PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | t. 16, z. 7, cz. 2 Firmy rodzinne - doświadczenia i perspektywy zarządzania | 31--45
Tytuł artykułu

Kształtowanie konkurencyjności firm rodzinnych na przykładzie sektora kosmetyków

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Shaping the Competitiveness of Family Businesses, Exemplified in Cases of Cosmetics Industry
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównym celem niniejszego opracowania jest próba znalezienia odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób kształtują swoją konkurencyjność firmy rodzinne wytwarzające kosmetyki i czy rodzinny charakter firmy determinuje wybór określonej koncepcji działania w tym zakresie. Jako cele cząstkowe przyjęto zaś: syntezę dorobku naukowego dotyczącego metod i narzędzi budowania pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa; charakterystykę stanu konkurencji w krajowym sektorze kosmetyków; ustalenie archetypów strategicznych, czyli wzorców działań i instrumentów umożliwiających skuteczne rywalizowanie w tym sektorze, a także poszukiwanie w sferze zarządzania strategicznego firmą takich elementów, które wyróżniają rodzinne podmioty na tle nierodzinnych. Jako podstawowe metody badawcze wykorzystano: analizę dokumentów, analizę działań strategicznych producentów kosmetyków w oparciu o autorski formularz identyfikacji strategii konkurencji oraz badanie opinii ekspertów. (fragment tekstu)
EN
The article deals with the problem of shaping the competitiveness of family firms on the Polish cosmetics market. On the supply side of this market, due to a large variety of offered products, are identified four sectors. The competitiveness of the firms is analyzed within each of them. In at least two of these sectors, the position of family firms, relative to other producers (including foreign companies), is strong. The competitiveness of the enterprise is the result of decisions concerning he development of the competitiveness potential, as well as the decisions concerning the choice of the competition strategy and the choice of tools used in the implementation of this strategy. The research of the anti-age cosmetics sector shows that Polish family businesses, just as non-family businesses, most often realize a strategy of differentiation. The strategic behavior of the family and non-family firms is very similar. There is no difference in the set of instruments that are used by entrepreneurs in both of the groups, but some differences can be seen in the area of capacity building competitiveness. The instruments most commonly used by companies in the process of the strategy implementation in the cosmetics sector are: a brand, an innovation and an advertising. The family businesses form their competitiveness mainly by building confidence in the brand. These companies use the emotional values associated with the word "family" as the basic factors that constitute the product brand.(author's abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Flak O., Głód G. (2012), Konkurencyjni przetrwają, Difin, Warszawa.
  • Gierszewska G., Romanowska M. (2014), Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  • PMR (2013), Rynek dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce 2013, Krąków.
  • Porter M.E. (1994), Strategia konkurencji, PWE, Warszawa.
  • Stankiewicz M. J. (2005), Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Wydawnictwo "Dom Organizatora", Toruń.
  • Chmurzyńska-Brown B. (2012), Raport polski rynek kosmetyków, <http://www.polishcosmetics.pl/images/Raport_Polscy_Producenci_PZPK_BlankaChmurzynska.pdf>, (dostęp: 10.01.2015).
  • Łukasik R., Lis A., Wójcik E. (2014), Rynek kosmetyczny w Polsce 2014, http://slideplayer.pl/slide/2823354/, (dostęp 10.01.2015).
  • MSZ, Polska branża kosmetyczna (b.r.) http://www.mediolan.msz.gov.pl/pl/nasze_projekty/projekty_ekonomiczne/polskie_firmy_we_wloszech/sektor_kosmetyczny/opis_sektora_kosmetycznego;jsessionid=61D8A14C9965100DC38122E3943C5C9B.cmsap5p, (dostęp: 22.01.2015).
  • Panteva N. (2011), IBIS World Industry Report 32562 Cosmetic & Beauty Products Manufacturing in the US, <http://colgate-palmolive.wikispaces.com/ file/view/32562_Cosmetic_ _Beauty_Products_Manufacturing_in_the_US_Industry_Report 1 +(1).pdf> (dostęp: 30.01.2015).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171402543

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.