PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | Nauki o zarządzaniu dla przedsiębiorstw i biznesu | 441--454
Tytuł artykułu

Metodyka pomiaru elastyczności przedsiębiorstwa - istota problemu i przykłady operacjonalizacji

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W warunkach złożoności, nieprzewidywalności i szybkości zmian w otoczeniu rośnie znaczenie elastyczności przedsiębiorstwa. W dobie turbulencji, globalizacji, szybkiego postępu techniczno-organizacyjnego jednym z kanonów zarządzania staje się elastyczność organizacji. Niektórzy autorzy wprost wskazują na imperatyw elastyczności w funkcjonowaniu współczesnego przedsiębiorstwa. Jednocześnie kwerenda literatury z zakresu zarządzania wskazuje na trudności w definiowaniu i szacowania elastyczności przedsiębiorstwa. Szczególne trudności dotyczą pomiaru elastyczności, o czym świadczy relatywnie niewielka ilość metod pomiaru prezentowana w literaturze przedmiotu. Niniejsze opracowanie zostało pomyślane jako swoisty przegląd stosowanych w badaniach empirycznych metod pomiaru elastyczności. Postawiono tu dwa cele. Pierwszy z nich dotyczy wskazania przesłanek powodujących trudności w formułowaniu metod badania elastyczności. Drugim, a przy tym podstawowym celem, jest scharakteryzowanie i ocena wybranych metod ujmowania elastyczności przedsiębiorstwa. Jako podstawową metodę badawcza przyjęto tu krytyczną analizę dokumentacji, co jest uzasadnione metodologiczną naturą poruszanej problematyki. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Carlsson B.: Flexibility and the Theory of the Firm. "International Journal of Industrial Organization" 1989, Vol. 7.
  • Drucker P.F.: Zarządzanie XXI wieku - wyzwania. MT Biznes, Warszawa 2009.
  • Eapen G.: Flexibility. Flexible Companies for the Uncertain World. CRC Press, Boca Raton 2010.
  • Fiegenbaum A., Thomas H., Tang M.J.: Linking Hypercompetition and strategic Group Theories: Strategic Maneuvering in the US Insurance Industry. "Managerial and Decision Economics" 2001, Vol. 22, Iss. 4-5.
  • Gerwin D.: Manufacturing Flexibility: A Strategic Perspective. "Management Science" 1993, Vol. 39, No. 4.
  • Grewal R., Tansuhaj P.: Building Organizational Capabilities for Managing Economic Crisis: The Role of Market Orientation and Strategic Flexibility. "Journal of Marketing" 2001, Vol. 65, Iss. 2.
  • Hitt M.A., Keats B.W., DeMarie S.M.: Navigating in the New Competitive Landscape: Building Strategic Flexibility and Competitive Advantage in the 21st Century. "The Academy of Management Executive" 1998, Vol. 12, No. 4.
  • Kasiewicz S.: Strategiczne znaczenie elastyczności przedsiębiorstwa. W: S. Kasiewicz i inni: Metody osiągania elastyczności przedsiębiorstwa. Od zarządzania zasobowego do procesowego. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2009.
  • Koornhof C.: Accounting Information on Flexibility. Niepublikowana praca doktorska. University of Pretoria, Pretoria 1998.
  • Koste L.L., Malhotra M.K.: Trade-offs Among the Elements of Flexibility: A Comparison from the Automotive Industry. "Omega" 2000, Vol. 28, Iss. 6.
  • Lund R., Ggjerding A.N.: The Flexible Company Innovation, Work Organisation and Human Resources Management. "DRUID Working Paper" 1996, No. 96-17.
  • Morabito J, et al.: Designing Flexible Organizations. "Global Journal of Flexible Systems Management" 2009, Vol. 10, Iss. 2.
  • Osbert-Pociecha G.: Proaktywne zarządzanie elastycznością organizacji. "Organizacja i Kierowanie" 2008, nr 3 (133).
  • Pal N., Lim M.: Emergence of the Agile Enterprise. W: The Agile Enterprise. Reinventing your Organization for Success in an On-demand World. Red. N. Pal, D.C. Pantaleo. Springer Science+Business Media, New York 2005.
  • Roberts N., Stockport G.J.: Defining Strategic Flexibility. "Global Journal of Flexible Systems Management" 2009, Vol. 10, No. 1.
  • Shi D., Daniels R.L.: A Survey of Manufacturing Flexibility: Implications for E-business Flexibility. "IBM Systems Journal" 2003, Vol. 42, Iss. 3.
  • Sudoł S.: Problemy współczesnego zarządzania. "Współczesne Zarządzanie" 2007, nr 1.
  • Znojek B.: Jak mierzyć strategię? "CIO" 2007, nr 1-2. http://cio.cxo.pl/artykuly/54283/Jak.mierzyc.strategie.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171399223

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.