PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2000 | Rynkowe zachowania konsumentów | 169--195
Tytuł artykułu

Prawidłowości zachowań konsumentów jako rezultat oddziaływania czynników

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Badania nad zachowaniami konsumentów wykazują wyraźne prawidłowości w odniesieniu do kolejności zaspokajania potrzeb konsumpcyjnych. Niezależnie od warunków rynkowych konsumenci zaspokajają potrzeby zgodnie ze swoją hierarchią potrzeb, która decyduje o kolejności wydatków konsumpcyjnych i o ich strukturze. Hierarchia potrzeb jest więc warunkiem, źródłem wszelkich prawidłowości (ekonomicznych i psychologicznych) w zachowaniach konsumenta. Rozróżnienie prawidłowości psychologicznych i ekonomicznych jest celowe, gdyż prawidłowości ekonomiczne decydują o możliwości dokonania zakupu, natomiast prawidłowości psychologiczne determinują chęć zakupu. Ponadto czynniki psychologiczne są uwarunkowane przez czynniki ekonomiczne. Dopiero możliwości i chęć zakupu przejawiają się w zachowaniach ekonomicznych na rynku i w procesie konsumpcji. Przypomnijmy, że podstawową prawidłowością dotyczącą dochodów i popytu jest prawidłowość Engla, która mówi, że wraz ze wzrostem dochodów rośnie konsumpcja zarówno artykułów żywnościowych, jak i nieżywnościowych, jednak tempo przyrostu spożycia tych pierwszych jest słabsze niż tempo spożycia artykułów nieżywnościowych.(fragment tekstu)
Rocznik
Strony
169--195
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
autor
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Drab A., Wilgus K.: Prawa i paradoksy rynku. "Businessman Magazine" 1993, No 12.
  • Rudnicki L.: Zachowania konsumentów na rynku. AE, Kraków 1996.
  • Światowy G.: Zachowania konsumenckie. AE, Wrocław 1994.
  • Veblen T.: The Theory of the Leisure Class. A. Allen and Unwin Ltd., London 1957.
  • Adamkiewicz H.G., Jędrzejewska K.: Podręcznik samodzielnej nauki mikroekonomii. Gospodarka rynkowa i podstawy zachowań konsumentów. ODDK, Gdańsk 1997.
  • Krasiński Z., Piasny J., Szulce H.: Ekonomika konsumpcji. PWE, Warszawa 1984.
  • Schwer R., Daneshvary R.: Symbolic Product Attributes and Emulatory Consumption: The Case of Rodeo Fan Attendance and the Wearing of Western Clothing. "Journal of Applied Business Research" 1993, Vol. 11.
  • Górnik-Durose M.: Do czego są nam potrzebne dobra materialne? "Aida-Media" 1997, nr 7.
  • Gajewski S.: Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing. UŁ, Łódź 1997.
  • Hodoly A.: Zarys ekonomiki spożycia. AE, Katowice 1975.
  • Mazur A., Szumowski T.: Efekt demonstracji i efekt naśladownictwa oraz ich wykorzystanie w zwiększaniu skuteczności działań reklamowych. "Reklama" 1977, nr 5.
  • Kramer J.: Konsumpcja. Prawidłowości. Struktura. Przyszłość. PWE, Warszawa 1993.
  • Mazurek-Łopacińska K.: Zachowania nabywców jako podstawa strategii marketingowej. AE, Wrocław 1998.
  • Schiffman L.G., Kanuk L.L.: Customer Behavior. Prentice Hall, New Jersey 1993.
  • Sznajder A.: Wpływ właściwego wyboru adresatów promocji eksportu na skuteczność jej oddziaływania. "Reklama" 1981, nr 5.
  • Czarnecki A.: Gorsze niż piorun. "Businessman Magazine" 1994, No 4.
  • Kuziak M.: Nowy obszar działań markeitngu. "Aida-Media" 1997, nr 6.
  • Kassarjian H., Robertson T.: Perspectives in Consumer Behavior. Scott, Foresman and Co., Glenview 1968.
  • Karcz K.: Zagraniczne wzorce konsumpcji a zachowanie gospodarstw domowych. W: Diagnoza zmian w strukturze konsumpcji. AE, Katowice 1990.
  • Lebenstein H.: Bandwagon, Snob and Veblen Effects in the Theory of Consu- mers' Demand. "Quarterly Journal of Economies" 1950, Vol. 64.
  • Childers T.L., Rao A.: The Influence of Familial and Peer-based Reference Groups on Consumer Decisions. "Journal of Consumer Research" 1992, Vol. 19.
  • Steiner R., Weiss J.: Veblen Revised in the Light of Counter-Snobbery. "The Journal of Aesthetics and Art. Criticism" 1951, Vol 9.
  • Kahle L.R.: Observations: Role-relaxed Consumers: A Trend Of The Nineties. "Journal of Advertising Research" 1995, No 3.
  • Jachnis A., Terelak J.: Psychologia konsumenta i reklamy. Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 1998.
  • Leigh J., Gabel T.: Symbolic Interactionism: Its Effects on Consumer Behavior and Implications for Markeitng Strategy. "The Journal of Consumer Marketing" 1992, Vol. 9.
  • Turowski J.: Socjologia. Małe struktury społeczne. Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1993.
  • Bogalska-Martin E.: Konsumenci epoki postnowoczesności w analizach autorów francuskich. W: Konsument - Przedsiębiorstwo - Przestrzeń. Centrum Badań i Ekspertyz AE, Katowice 1998.
  • Mowen J.: Consumer Behavior. Macmillan Publ., New York 1987.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171400139

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.