PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2000 | Rynkowe zachowania konsumentów | 221--242
Tytuł artykułu

Interes konsumenta w gospodarce rynkowej i jego ochrona

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pojęcie konsumenta jako ostatecznego użytkownika dóbr i usług funkcjonuje w ekonomii co najmniej od XVIII w. Było ono wielokrotnie określane, ale nadal brakuje jednolitej definicji. Największe znaczenie dla omawianej problematyki ma sformułowanie Kenetha Damerona, teoretyka i historyka konsumeryzmu, który stwierdził, że ?[...] konsumentem jest ten, kto kupuje, by zaspokoić potrzeby własne lub domu, nie czyniąc z tych zakupów użytku dla pomnożenia pieniędzy?'. Definicja ta ukazuje konsumenta w roli nabywcy, który kupuje w celu zaspokojenia swoich potrzeb konsumpcyjnych produkty dostępne na rynku (spożycie rynkowe). Pojęcie konsumenta jest jednak szersze, bo oprócz wyżej wymienionej sytuacji obejmuje również osoby wykorzystujące dobra i usługi wytworzone we własnym gospodarstwie domowym lub rolnym (spożycie naturalne) oraz otrzymane nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie w postaci świadczeń społecznych (spożycie społeczne). W gospodarce rynkowej konsumenci uzyskują większość potrzebnych im produktów poprzez rynek. Wynika z tego, że wszyscy są konsumentami, ponieważ nie sposób żyjąc w społeczeństwie współczesnym nie korzystać z jakichś usług ani niczego nie kupować. Konsumenci powinni mieć na rynku rzeczywiste warunki do podejmowania racjonalnych i samodzielnych decyzji. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
221--242
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Dameron K.: The Consumer Movement. W: Consumerizm. Search for the Consumer Interest, London 1974.
  • Jawłowska A.: Ruch konsumentów. Wiedza Powszechna, Warszawa 1981.
  • Sztucki T.: Rynek konsumenta. PWE, Warszawa 1989.
  • Wilk K.: Marketing a ochrona interesów konsumenta, a Marketingowe zarządzanie handlem. AE, Poznań 1992.
  • Podstawy marketingu. Praca zbiorowa pod red. J. Altkorna. Instytut Marketingu, Kraków 1992.
  • Davies P., Pardey D.: Marketing w praktyce. Komsoft, Warszawa 1994.
  • Dietl J.: Marketing. PWE, Warszawa 1977.
  • Wójcik K.: Ochrona interesów konsumenta w krajach kapitalistycznych. Konieczność i iluzje. "Handel Wewnętrzny" 1977, nr 1.
  • Łętowska E.: Kształtowanie się odrębności obrotu mieszanego. W: Tendencje rozwoju prawa cywilnego. Ossolineum, Wrocław 1983.
  • Malarski S.: Instrumenty prawne marketingu. Profesjonalna Szkoła Biznesu, Kraków 1996.
  • Wilk K.: Przesłanki i zakres konsumeryzmu w Polsce. Zeszyty Naukowe AE, Katowice 1995, nr 136.
  • Szczepański J.: Konsumpcja a rozwój człowieka. Wstęp do antropologicznej teorii konsumpcji. PWE, Warszawa 1981.
  • Wiśniewski A.: Interwencja państwa w sferę konsumpcji. IRWiK, Warszawa 1992.
  • Wrzosek W.: Od rynku do marketingu. "Marketing i Rynek" 1994, nr 1.
  • Garbarski L., Rutkowski J., Wrzosek W.: Marketing. PWE, Warszawa 1996.
  • Otta W.: Marketing a ochrona interesów konsumenta. "Handel Wewnętrzny" 1976, nr 2.
  • Altkorn J.: Marketing a etyka. "Handel Wewnętrzny" 1993, nr 3.
  • Bienias M.: Ochrona konsumentów w Polsce. "Handel Wewnętrzny" 1993, nr 4.
  • Wiśniewski A.: Prawo konsumenckie w Unii Europejskiej. "Handel Wewnętrzny" 1995, nr 1.
  • Wymysłowski S.: Ochrona konsumenta w Polsce. "Handel Wewnętrzny" 1993, nr 1.
  • Kramer T.: Podstawy marketingu. PWE, Warszawa 1995.
  • Mazurkiewicz J.: Prawa konsumenckie. "Marketing i Rynek" 1996, nr 1.
  • Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ nr 39/248 z 9 kwietnia 1985 r., Wytyczne, rozdz. III.
  • Wiśniewski A.: Ochrona konsumentów w krajach Unii Europejskiej. "Handel Wewnętrzny" 1994, nr 3.
  • Wilk K.: Główne problemy ochrony interesów konsumenta w Polsce i na święcie. Zeszyty Naukowe AE, Katowice 1997, nr 141.
  • Dietl J.: Handel we współczesnej gospodarce. PWN, Warszawa 1991.
  • Wilk K.: Możliwość ochrony interesów konsumenta w działalności spółdzielni handlowych w warunkach gospodarki rynkowej. W: Materiały z Międzynarodowej Konferencji nt. "Spółdzielczość w perspektywie integracji z Unią Europejską". SIB, Warszawa 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171400343

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.