PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | nr 21 Zeszyt Naukowy Katedry Socjologii i Psychologii | 224--233
Tytuł artykułu

Kompetencja osobista jako składnik "indywidualnego kapitału intelektualnego" menedżera a refleksje na temat priorytetów w kształceniu studentów

Autorzy
Warianty tytułu
Individual Competence as a Part of Manager's "Individual Intellectual Capital" - Reflections on Students' Education Priorities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Szybkość przemian zachodzących w technologii, gospodarce, polityce i środowisku społeczno-kulturalnym wymusiły zmiany w postrzeganiu i pełnieniu roli menedżera, akceptując tym samym konieczność posiadania kompetencji osobistych i społecznych. Kompetencje te - często lekceważone w sferach biznesowych - są fundamentem inteligencji emocjonalnej. To dzięki tym umiejętnościom menedżer ustanawia "standard emocjonalny grupy", dając ludziom poczucie klarowności sensu działania, koncentrując ich wokół wizji, wzbudza ekscytację i zaraża własnym entuzjazmem. Taki menedżer nie tylko jest zdolny kierować, ale przewodzić. Staje się więc przywódcą zdolnym poradzić obie ze złożonością, zmiennością oraz nowymi zasadami rządzącymi światowym rynkiem. Przetrwanie organizacji, co oczywiste, jest więc bezpośrednio związane z naszą gotowością do kształtowania przywódców. Zaproponowany trójwymiarowy model umiejętności przywódczych J.F. Bolta to kompleksowy proces, który oparty jest na założeniu, że menedżerom niezbędny jest sposób myślenia, wiedza i umiejętności zdecydowanie różniące się od tych, które wymagane były w przeszłości. (abstrakt oryginalny)
EN
The speed of changes in technology, economy, politics and social-cultural environment has forced changes in perceiving and playing a role of a manager, accepting at the same time necessity for having personal and social competencies. Those competencies, often disregarded in business spheres, are the foundation of emotional intelligence. These skills enable a manager to establish "the emotional standard of the group". giving the people a sense of clarity of their actions; focusing them on the vision, he makes them excited and infects with his or her own enthusiasm. Such a manager is able not only to manage but to lead as well. He becomes a leader who is able to cope with complexity, changeability and new principles ruling over the world market. An organization survival is obviously directly connected with our readiness to create leaders. The suggested three-dimensional J.F. Bolt's model of leadership skills is a complex process based on the assumption that a manager needs a way of thinking, knowledge and skills different from those required in the past. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Hesselbein F., Goldsmith M., Beckhard R.: Lider przyszłości. Business Press. Warszawa 1997.
  • Ross G., Ross J.: Measuring your Company's Intellectual Performance. Long Range Planning, June 1997.
  • Strojny M.: Zarządzanie kapitałem intelektualnym. Ogólny zarys koncepcji. "Przegląd Organizacji", 2000, nr 7/8.
  • Sveiby K.E.: Measuring Instangibles and Intellectual Capital - An Emerging First Standard. Internet Versio 5, August 1998.
  • Penc J.: Kreatywne kierowanie. Placet, Warszawa 2000.
  • Goleman D.: Inteligencja emocjonalna w praktyce. Media Rodzina, Poznań 1999.
  • Majewska-Opiełka I.: Umysł lidera. Wydawnictwo Medium, Warszawa 1998.
  • Nęcki Z.: Negocjacje w biznesie. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171397983

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.