsk
- Reid B., Albert A., Hopkins L.: A Creative Block? The Future of the UK. Creative Industries A Knowledge Economy & Creative Industries Report. The Work Foundation 2010
- Stryjakiewicz T.: Sektor kreatywny jako czynnik kształtujący nową jakość przestrzeni europejskiej. W: Przekształcenia regionalnych struktur funkcjonalno-przestrzennych. Europa bez granic - nowe wyzwania. Red. D. Ilnicki, K. Janc. Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008
- Stryjakiewicz T., Męczyński M., Stachowiak: Sektor kreatywny w poznańskiej gospodarce. Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2009
- Szultka S.: Klastiy w sektorach kreatywnych - motory rozwoju miast i regionów. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2012
- Tornqvist G.: Creativity and the Renewal of Regional Life. W: Creativity and Context: A Seminar Report. Lund Studies in Geography. B. Human Geography. Ed. A. But- timer. Gleerup, Lund 1983, No. 50, s. 91-112
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171397045