PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 42 | nr 2 | 83--100
Tytuł artykułu

Pomiędzy rywalizacją a współpracą - strategia koopetycji w klastrach ICT

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Between Cooperation and Competition - Coopetition Strategy in ICT Clusters
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym opracowaniu zarysowano koncepcję kompetycji przedsiębiorstw w klastrach ICT . Przedsiębiorstwa te z uwagi na prowadzenie działalności w obszarze zaawansowanych technologii poszukują nowych możliwości rozwojowych, których nie zapewnia im jedynie rywalizacja z konkurentami. Przedsiębiorstwa biorące udział w badaniu poproszono o wskazanie: motywów przystąpienia do klastrów, czynników wpływających na decyzję o podjęciu współpracy z konkurentami, obszarów współpracy z konkurentami, korzyści wynikających z koopetycji, barier utrudniających koopetycję oraz zagrożeń płynących z tych relacji. (abstrakt oryginalny)
EN
This article explores the nature of coopetition strategy in ICT clusters. The firms are no longer able to achieve competitive advantage only by competing with rivals. Coopetition is a process or phenomenon of simultaneous cooperation and competition between rivals. The paper first explains the differences between motives of becoming a cluster member and benefits from coopetition in cluster. This is followed by a review of cooperation - oriented activities between competitors. The final section discusses barriers and threats of coopetition in ICT clusters. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
42
Numer
Strony
83--100
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Bengtsson M., Kock S., Coopetition - Quo vadis? Past accomplishments and future challenges, "Industrial Marketing Management" 2014, Vol 43, Iss. 2.
  • Budner W.W., Znaczenie klastrów w kreowaniu przewagi konkurencyjnej gospodarki lokalnej i regionu, w: Prace Instytutu Ekonomicznego, red. Fimińska-Banaszyk M., Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie, Konin 2012.
  • Cygler J., Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2009.
  • Cygler J., Kooperencja - nowy typ relacji między konkurentami, "Organizacja i Kierowanie" 2007, nr 2.
  • Gast J., Filser M., Gundolf K., Kraus S., Coopetition research: towards a better understanding past trends and future directions, "International Journal of Entrepreneurship and Small Business" 2015, Vol. 24, No. 4.
  • Geraudel M., Salvetat D., What are the antecedents of coopetition? An explanation in terms of centrality and personality traits, "European Business Review" 2014, Vol. 26, Iss. 1.
  • Golonka M., Zarządzanie z przewagą sztuki, Wolters Kluwer, Warszawa 2014.
  • Grzebczyk M., Koncepcja klastra a współdziałanie i konkurencyjność przedsiębiorstw, "Przedsiębiorstwo i Region" 2009, nr 1.
  • Jankowska B., Koopetycja w klastrach kreatywnych. Przyczynek do teorii regulacji w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2012.
  • Kowalski A.M., Kooperacja w ramach klastrów jako czynnik zwiększania innowacyjności i konkurencyjności regionów, "Gospodarka Narodowa" 2010, nr 5-6.
  • Luo Y., A coopetition perspective of global competition, "Journal of World Business" 2007, Vol. 42, Iss. 2.
  • Luo Y., Toward coopetition within a multinational enterprise: a perspective from foreign subsidiaries, "Journal of World Business" 2005, Vol. 40, Iss. 1.
  • Ławecki M., Współpraca w ramach klastrów szansą na rozwój polskich przedsiębiorstw, "Zarządzanie i Finanse" 2012, nr 1 (2).
  • Porter M., Porter o konkurencji, PWE , Warszawa 2001.
  • Raza-Ullah T., Bengtsson M., Kock S., The coopetition paradox and tension in coopetition at multiple levels, "Industrial Marketing Management" 2014, Vol. 43, Iss. 2.
  • Romaniuk K., Koopetycja przedsiębiorstw - nowa perspektywa strategiczna, "Współczesne Zarządzanie" 2012, nr 4.
  • Stanieda J., Strategia koopetycji w klastrach, "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie" 2012, t. 20, nr 1.
  • Tidström A., Managing tensions in coopetition, "Industrial Marketing Management" 2014, Vol. 43, Iss. 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171402203

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.