PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 23 | nr 4 | 74--97
Tytuł artykułu

Introduction of Risk Management into Municipal Offices Across Poland as an Example of Organizational Change

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Purpose: The aim of this paper is to determine the factors that influence the process of implementation of risk management process into municipal offices across Poland.

Methodology: The Polish Public Finance Act requires public sector entities to put in place a risk management system within the framework of management control. The author conducted in-depth interviews with key personnel responsible for risk management in public administration units.

Findings: The results of the research show that public sector organizations face certain problems in the process of implementing a risk management system. Employees seem to resist change. As a result of the project, four factors that influence the process of introducing risk management have been identified.

Implication: Public sector organizations are mostly large, bureaucratic organizations, governed by numerous regulations, which all in all tends to hinder efficient management. The results of the discussed research are to support public entities in the process of implementing change.

Value: The paper explores the importance of overcoming barriers to the process of implementing risk management in the public sector. (original abstract)
Rocznik
Tom
23
Numer
Strony
74--97
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Kozminski University, Warsaw, Poland
Bibliografia
  • Announcement No. 6 of the Minister of Finance of 6 December 2012 on detailed guidelines for the public sector pertaining to risk planning and management.
  • Armenakis, A.A., Harris, S.G. and Feild, S. (1999). Paradigms in Organizational Change: A Review of Theory and Research in the 1990s. Journal of Management, 25(3): 293-315, http://dx.doi.org/10.1177/014920639902500303
  • Boyne, G.A. (2003). Sources of Public Service Improvement: A Critical Review and Research Agenda. Journal of Public Administration Research and Theory, 13(3): 367-394, http://dx.doi.org/10.1093/jopart/mug027
  • Buchanan, D.A. and Huczynski, A.A. (2010). Organizational Behaviour. Harlow: Pearson Education Limited.
  • Czaputowicz, J. (2008). Zarządzanie w administracji publicznej w dobie globalizacji. In: J. Czaputowicz (ed.), Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej (pp. 135-152). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Chell, E. (1998). Critical incident technique. In: G. Symon and C. Cassell (eds.), Qualitative methods and analysis in organizational research. London: Sage.
  • Chełmiński, D., Drzewiecki, A. and Kubica, E. (2011). Dobre przywództwo. Najlepsze praktyki polskich liderów biznesu. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  • Cohen, A.R., Fink, S.L., Gadon, H. and Willits, R.D. (1995). Effective Behavior in. Organizations: Cases, Concepts. and Student Experiences. New York: Irwin McGraw-Hill.
  • Crozier, M. and Friedberg, E. (1982). Człowiek i system. Ograniczenia działania zespołowego. Warszawa: PWE.
  • Denzin, N.K. and Lincoln, Y.S. (2009). Metody badań jakościowych, vol. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Fernandez, S. and Rainey, H.G. (2006). Managing Successful Organizational Change in the Public Sector. Public Administration Review, 66(2): 168-176, http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-6210.2006.00570.x
  • Flanagan, J.C. (1954). The critical incident technique. Psychological Bulletin, 51: 327-358, http://dx.doi.org/10.1037/h0061470
  • Fraser, J. and Simkins, B. (2009). Enterprise Risk Management: Today's Leading Research and Best Practices for Tomorrow's Executives. New Jersey: John Wiley & Sons, http://dx.doi.org/10.1002/9781118267080
  • Garczarek, E. (2010). Kontrola zarządcza w samorządzie terytorialnym. BDO Finanse Publiczne, 4(30), http://www.finansepubliczne.bdo.pl/biuletyn/75/finanse-pod-kontrola/kontrola-zarzadczaw-samorzadzie-terytorialnym.html (17.03.2014).
  • Glaser, B. and Strauss, A. (1967). Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine.
  • Hausner, J. (2008). Zarządzanie publiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Hensel, P. (2008). Transfer wzorców zachowania: studium organizacji sektora publicznego. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
  • Hensel, P. and Glinka, B. (2012). Urzędnicy i przedsiębiorcy. Kulturowe bariery współpracy. Warszawa: Poltext.
  • Hood, C. (2011). The Blame Game: Spin, Bureaucracy, and Self-Preservation in Government. Princeton: Princeton University Press.
  • ISO 31000:2012 Risk management - Principles and guidelines.
  • Izdebski, H. and Kulesza, M. (2004). Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne. Warszawa: Liber.
  • Jenninson, B. (2004). Zarządzanie ryzykiem w sektorze publicznym. Podręcznik wdrożenia systemu zarządzania ryzykiem w administracji publicznej w Polsce, http://www.mf.gov.pl/_files_/koordynacja_kontroli_finansowej_i_audytu_wewnetrznego/metodyka/zarzadzanie_ryzykiem_w_sektorze_publicznym.pdf?PortalMF=c5e223be3f9d1 (03.11.2008).
  • Kamiński, A. (2008). Administracja publiczna we współczesnym państwie. In: J. Czaputowicz (ed.), Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej (pp. 53-65). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kanter, R.M., Stein, B.A. and Jick, T.D. (1992). The Challenge of Organizational Change. New York: Free Press.
  • Kieżun, W. (2005). O sprawną administrację publiczną. Ius et Lex, (III) 1/2005, http://www.witoldkiezun.com/docs/iusetlex_012005.htm (02.03.2014).
  • Klimczak, K.M. (2009). Wdrażanie zarządzania ryzykiem w jednostkach sektora finansów publicznych. Przegląd Organizacji, 12: 27-30.
  • Klincewicz, K. (2012). Systemy i struktury gromadzenia i rozpowszechniania wiedzy. W: D. Jemielniak i A.K. Koźmiński (red.), Zarządzanie wiedzą (pp. 176-219). Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  • Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kontrola zarządcza w sektorze finansów publicznych. Istota, unormowania prawne i otoczenie. Kompendium wiedzy. Ministry of Finance, 2012.
  • Kostera, M. (2003). Antropologia organizacji: metodologia badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kotter, J.P. (1996). Leading Change. Harvard Business School Press.
  • Kowalczyk, L. (2008). Współczesne zarządzanie publiczne jako wynik procesu zmian w podejściu do administracji publicznej. Zeszyty Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, 11(1): 4-14.
  • Kozielski, R. (2012). Biznes nowych możliwości. Czterolistna koniczyna - nowy paradygmat biznesu. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  • Koźmiński, A.K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Koźmiński, A.K. and Zawiślak, A.M. (1982). Pewność i gra. Wstęp do teorii zachowań organizacyjnych. Warszawa: PWE.
  • Kożuch, B. (2004). Zarządzanie publiczne. W teorii i praktyce polskich organizacji. Warszawa: Placet.
  • Kożuch, B. (2003). Zarządzanie publiczne w zarysie. Białystok: Fundacja Współczesne zarządzanie.
  • Kuc, R. (2010). Menedżer w administracji publicznej. Jak zarządzać ryzykiem? In: W. Kieżun, L. Ciborowski and J. Wołejszo (eds.), Prakseologiczne aspekty zarządzania we współczesnych organizacjach publicznych, tom II (211-222). Warszawa: AON.
  • Kulikowska, M. (2009). Zmiana i organizacyjne uczenie się w organizacji publicznej. In: A. Frączkiewicz-Wronka (ed.), Zarządzanie publiczne - elementy teorii i praktyki (pp. 309-332). Katowice: WAE.
  • Kumpiałowska, A. (2011). Skuteczne zarządzanie ryzykiem a kontrola zarządcza w sektorze publicznym. Warszawa: C.H. Beck.
  • Kuzińska, H. (2009). Reforma systemu finansów publicznych w Polsce. Olympus, 1(9): 7-19.
  • Malinowski, P. (2011). Zarządzanie projektami kluczem do innowacyjności organizacji publicznych. In: W. Kieżun, A. Letkiewicz and J. Wołejszo (ed.), Kooperacje organizacji publicznych (p. 285-296). Szczytno: WWiPWSP.
  • March, J.G. i Olsen, J.P. (1983). Organizing political life. American Political Science Review, 77(2): 281-297, http://dx.doi.org/10.2307/1958916
  • NIK (2012) Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej, http://www.nik.gov.pl/kontrole/wyniki-kontroli-nik/kontrole,9929.html (05.09.2012).
  • Pathak, H. (2011). Organisational Change. New Delhi: Pearson Education. Public Finance Act of 27 August 2009.
  • Rainey, H., Backoff, R. and Levine, C. (1976). Compering Public and Private Organizations. Public Administration Review, 36(2): 233-244, http://dx.doi.org/10.2307/975145
  • Rayner, J. (2003). Managing reputational risk. Chichester: Wiley & Sons.
  • Rządca, R. (2005). Na marginesie książki A.K. Koźmińskiego "Zarządzanie w warunkach niepewności". Master of Business Administration, 4(75): 52-55.
  • Smollan, R.K. (2011). The multi-dimensional nature of resistance to change. Journal of Management and Organization, 17: 828-849, http://dx.doi.org/10.5172/jmo.2011.17.6.828
  • Sułkowski, Ł. (2013). Słowo wstępne. In: Ł. Sułkowski (ed.), Zarządzanie organizacjami sieciowymi, part I, vol. XIV, journal 13. Łódź: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk.
  • Ścibiorek, Z. (2010). Reakcje pracowników na zmiany. In: W. Kieżun, L. Ciborowski and J. Wołejszo (eds.), Prakseologiczne aspekty zarządzania we współczesnych organizacjach publicznych, vol. II (pp. 223-236). Warszawa: AON.
  • Van de Ven A.H. and Poole, M.S. (1995). Explaining development and change in organizations. Academy of Management Review, 20(3): 510-540, http://dx.doi.org/10.2307/258786
  • Waldo, D. (1955). The Study of Public Administration. New York: Random House.
  • Wiatrak, A.P. (2005). Sektor publiczny - istota, zakres i zarządzanie. Problemy Zarządzania, 4(10), 7-21.
  • Woodman, R.W. (1989). Organization Change and Development New Arenas for Inquiry and Action. Journal of Management, 15(2): 205-228, http://dx.doi.org/10.1177/014920638901500205
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171403235

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.