PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | t. 16, z. 5, cz. 2 Determinanty zarządzania projektami i procesami w organizacji | 151--161
Tytuł artykułu

Wykorzystanie wiedzy e-konsumentów w zarządzaniu procesami innowacyjnymi

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Use of E-Customer Knowledge in Innovation Processes Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem pracy jest omówienie roli klienta w procesach innowacyjnych we współczesnych przedsiębiorstwach oraz analiza praktycznych rozwiązań w tym zakresie, realizowanych przez przedsiębiorstwa w postaci narzędzi wspierających prosumpcję, masową kastomizację oraz wykorzystujących innowacyjny potencjał internautów, takich jak prosumenckie społeczności czy crowdsourcing (fragment tekstu)
EN
The paper presents a concept of Open Innovation as a new paradigm of innovation management. The aim of the article is to present current models of open innovations based on the knowledge of the Internet societies based on the wisdom of crowds. The paper refers to the challenges in customers' knowledge management resulting from growing importance of network and virtual communities, where consumer is perceived as a value co-creator and innovation source. Special attention has been paid to prosumption on virtual market. Prosumption is related with series of recent social changes, especially those associated with the internet, Web 2.0 and electronic business. Prosumption gives an opportunity to continuously creating innovative ideas and achieve higher profits by reducing costs for research and development and also to building a community of users. It's also a chance for greater success of innovation, because it directly customers define needs. Consumers become increasingly involved in the process of creating products and services, which to a certain point was the domain of companies and professionals. Enterprises are increasingly using the potential of consumers' knowledge to build competitive advantage. The paper shows the possibilities offered by the crowdsourcing in the search for creative solutions to different business problems, new products, ideas and innovation. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Chesbrough H.W. (2002), The era of Open Innovation, "MIT Sloan Management Review", Vol. 44, No. 3
  • Chesbrough H. (2003), Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business School Press, Boston Massachusetts
  • Chesbrough H.W. (2006), Open Innovation: Researching a New Paradigm, Oxford University Press, New York
  • Hippel E. (2005), Democratizing Innovation, MIT Press, Boston Massachusetts
  • Kays J., Phillips-Han A. (2003), Gatorade. The idea that launched an Industry, "Explore and Research at the University of Florida", Vol. 8, No 1
  • Mierzejewska B. (2008), Open Innovation - nowe podejście w procesach innowacji, "E-mentor", nr 2
  • Sakkab N. (2002), Connect and Develop Complements Research and Develop at P&G, "Research-Technology Management" 2002, nr 2
  • Tapscott D., Williams A.D. (2008), Wikinomia: O globalnej współpracy, która zmienia wszystko, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
  • Tapscott D. (2010), Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
  • Wolny W. (2012), Prosumpcja - konsumencka kreatywność w gospodarce elektronicznej, "Ekonomiczne Problemy Usług", nr 88
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171403091

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.