PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | Nauki o zarządzaniu dla przedsiębiorstw i biznesu | 697--715
Tytuł artykułu

Zastosowanie teorii konkurencyjności organizacji do badań mikroprzedsiębiorstw województwa świętokrzyskiego w latach 2008-2010

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Konkurencyjność w gospodarce globalnej przy uwzględnieniu obecnego postępu techniczno-technologicznego wymaga nowego spojrzenia na problemy ekonomiczne, których sposoby wprowadzenia rozwiązań często zaprzeczają tradycyjnej ekonomii znanej z literatury światowej. Współczesna gospodarka ma charakter globalny, faworyzuje produkty niematerialne, np. idee, informacje, powiązania oraz budowanie sieci, rozwój relacji międzyorganizacyjnych, środków komunikacji. W sytuacji intensywnego rozwoju techniki i technologii kształtują się nowe źródła przewag konkurencyjnych, którymi są zarządzanie wiedzą, zarządzanie "organizacją uczącą się i inteligentną", rozwój kapitału intelektualnego. Celem opracowania jest udzielenie odpowiedzi na następujące pytania, jak zmieniało się pojęcie konkurencji i konkurencyjności organizacji na przełomie XX i XXI wieku? Jak wspierać wzrost konkurencyjności polskich przedsiębiorstw sektora MŚP? Co oznacza "być konkurencyjnym" dla dużego i mikroprzedsiębiorcy? Czy mikroprzedsiębiorcy funkcjonujący w słabych ekonomicznie województwach posiadają strategię konkurencyjności? Jakie są źródła przewag konkurencyjnych w opiniach mikroprzedsiębiorców województwa świętokrzyskiego? (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach
Bibliografia
  • Aaker D.A.: Strategic Market Management. John Wiley & Sons Inc., New York 1992.
  • Abell D.F.: Dualizm w zarządzaniu. Dziś i jutro firmy. Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2000.
  • Apanowicz J.: Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie i habilitacyjne. Difin, Warszawa 2005.
  • Barney J.B., Zając E.J.: Competitive Organizational Behavior: Toward an Organizationally - Based Theory of Compatitive Advantage. "Strategic Management Journal" 1994, Vol. 15.
  • Begg D., Fischer S., Dornbusch R.: Ekonomia. PWE, Warszawa 2000.
  • Bieńkowski W.: Konkurencyjność gospodarki polskiej w przededniu wejścia Polski do Unii Europejskiej. Czy rząd może być bardziej aktywny? W: Unia Europejska wobec procesów integracyjnych - wyzwania dla Polski. Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2000.
  • Brilman J.: Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. PWE, Warszawa 2002.
  • Brytyjskie Ministerstwo Handlu i Przemysłu (DTI - Departament of Trade and Industry), 1995 rok. W: W. Switalski: Innowacje i konkurencyjność. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
  • Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstw. Red. M.J. Stankiewicz. TNOiK "Dom Organizatora", Toruń 1999.
  • D'Aveni R.A.: Hypercompetitive Rivalries. The Free Press, New York 1995.
  • Edvinsson L., M. Malone S.: Kapitał intelektualny. PWN, Warszawa.
  • Eisenhardt K.M., Sull D.N.: Strategia jako zbiór prostych reguł. "Harvard Business Review" 2001, styczeń.
  • Flejterski S.: Istota i mierzenie konkurencyjności międzynarodowej. "Gospodarka Planowana" 1984, nr 9.
  • Fryzeł B.: Kultura a konkurencyjność przedsiębiorstw. TNOiK "Dom Organizatora", Toruń 2004.
  • Gadiesh O., Gilbert J.L.: Delegowanie strategii zza dyrektorskiego biurka "na pierwszą linię frontu". "Harvard Business Review" 2001, maj.
  • Hamel G., Prahalad C.K.: Przewaga konkurencyjna jutra. Business Press, Warszawa 1999.
  • Hammer M.: Super wydajna firma. "Harvard Business Review" 2001, wrzesień.
  • Hunt Sh.D.: A General Theory of Competition, Resources, Competence, Preoductivity, Economic Growth. Sage Publications Inc., Thousand Oaks-London-New Delthi 2000.
  • Intellectual Product and Intellectual Capital. Ed. S. Kwiatkowski, Ch. Stowe. Leon Koźmiński Academy of Entrepreneurship and Management, Warsaw 2001.
  • Kaplan R.S., Norton D.P.: Masz problem z wypracowaniem własnej strategii? Przedstaw ją w formie mapy. "Harvard Business Review" 2000, wrzesień-październik.
  • Kay J.: Podstawy sukcesu firmy. PWE, Warszawa 1996.
  • Kelly K.: Nowe reguły nowej gospodarki. Wigg-Press, Warszawa 2001.
  • Konecki K.: Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. PWN, Warszawka 2000.
  • Kotler Ph., Jatusripitak S., Maesincee S.: Marketing Narodów. Strategiczne podejście do budowania bogactwa narodowego. Wydawmictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1999.
  • Koźmiński A.K.: Zarządzanie międzynarodowe. PWE, Warszawa 1999.
  • Penc J.: Zarządzanie w warunkach globalizacji. Centrum Doradztwa i Informacji Difin Sp. z o.o., Warszawa 2003.
  • Penrose E.T.: The Theory of the Growth of the Firm. In: Resources, Firms and Strategies. A Reader in the Resource - Based Perspective. Ed. N.J. Foss. Oxford University Press, Oxford 1997.
  • Peteraf M.A.: The Cornerstone of Compatitive Advantage In: Resources, Firms and Strategies. A Reader in the Resource - Based Perspective. Ed. N.J. Foss. Oxford University Press, Oxford 1997.
  • Pierścionek Z.: Koncepcje konkurencyjności przedsiębiorstwa. "Przegląd Organizacji" 2005, nr 9.
  • Płowiec U.: Sprostać wyzwaniom konkurencyjności. Materiały konferencji organizowanej przez PTE na temat: Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw. Warszawa 1994.
  • Porter M.E.: Przewaga konkurencyjna. Helion, Warszawa 2006.
  • Porter M.E.: Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE, Warszawa 1999.
  • Porter M.E.: What is Strategy? "Harvard Business Review" 1996, listopad-grudzień.
  • Porter M.E.: Porter o konkurencji. PWE, Warszawa 2001.
  • Predygier A.: Wskaźniki konkurencyjności mikroprzedsiębiorstw na przykładzie województwa świętokrzyskiego. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2008.
  • Predygier A.: Koncepcje konkurencyjności organizacji na przykładzie badań mikroprzedsiębiorstw województwa świętokrzyskiego w latach 2008-2011. W: Wybrane aspekty rozwoju przedsiębiorczości akademickiej. Red. Z. Olesiński. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego SpinPromotor, Rzeszów 2012.
  • Przedsiębiorstwo przyszłości - wizja strategiczna. Red. W.M. Grudzewski, I.K. Hejduk. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2002.
  • Przedsiębiorczość a konkurencja w regionie świętokrzyskim - wyniki badań. Część 2. Red. Z. Olesiński. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2007.
  • Przedsiębiorczość a konkurencja regionu świętokrzyskiego. Red. Z. Olesiński. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego, Wydział Zarządzania i Administracji w Kielcach, publikacje finansowane z środków Unii Europejskiej, Działanie 2.6 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Kielce 2006.
  • Romanowska M.: Strategie rozwoju i konkurencji. Wydawca Centrum Informacji Menedżera, Warszawa 1998.
  • Przedsiębiorstwo partnerskie. Red. M. Romanowska, M. Trocki. Difin, Warszawa 2002.
  • Sawhney M., Parikh D.: W poszukiwaniu wartości w sieciowym świecie. "Harvard Business Review" 2001, styczeń.
  • Show G., Brown R., Bromiley P.: Opowiadania o strategii, o tym, jak firma 3M wprowadza nowe standardy planowania w biznesie. "Harvard Business Review" 1998, maj.
  • Strategor. Zarządzanie firmą. PWE, Warszawa 1999.
  • Świtalski W.: Innowacje i konkurencyjność. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
  • Taylor Ph.: A New Dictionary of Economics. Routledge & Kegan Paul, London 1969.
  • Technology and the Economy. The Key Relationships. OECD, Paris 1992 a.
  • Tufano P.: Jak inżynieria finansowa może wesprzeć strategię korporacji. "Harvard Business Review" 1996, luty.
  • Wawrzyniak B.: Odnawianie przedsiębiorstwa na spotkanie XXI wieku. Poltext, Warszawa 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171399689

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.