PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | nr 18 Zeszyt Naukowy Katedry Zarządzania i Marketingu | 87--92
Tytuł artykułu

Activity Based Costing a ocena rentowności klientów

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedsiębiorstwo dążące do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej musi koncentrować się na klientach. Wymóg podążania za preferencjami i oczekiwaniami nabywców stanowi również przesłankę wyboru przez przedsiębiorstwo określonych metod działalności. Zadowoleni i lojalni klienci spostrzegani są jako główny kapitał organizacji pozwalający na racjonalne funkcjonowanie przedsiębiorstwa, zrealizowanie zysku oraz wzrost jego wartości. Aby osiągnąć rynkowy sukces, organizacja musi więc dostarczać klientowi takich wartości w produkcie czy w usłudze, które będzie on uważał za pożądane i cenne, a których nie dostarczą mu inne konkurencyjne przedsiębiorstwa. Dążenie do usatysfakcjonowania klienta pociąga za sobą jednak warunek, by nie wpłynęło ono negatywnie na wynik ekonomiczny producenta bądź usługodawcy. Potrzebne jest zatem zastosowanie odpowiedniego rachunku kosztów, który pozwoliłby na ocenę rentowności klientów. Pomocą w odpowiedzi na powyższy problem, może służyć metoda Activity Based Costing. Alokacja przyczynowo-skutkowa kosztów w tej metodzie, zapewnia pozyskanie informacji o rzeczywistych kosztach klienta, pozwalając na zestawienie ich z osiąganym zyskiem według nabywców. (fragment tekstu)
Twórcy
Bibliografia
  • Dobiegała-Korona B.: Zarządzanie wartością klienta, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2002, nr 2.
  • Januszewski A.: Strategiczne zastosowanie rachunku kosztów działań, "Przegląd Organizacji" 2002, nr 4.
  • Januszewski A.: Zastosowanie metody ABC/M w teorii i praktyce, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2002, nr 10.
  • Leszczyński Z., Wnuk T.: Controlling, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa 2000.
  • Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza, Pod red. Ireny Sobańskiej, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2003.
  • Zieliński T.: Zarządzanie klientami z wykorzystaniem Activity Based Costing, "Logistyka" 2001, nr 6.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171397879

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.