PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 16 (1) | 28--40
Tytuł artykułu

Trudności w uczeniu się języka obcego przez gimnazjalistów z dysleksją rozwojową

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Linguistic and Non-linguistic Difficulties with Learning Foreign Language Teenagers with Dyslexia
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przybliżenie pojęcia dysleksji rozwojowej, uwidocznienie językowych i pozajęzykowych trudności, które przejawiają uczniowie z dysleksją, a także zaprezentowanie badań własnych dotyczących trudności w uczeniu się języka obcego gimnazjalistów z dysleksją rozwojową(abstrakt oryginalny)
EN
The article presents linguistic and non-linguistic difficulties which are trouble for teenagers with dyslexia. Nowadays, it is very interesting topic, because more and more people have dyslexia. Teachers should have knowledge about dyslexia and use strategies which will be helpful for their students. The research shows that teenagers with dyslexia have more difficulties with learning foreign language than teenagers without dyslexia. They have problems with reading, listening, understanding, writing, memorizing. Differences between girls and boys with dyslexia are not statistically significant. Dyslexic pupils learning a foreign language have to be aware that it may be a longer process for them than for others, but it is also important to consider the suitability of different languages(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
28--40
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
  • Adryjanek A., Bogdanowicz M., Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia 2004.
  • Bogdanowicz K., Dysleksja a nauczanie języków obcych. Przewodnik dla nauczycieli i rodziców uczniów z dysleksją, Gdańsk 2011.
  • Bogdanowicz M., Niespecyficzne i specyficzne trudności w uczeniu się języków obcych, w: Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych, red. M. Bogdanowicz, M. Smoleń, Gdańsk 2004.
  • Bogdanowicz M., Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, w: Dysleksja rozwojowa- perspektywa psychologiczna, red. G. Krasowicz- Kupis, Gdańsk 2006.
  • Bogdanowicz M., Krasowicz-Kupis G., Czytanie i pisanie jako formy komunikacji językowej, w: Podstawy neurologopedii: podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005.
  • Bogdanowicz M., Smoleń M., Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych. Gdańsk 2004.
  • Knieja J., Piotrowski S., Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się: o kompetencjach, motywowaniu i strategiach. Lublin 2011.
  • Jurek A., Języki obce w nauczaniu uczniów z dysleksją rozwojową. Część I, " Języki obce w Szkole" nr 1, 2004a
  • Jurek A., Języki obce w nauczaniu uczniów z dysleksją rozwojową. Część II, " Języki obce w Szkole" nr 2, 2004b.
  • Jurek A., ABC dysleksji, "Języki Obce w Szkole" nr 5, 2004c.
  • Jurek A., Trudności w nauce języków obcych uczniów z dysleksją rozwojową, w: Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych, red. M. Bogdanowicz, M. Smoleń, Gdańsk 2004d.
  • Krasowicz- Kupis G., Psychologia dysleksji, Warszawa 2008.
  • Nijakowska J., Usprawnianie umiejętności odczytywania i zapisywania wyrazów w języku angielskim młodzieży z dysleksją rozwojową, w: Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych, red. M. Bogdanowicz, M. Smoleń, Gdańsk 2004.
  • Petrus P., Bogdanowicz M., Sprawność fonologiczna dzieci w kontekście nauki języka angielskiego, w: Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych, red. M. Bogdanowicz, M. Smoleń, Gdańsk 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171402501

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.