PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | Nauki o zarządzaniu dla przedsiębiorstw i biznesu | 45--63
Tytuł artykułu

Wielkość i charakter organizacji jako czynniki determinujące zarządzanie procesami

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Każdą organizację można przyrównać do żywego organizmu. Zarówno w organizacji, jak i w organizmie zachodzą określone procesy. Aby organizm funkcjonował bez. zarzutu, procesy muszą przebiegać w nim również bez zarzutu. dodatkowo stanowią one o jakości życia jednostki. Analizując procesy nic sposób nic zauważyć układu w jakim są one realizowane. Można pokusić się zatem o stwierdzenie, że to proces, a w zasadzie jego przebieg determinuje taki system narządów, które poprzez realizację swych funkcji pozwalają na efektywną realizację niniejszego procesu. Każdy proces ma określone cele. Celem procesów myślowych, polegających na przetwarzaniu informacji, jest m.in. podejmowanie decyzji. Proces oddechowy zaś ukierunkowany jest na dostarczanie tlenu do tkanek i stałe usuwanie dwutlenku węgla. Te i inne proces} realizowane są dla jednego celu głównego, ostatecznego, jakim jest utrzymanie organizmu przy życiu. Takie całościowe spojrzenie na organizację przez pryzmat realizowanych w niej procesów jest coraz bardziej powszechne. Organizacja przedsiębiorstwa według procesów wyznacza nadrzędną rolę adresatowi danego procesu, czyli klientowi, który może być klientem zarówno zewnętrznym, jak i wewnętrznym (rynkowa konfiguracja przedsiębiorstwa). Dodatkowo zauważono czynniki, które pociągają za sobą sprawniejsze funkcjonowanie organizacji przy niższych kosztach, np. krótszy czas realizacji procesów dzięki redukcji niepotrzebnie powtarzających się operacji: pomiarowych, kontrolnych czy sprawozdawczych. We wszystkich organizacjach realizowane są procesy, jednakże nie we wszystkich stanowią one szkielet, wokół którego buduje się ich strukturę. Zresztą w praktyce rzadko zdarza się spotkać strukturę czysto procesową, stale przeważają struktury zbudowane według funkcji lub co najwyżej macierzowe, będące niejako połączeniem lub/i stanem przejściowym pomiędzy jedną a drugą strukturą. Procesy, a w zasadzie ich rola - nadrzędna (w organizacjach zbudowanych wokół procesów) lub podrzędna (w organizacjach zbudowanych wokół funkcji), pociągają za sobą sposób zarządzania nimi. Celem niniejszego artykułu jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie, jak w organizacjach zróżnicowanych zarówno pod względem charakteru działania, jak i wielkości zarządza się procesami? Charakter organizacji w niniejszym opracowaniu determinowany jest jej podejściem do osiągania zysku, tym samym wyróżniono dwa rodzaje organizacji: dochodowe, czyli przedsiębiorstwa, oraz niedochodowe, które zdefiniowane są w dalszej części publikacji. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Brilman J.: Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. PWE, Warszawa 2002.
  • Durlik I.: Restrukturyzacja procesów gospodarczych. Reengineering teoria i praktyka. Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa 1998.
  • Grajewski P.: Organizacja procesowa. PWE, Warszawa 2007.
  • Kaczmarek B.: Organizacje: polityka, władza, struktury. MSM, Warszawa 2001.
  • Kisielnicki J.: MIS systemy informatyczne zarządzania. Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa 2009.
  • Krzyżanowska M.: Marketing usług organizacji niekomercyjnych. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2001.
  • Moszkowicz M.: Zarządzanie strategiczne. Systemowa koncepcja biznesu. PWE, Warszawa 2005.
  • Obłój K.: Strategia organizacji. PWE, Warszawa 2007.
  • Penc J.: Leksykon biznesu. Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa 1997.
  • Peszko A.: Elementy organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem. Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2002.
  • Słownik wyrazów obcych. PWN, Warszawa 1995.
  • Stoner J.A.F., Wankel Ch.: Kierowanie. PWE, Warszawa 1996.
  • Strategor: Zarządzanie firmą. PWE, Warszawa 1995.
  • Terelak J.F.: Psychologia organizacji i zarządzania. Centrum Doradztwa i Informacji. Difin, Warszawa 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171398201

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.