PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | R. 13, nr 3, cz. 2 | 67--84
Tytuł artykułu

Alianse strategiczne w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Strategic Aliances in the Company's Value Creation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesna gospodarka globalna oparta na wiedzy tworzy trudne warunki otoczenia okołobiznesowego, które charakteryzuje się dużą zmiennością i niestabilnością. Strategiczne umowy współpracy stały się kluczowym czynnikiem wpływającym na budowanie trwałej, permanentnej i trudnej do skopiowania pozycji konkurencyjnej. Działanie w pojedynkę w wielu sytuacjach jest już niemożliwe, a zawieranie aliansów strategicznych stało się już nie tylko atrakcyjną opcją wśród różnorodnych form tworzenia wartości, lecz koniecznością. Celem artykułu jest ocena roli aliansów strategicznych w tworzeniu wartości przedsiębiorstw. Kluczowym zagadnieniem jest określenie znaczenia i miejsca podejmowania decyzji współpracy w ramach sojuszy w procesie tworzenia wartości przedsiębiorstw. Ponadto analizą objęto wybrane studia przypadków korporacji globalnych. (abstrakt oryginalny)
EN
Modern, global, knowledge-based economy creates very difficult business environment conditions. They are characterized by high volatility and instability. Strategic cooperation agreements have become key factors-contributor to the building of a lasting, permanent and difficult to copy competitive position. Actions without collaboration in many situations are impossible, and strategic alliances have become not only an attractive option among the various forms of value creation, but a necessity. The aim of the article is assessing the role of strategic alliances in the creation of companies' value. The key issue is to determine the meaning and place of decisions concerning cooperation in the process of value creation. In addition, the analysis covered selected case studies of global corporations. (original abstract)
Rocznik
Strony
67--84
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
  • Nelton Design Group
Bibliografia
  • 1. Austin J. (2000), The collaboration challenge: How non-profits and businesses succeed through strategic alliances, Jossey-Bass, San Francisco.
  • 2. Bailey D., Koney K. (2000), Strategic alliances among health and human services organizations. From affiliations to consolidations, Sage Publications, Thousand Oaks, London, New Delhi.
  • 3. Boćko B. (2008), Przyczynek do badania efektywności aliansu strategicznego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 772.
  • 4. Bossak J. (2004), Pozycja konkurencyjna, konkurencyjność i zdolność konkurencyjna przedsiębiorstwa, w: Międzynarodowa zdolność konkurencyjna kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, Bossak J., Bieńkowski W. (red.), Warszawa.
  • 5. Chwistecka-Dudek H. (2001), Alianse jako forma realizacji strategii dywersyfikacji, w: Alianse strategiczne przedsiębiorstw, Kowalska K. (red.), Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza.
  • 6. Chwistecka-Dudek H., Sroka W. (2008), Alianse strategiczne: problemy teorii i dylematy praktyki, Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza.
  • 7. Cygler J. (2002), Alianse strategiczne, Difin, Warszawa.
  • 8. Cygler J. (2009), Kooperacja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • 9. Doz Y. L., Hamel G. (2006), Alianse strategiczne. Sztuka zdobywania korzyści poprzez współpracę, Harvard Business School Press, One Press, Gliwice.
  • 10. Faulkner D., Bowman C. (1996), Strategie konkurencji, Gebethner&Ska, Warszawa.
  • 11. Gajda R. (2004), Utilizing Collaboration Theory to Evaluate Strategic Alliances, "American Journal of Evaluation", DOI: 10.1177/109821400402500105.
  • 12. Garrette B., Dussauge P. (1996), Strategie aliansów na rynku, Poltext, Warszawa.
  • 13. Godlewska M., Weiss E. (2007), Klaster jako forma aliansu strategicznego, "Współczesna Europa", nr 3.
  • 14. Hershey Company Profile (2015), Internet: https://www.thehersheycompany.com/investors/company-profile.aspx, dostęp dnia 21.06.2015.
  • 15. Kale P., Singh H. (2009), Managing Strategic Alliances: what do we know, and where do we go from here?, "Academy of Management Perspective", August.
  • 16. Kozyra B. (2001), Fuzja lub przejęcie jako jedna z form zakończenia aliansów strategicznych, w: Alianse strategiczne przedsiębiorstw, Kowalska K. (red.), Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza.
  • 17. Kuczewska J. (2011), Efekty wewnętrzne współpracy klastrowej jako źródło tworzenia wartości przedsiębiorstwa, w: Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania UG, nr 4/6.
  • 18. Kuczewska J. (2012), Konstruowanie przewag regionalnych a tworzenie wartości polskich przedsiębiorstw, "Zarządzanie i Finanse", t. 10, nr 4, Uniwersytet Gdański, Gdańsk.
  • 19. Mikuła B., Oczkowska R. (2009), Transfer wiedzy między partnerami aliansu strategicznego, "Organizacja i Zarządzanie", nr 2, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
  • 20. Oczkowska R. (2006), Joint venture jako alians przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym - rozważania terminologiczno-definicyjne, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 720.
  • 21. Pierścionek Z. (2011), Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 22. Pietruszka-Otryl A. (2009), Alianse strategiczne a pozycja konkurencyjna współczesnej organizacji, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 801.
  • 23. Porter M. (2006), Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymanie lepszych wyników, One Press Vip, Gliwice.
  • 24. Romanowska M. (1997), Alianse strategiczne, PWE, Warszawa.
  • 25. Royal Philips. Profil Firmy (2015), http://www.philips.pl/about/company/companyprofile.page, dostęp dnia 22.06.2015.
  • 26. Stankiewicz M. J. (2005), Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, TONiK Dom Organizatora, Toruń.
  • 27. Stonehouse G., Hamill J., Campbell D., Purdie T. (2001), Globalizacja. Strategia i zarządzanie, Felberg SJA, Warszawa.
  • 28. Ślusarczyk R. (2001), Alianse strategiczne na przykładzie branży motoryzacyjnej, Studenckie Naukowe Czasopismo Naukowe "Think", nr 2(6), www.think.wsiz.rzeszow.pl, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
  • 29. Yoshino M. Y., Rangan U. S. (1995), Strategic Alliances. An Entrepreneurial Approach to Globalisation, Harvard Business School Press, Boston.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171397991

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.