PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 76 | 32--46
Tytuł artykułu

Zastosowanie optymalizacji wielokryterialnej w zarządzaniu finansami jednostek samorządu terytorialnego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Implementation of Multi-Criteria Optimization to Management of Local Government Finance
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono nową procedurę ustalania polityk finansowych przez jednostki samorządu terytorialnego (JST). Umożliwia ona prognozowanie podstawowych wielkości finansowych budżetu JST z wykorzystaniem modelu optymalizacji wielokryterialnej uwzględniającymi warunki ustawy o finansach publicznych (ufp). Uzyskane wielkości są rozwiązaniami Pareto-optymalnymi modelu, natomiast procedura pozwala znaleźć rozwiązania tzw. "satysfakcjonujące" decydentów, zgodnie z teorią H. Simona. Procedura wspomaga wieloletnie planowanie finansowe JST, pomaga przygotować długoterminowe oraz roczne alternatywne prognozy budżetu, a także ustalić polityki finansowe, które spełniają wymagania płynności oraz bilansowania budżetu i rachunków bieżących, a także reguły ufp. (abstrakt oryginalny)
EN
A new method of policy formulation by local government (lg) is presented. The method enables generation of lg budget long-term financial alternative prognoses with utilization of a finance model which includes fiscal rules of public finance law and other budget restrictions, eg. liquidity. The restrictions are formulated as the multi-criteria optimization model constraints. The Pareto-optimal solutions of the model maximize cumulated investment, and minimize total debt service costs. We submit a computer procedure based on H. Simon concept of multi-stage formation of aspirations related to goals which enables selection of a "satisficing" solution, satisfying a decision maker and the model constraints. (original abstract)
Rocznik
Tom
76
Strony
32--46
Opis fizyczny
Twórcy
  • Instytut Badań Systemowych PAN, Warszawa
autor
  • Instytut Badań Systemowych PAN, Warszawa
Bibliografia
  • [1] Bitner, M., Cichocki, K.S. (2014). Local government debt and investment in select OECD countries over 1999 -2013. Raport Badawczy RB/39/2014, Instytut Badań Systemowych PAN (IBS PAN), Warszawa.
  • [2] Bitner, M., Cichocki, K.S., Sierak, J. (2013). Standardy zarządzania długiem i na szczeblu lokalnym i regionalnym oraz ich wpływ na finansowanie infrastruktury, Seria Badania Systemowe. IBS PAN, Warszawa, no 71, 362 s. http://www.ibspan.waw.pl/kscichocki/index.php.
  • [3] Bitner, Cichocki, (2008). Efektywność zarządzania długiem w samorządach, Raport monograficzny Ernst&Young, Warszawa; także: www.sprawnepanstwo.pl oraz wersja angielska: www.bettergovernment.pl
  • [4] Casey, J., Mucha, M. (Ed.) (2008). I. Government Finance Officers Association, Washington D.C.
  • [5] Cichocki, K.S. (2013a). Zarządzanie finansami i długiem samorządu terytorialnego w perspektywie wieloletniej. Instytut Badań Systemowych, Polska Akademia Nauk, Warszawa. Seria Badania Systemowe, nr 74, 328 s. http://www.ibspan.waw.pl/kscichocki/index.phpi Warszawa.
  • [6] Cichocki, K. S. (2013b). Wykorzystanie modeli optymalizacyjnych do wspomagania wieloletniego planowania finansowego w sektorze samorządowym. W: Kopiński A., Kowalik P. (Ed.) Zarządzanie finansami firm - teoria i praktyka, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 321, 39-66, Wrocław.
  • [7] Cichocki, К. S. (2010). The role of long-term financial and investment planning for construction of local and regional economic development. In: Kitowski J. (Ed.), 20 Years of socio-economic transformations in countries of central and eastern Europe, an attempt of accounts, Geopolitical Studies, vol 16, str. 445-469, Warszawa.
  • [8] Cichocki, K.S., Bitner, M., Szpak, M. (2001). Wieloletnie planowanie finansowe. Ocena zdolności kredytowej w gminie. Najtańszy pieniądz we właściwym czasie. Municipium, Warszawa
  • [9] Cichocki, K.S., Kruś, L. (2015). Management of local government finance in long-term; implementation of the satisficing behavior theory and multi-criteria optimization. Raport Badawczy RB/3/2015, InstytutBadań SystemowychPAN, Warszawa.
  • [10] Cichocki, K.S., Leithe, J. (2000). Finansowanie infrastruktury poprzez zaciąganie długu. Przegląd Samorządowy, cz. 1: nr 6, str. 16-20, cz. 2:nr7 str. 13-18, Warszawa.
  • [11] GFOA Recommendations, Washington D.C.: 2013. Structurally Balanced Budget Policy. 2010: a. Benchmarking and Measuring Debt Capacity; b. Capital Asset Assessment, Maintenance, and Replacement Policy. 2007: a. Capital Project Budget; b. Budgeting for Results and Outcomes.
  • [12] Kaplan R. S., Norton D. P. (1996). The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action, Harvard Business School Press, Boston.
  • [13] Kavanagh S. C. (2007). Financing the Future: Long-Term Financial Planning for Local Government. GFOA, WashingtonD.C.
  • [14] Krajewska M., A. Jońca (2012). Wieloletnia prognoza finansowajako instrument zarządzania gospodarką finansową JST - podsumowanie dwóch lat doświadczeń, Finanse Komunalne, 11, 27-36.
  • [15] Kruś L. (2008). Computer-based support of multicriteria cooperative decision - some problems and ideas. W: T. Trzaskalik, (Ed.) Multiple Criteria Decision Making (pp. 103-116). Katowice: Karol Adamiecki University Press.
  • [16] Kruś L. (2011). Wielokryterialne decyzje kooperacyjne. Metody wspomagania komputerowego. Seria Badania Systemowe. InstytutBadań SystemowychPAN, Warszawa, nr 70, 248.
  • [17] Leonard, P. A. (1996). Debt management. In Aronson J. R., Schwartz E. (Ed.) Management Policies inLocal GovernmentFinance, ICMA, WashingtonD.C.
  • [18] Rossi, S., Dafflon, B. (2002). The theory of subnational balanced budget and debt control. In B. Dafflon (Ed.), Local Public Finance in Europe. Balancing the Budget and Controlling Debt. Northampton MA: Edward Elgar Publishing Ltd.
  • [19] Roy, B. (1996). Multicriteria Methodology for Decision Aiding. Springer, Dordrecht.
  • [20] Rubin, I. (2014). Past and Future Budget Classics: A Research Agenda. Public Administration Review, 75(1), 25-35.
  • [21] Simon, H. (1987)"Satisficing", in John Eatwell; Murray Milgate; Peter Newman (eds.), The new Palgrave: A dictionary of economics, vol. 4, New York: Palgrave: 243- 245.
  • [22] Simon, H. (1959). Theories in decision making in economics and behavioral science. The American Economic Review, 49(3), 253-83.
  • [23] Simon, H. (1955).A behavioral model of rational choice. The Quarterly Journal of Economics, 69(1), 99-118.
  • [24] Trzaskalik, T. (2014). Wielokryterialne wspomaganie decyzji. Przegląd metod i zastosowań. Organizacja i zarządzanie, z. 74, s. 239-263.
  • [25] Wierzbicki, A.P. (1986). On the Completeness and Constructiveness of Parametric Characterizations to Vector Optimization Problems. OR Spectrum, 8: 73-87, Springer.
  • [26] Wierzbicki, A.P., Makowski, M., Wessels, J. (2000). Model-based Decision Support Methodology with Environmental Applications. Dordrecht, Boston: Kluwer Academic Press.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171399843

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.