PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 26 Nowe Media : Edukacja - Polityka - Ekonomia - Kultura | 43--57
Tytuł artykułu

Regres i rozwój aksjologicznego kapitału w portalach edukacyjnych Polski i Australii : Interkl@sa i Board of Studies

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Witryny edukacyjne to ważny czynnik formowania aksjologicznego kapitału społeczeństwa. Interkl@sa prowadzona jest przez pozaszkolny podmiot zagraniczny. W portalu publikują m.in. nauczyciele aspirujący do awansu zawodowego. Teksty nie są recenzowane pod względem dydaktycznym. Natomiast Board of Studies współtworzą reprezentanci środowisk oświatowych. Zapewnia to portalowi społeczne zaufanie i współpracę. W Polsce odpowiedzialność za edukację ponosi wiele centralnych instytucji, w Australii kontrolują ją regionalne władze stanowe. Architektura informacji jest w polskim portalu podporządkowana przedmiotom nauczania. Portal australijski wpisuje kształcenie w ramy kwalifikacyjne. W Interkl@sie brakuje współczesnych interpretacji, aktualizacji, są natomiast ściągi i reklamy. Materiały Board of Studies są systematycznie aktualizowane i obejmują pouczenia na temat uczciwości, promują podmiotowość nauczyciela, współpracę środowisk. Interkl@sa zapośrednicza proces nauczania, promując egalitarystyczny mit i biznesowe interesy. Może wzmacniać opór wobec szkoły. Board of Studies potęguje natomiast narodowy kapitał aksjologiczny. (abstrakt oryginalny)
EN
Educational sites are an important factor in the formation of axiological foundation of the society. Interkl@sa is run by a foreign and non-school entity. The portal shall publish texts of teachers aspiring to promotion. The texts are not peer-reviewed in terms of teaching. In contrary the Board of Studies associates representatives of educational environments. This provides strength for the portal public trust and develops cooperation. In Poland responsibility for the education bear many central institutions. In Australia education is controlled by the regional state authorities. Information architecture in Interkl@sa is subordinated to teaching subjects. Australian portal fits into the framework of vocational qualifications. In Interkl@sa there is a lack of contemporary interpretations, lack of updates, in contrary there are cheat sheets and advertisings. The Board of Studies materials are regularly updated and include the instruction of honesty, promote the subjectivity of the teacher, collaboration of environments. Interkl@sa mediates learning process, promoting the egalitarian myth and business interests. It can enhance resistance to the school. Board of Studies reinforces the national axiological foundation. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
Bibliografia
  • Bilińska-Suchanek E. (2000), Opór wobec szkoły. Dorastanie w perspektywie paradygmatu oporu. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Uczelniane, Pomorska Akademia Pedagogiczna w Słupsku, Słupsk.
  • Buckingham D. (1998), Media Education in the UK: Moving Beyond Protection, "Journal of Communication", Winter; 48, 1.
  • Fukuyama F. (1997), Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, przeł. Anna i Leszek Śliwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław.
  • Goban-Klas T. (2005), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Huntington S. (2005), Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, przeł. Anna Jankowska, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa.
  • Janowski A. (1985), Poznawanie uczniów: zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
  • Ogonowska A. (2003), Edukacja medialna. Klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości, Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana, Kraków.
  • Pawełczyńska A. (2010), O istocie narodowej tożsamości, Polihymnia, Lublin.
  • Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym, http:// eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:045E-:0009:0014:PL:PDF (dostęp: 27.03.2012).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171400315

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.