PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2002 | nr 13 Zeszyt Naukowy Katedry Zarządzania i Marketingu | 111--124
Tytuł artykułu

Koncepcja marketingu jako systemu komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Koncepcja marketingu jako stricte praktycznych zachowań przedsiębiorstwa (przedsiębiorcy) na rynku znajduje się w trakcie stałej ewolucji adekwatnie do stopnia rozwoju gospodarczego danego obszaru rynkowego, charakteru produkcji oraz stosunków rynkowych (typu rynku występującego w danej fazie rozwoju stosunków ekonomicznych). Patrząc z tego punktu widzenia możemy mówić o marketingu dnia wczorajszego, marketingu z pogranicza dnia wczorajszego i dzisiejszego oraz marketingu z pogranicza dnia dzisiejszego i jutra. Marketing dnia wczorajszego charakteryzował się tym, co nazywamy orientacją produkcyjno-sprzedażową, w której punktem wyjścia jest wytworzona produkcja. Źródłem dochodów przedsiębiorcy była sprzedaż posiadanych (wytworzonych) produktów. Producent szukał odpowiedzi na pytanie: "jak znaleźć drogę do nabywcy?" Mieliśmy więc do czynienia ze stosunkami linearnymi pomiędzy producentem i nabywcą oraz z myśleniem kategoriami nawiązania kontaktu (kontraktu) z punktu widzenia akceptacji punktowej, statycznej, stąd też pojęcie marketingu statycznego. Rynek, na skutek rzadkości dóbr, miał charakter rynku sprzedawcy. (fragment tekstu)
EN
Maketing-mix is has been treated in the article as a market communication system. Such communication model has assumed that: product means for a consumer utility benefit bought on accepted cost level (price) in convinient way (distribution) based on a specially expressed information (promotion); price mens for a consumer relative value founded in the right place (distribution) based on a specially expressed information (promotion) confirming identity of this value with product's likeness (brand) and a consumer selflikeness; distribution mens for a consumer expectation to find the right goods in the right places on the right price level, so it mens expectation to buy products effectively on accepted cost level (price) based on a specially expressed information for him saying which distribution channels meet all these requirements; promotion menas tor a consumer direct communication with producers which creates and ensures his consciousness of concrete products (brands), informs about cost of purchasing and corresponde with distribution system of these products (brands). Well constructed market communication system of the particular company means integrated and compact marketing mix and is very important in business because it increases chances of the company in very uncertain contemporary market. It is one of these management mechanisms which increase elasticity of the companies and make them more effective in marketing activities. (original abstract)
Twórcy
autor
Bibliografia
  • J. Altkorn "Strategia marki", wyd. PWE S.A. Warszawa 1999
  • L. Balcerowicz "Wolność i rozwój", wyd. Znak, Kraków 1998
  • K. Białecki, J. Borowski, A.H. Krzymiński "Marketing w handlu zagranicznym", wyd. PWN, Warszawa 1980
  • J. Bureau "Zarządzanie marką" [w:] "Podręcznik marketingu" pod red. M.J. Thomasa, wyd. PWN, Warszawa 1998
  • P. Ciacek "Kocha, lubi, kupuje". Marketing. Miesięcznik praktyki marketingowej Nr 7-8 z 2000 r.
  • E.K. Geffroy "Clienting. Jedyne, co przeszkadza, to klient", wyd. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1996
  • T. Goban-Klas "Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu", wyd. PWN, Warszawa, Kraków 1999
  • G. Karasiewicz "Marketingowe strategie cen", wyd. PWE, Warszawa 1997
  • P. Kotler "Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola", wyd. Prentice-Hall International, Inc. Gebethner i Ska. Warszawa 1994
  • B. Kwarciak "Co trzeba wiedzieć o reklamie", wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1999
  • J. Meisner "Ekonomia. Zagadnienia ogólne i mikroekonomiczne", wyd. Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania, Katowice 1998
  • H. Mruk, I.P. Rutkowski "Strategia produktu", wyd. PWE, Warszawa 1999
  • "Słownik łacińsko-polski", wyd. PWN, Warszawa 1984
  • A. Sznajder "Marketing wirtualny", wyd. Dom Wydawniczy ABC, Oficyna Wydawnicza, Kraków 2000
  • T. Sztucki "Marketing. Sposób myślenia. System działania", wyd. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1994
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171398177

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.