PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | Nauki o zarządzaniu dla przedsiębiorstw i biznesu | 299--314
Tytuł artykułu

Międzykulturowy kontekst zarządzania przedsiębiorstwem

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Perspektywa działania przedsiębiorstw i organizacji zmienia swój wymiar z lokalnego i krajowego na międzynarodowy. Ma to nie tylko konsekwencje ekonomiczne, lecz również społeczne i kulturowe, często niedoceniane w międzynarodowym biznesie. Dla współczesnych przedsiębiorstw, które muszą funkcjonować w zróżnicowanej kulturowo przestrzeni społecznej, są one przyczyną wielu problemów. W pracy omówiony został międzykulturowy kontekst zarządzania. Na wybranych przykładach zanalizowane zostały kwestie, których tłem jest różnorodność kulturowa otoczenia międzynarodowego. Jak pokazują doświadczenia wielu międzynarodowych przedsiębiorstw, bariery kulturowe mogą się okazać czynnikiem determinującym odniesienie sukcesu na zagranicznych rynkach. Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą uniknąć konsekwencji wynikających z procesów globalizacji i muszą w nich aktywnie uczestniczyć, zaznaczając swoją obecność na rynku w wymiarze międzynarodowym. Procesy internacjonalizacji i globalizacji przyczyniają się do dynamicznego wzrostu liczby i rodzaju wszelkich międzynarodowych powiązań gospodarczych. Obecnie nie jest możliwe prowadzenie praktycznie jakiejkolwiek działalności gospodarczej wyłącznie w wymiarze lokalnym czy krajowym, gdyż procesy internacjonalizacji wywierają wpływ niemal na każdą dziedzinę aktywności człowieka. Tendencja ta przyczyniła się do wzrostu znaczenia czynników kulturowych w budowaniu sukcesu przedsiębiorstwa. Douczy to przede wszystkim zarządzania przedsiębiorstwem w otoczeniu międzynarodowym, które wymaga uwzględnienia barier międzykulturowych wynikających z funkcjonowania w zróżnicowanym kulturowo środowisku społecznym, jakie tworzy międzynarodowy rynek. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Bartosik-Purgat M.: Opakowanie na eksport. "Marketing w Praktyce" 2000, nr 3.
  • Bartosik-Purgat M.: Uwarunkowania kulturowe w marketingu międzynarodowym. Akademia Ekonomiczna, Poznań 2004.
  • Christensen H.: Compendium. International Business Marketing. Kopenhagen Business School Press, Kopenhagen-Denmark 2002.
  • Dahl S.: Transfer Report. Cultural Values in Advertising. University of Luton Press, London 2000.
  • Daniels J.: International Business. Addison Wesley, Massachusetts 1989.
  • Gesteland R.: Cross-Cultural Business Behavior. Marketing, Negotiations and Managing Across Cultures. Copenhagen Business School Press, Kopenhagen-Denmark 1999.
  • Gesteland R.: Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Hampden-Turner Ch., Trompenaars F.: Siedem wymiarów kultury. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  • Hofstede G.: Kultury i organizacje. Wydawnictwo PWE, Warszawa 2000.
  • Hollensen S.: Global Marketing. A Market-Responsive Approach. Pearson Education Limited, London 2001.
  • Jandt F.E.: Intercultural Communication. An Introduction. Sage Publications, New York 1998.
  • Lewis R.D.: When Culture Collide. Leading across Cultures. Nicholas Brealey International, Boston-London 2006.
  • Loudon D.L., Della A..I.: Consumer Behaviour. McGrow Hill, New York 1993.
  • Miroński J.: Zarządzanie wiedzą międzykulturową. "E-mentor" 2010, nr 3(35).
  • Mitchell Ch.: A Short Course in International Business Culture. World Trade Press, Novato 2000.
  • Perlitz M.: Internationales Management. Carl-Hanser Verlag, Stuttgart 2000.
  • Rudnicki L.: Zachowania konsumentów na rynku. PWE, Warszawa 2000.
  • Sagan A.: Podstawowe wymiary kulturowe klasyfikacji krajów europejskich - zastosowanie analizy sieci społecznych. W: Euromarketing - koncepcje, strategie, metody. Red. J.W. Wiktor. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 1999.
  • Schneider S.C., Barsoux J.L.: Managing across Cultures. Prentice Hall, Harlow 2003.
  • Snell-Hornby M.: Handbuch Translation. Gunter Narr Verlag, Tubingen 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171398727

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.