PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | t. 16, z. 7, cz. 2 Firmy rodzinne - doświadczenia i perspektywy zarządzania | 75--88
Tytuł artykułu

Własność intelektualna wartością przedsiębiorczości rodzinnej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Intellectual Property as a Family Entrepreneurship Value
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Prawa własności intelektualnej, w tym szczególnie własności przemysłowej, pomimo wzbudzanych kontrowersji co do ich zakresu oraz istoty [Kitch 1986], uznaje się za jeden z fundamentów pozycji rynkowej współczesnej firmy oraz punkt wyjścia dla jej dalszej gospodarczej ekspansji. Stanowią one zarazem przejaw długoterminowej strategii rozwoju przedsiębiorstwa oraz kształtowania wartości firmy, która istnieć będzie niejako niezależnie od posiadanych przez nią składników materialnych (środków trwałych i obrotowych). Własność intelektualna z przypisaną jej wyłącznością[Commons 1931, ss. 649-657; Kramer, 1996, s. 9] pozwala z jednej strony na bezpośrednie wykorzystanie jej ekonomicznych przymiotów. Z drugiej, umożliwia spojrzenie na firmę w szerszym kontekście - z perspektywy kreowania jej wizerunku i umacniania renomy. Stanowi zatem specyficzną wartość dodaną każdej nowoczesnej organizacji. Szczególne znaczenie ma to w odniesieniu do firm rodzinnych, które, mimo iż elastyczne i twórcze w podejściu do klienta oraz otwarte na zmieniające się wyzwania, zapominają jednak o ochronie przysługujących im praw lub też nie wiedzą, jak w istocie mogą je zachować, obniżając tym samym zdolność konkurowania i własną wartość rynkową.(fragment tekstu)
EN
The article raises the issue of using by family businesses possibilities lying in intellectual property rights, especially industrial property rights. It contains a brief presentation of research results considering the scope and extent of industrial property rights use. This assessment was based on an analysis of documentation, received by selected companies protection rights for inventions, trademarks, utility and industrial models, geographical indications and topographies of integrated circuits. Research results show that family businesses engaged primarily in the protection of trademarks, to a lesser extent are focused on the patenting of technical solutions. The study includes a protective documentation from the years 2003-2014, of nine family businesses, with established market position.(author's abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Wrocławski
Bibliografia
  • Arrow K.J. (1962), Economic Welfare and the Allocation of Resources for Invention, NBER Chapters [w:] The Rate and Direction of Inventive Activity: Economic and Social Factors, National Bureau of Economic Research.
  • Baker J.B. (2007), Beyond Schumpeter vs. Arrow: how antitrust fosters innovation, 74 'Antitrust Law Journal", No 3.
  • Barta J., Markiewicz R. (1998), Własność intelektualna w Światowej Organizacji Handlu (WTO), TAiWPN Universitas, Krakow.
  • Besen S., Kirby S. (1989), Private Copying, Appropriability and Optimal Copying Royalties, "Journal of Law and Economics", Vol. 32, No. 2
  • Breyer S. (1970), The Uneasy Case for Copyright: A Study of Copyright in Books, Photocopies, and Computer Programs, "Harvard Law Review", Vol. 84, No. 2
  • Chesbrought H.W. (2003), Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business School Press, Boston, MA
  • Commons J.R (1931), Institutional Economics, "American Economic Review", Vol. 21 (12).
  • Dereń A.M. (2007), Własność intelektualna i przemysłowa, PWSZ w Nysie, Nysa.
  • Geiger A. (2004), Patents, trademarks, copyrights - a mission for article 82 EC, E.C.L.R. nr 5.
  • Ghindini G. (2008), Intellectual property and competition law: The Innovation Lexus, CondeGallego, 39 II C 879.
  • Hippel E. (1986), Lead Users: A Source of Novel Product Concepts, "Management Science", Vol. 32, No. 7.
  • Hovenkam H. (2009), Patents, property, and competition policy, 34 "Journal of Corporation Law".
  • Kitch E.W. (1986), Patents. Monopolies or property rights?, "Research in Law and Economics", Vol. 8.
  • Kotarba W. (2001), Zarządzanie wiedzą chronioną w przedsiębiorstwie, Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle "ORGMASZ", Warszawa.
  • Krämer K. (2006), Produktschutz - Basistechnologien, EntwicklungenundMöglichkeiten [w:] N.P. Sokianos, Produkt und Konzeptpiraterie. Erkennen, vorbeugen, abwehren, nutzen, dulden, Wiesbaden.
  • Laursen K., Salter A. (2004), Searching High and Low: What Types of Firms Use Universities as A Source of Innovation?, "Research Policy", No. 33
  • Lucchi N. (2006), Digital Media and Intellectual Property, Management of Rights an Consumer Protection in a Comparative Analysis, Berlin.
  • Miąsik D. (2012), Własność intelektualna a szkoda dla konkurencji w prawie UE, Centrum Europejskie Natolin, Warszawa.
  • Nihoul P. (2009), The limitation of intellectual property in the name of competition, 32 "Fordham International Law Journal".
  • Niklewicz M., Wachowska M. (2012), Wiedza-Kapitał ludzki-Innowacje, Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wrocław.
  • Szczepanowska-Kozłowska K. (1998), Patent europejski. Przedmiotowy zakres ochrony, Wydawnictwo KiK Konieczny i Kruszewski s.c., Warszawa.
  • Taylor C., Silberston Z. (1973), The Economic Impact of the Patent System: A Study of the British Patent System, Cambridge University Press, Cambridge, MA.
  • Ullrich H. (2004), Expansionist intellectual property protection and reductionist competition rules: a trips perspective, 7 "Journal of International Economic Law".
  • Orzeczenie WSA Nr 6 II SA 3937/02.
  • Filipek J. (2011), Własność intelektualna w firmie. Strategia budowania sukcesu firmy, www.brandvalue.pl/wlasnosc-intelektualna-w-firmie-strategia-budowaniasukcesu-firmy.
  • Walczak W. (2011), Własność intelektualna - cenne niematerialne aktywa organizacji, www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/39/id/821.
  • Barometr firm rodzinnych. Z optymizmem w przyszłość, www.kpmg.com/PL/ pl/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/Documents/2014/Barometr-firmrodzinnych-KPMG-IFR.pdf.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171402589

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.