PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | Systemy wspomagania organizacji SWO 2015 | 133--154
Tytuł artykułu

Analiza porównawcza modeli jakości informacji w narodowych wersjach Wikipedii

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W największej encyklopedii internetowej - Wikipedii - bardzo wiele artykułów, poświęconych temu samemu przedmiotowi, występuje w różnych wersjach językowych. Każda z nich może powstawać niezależnie od innych, co może prowadzić do niezgodności w opisie tego samego przedmiotu w różnych językach. Biorąc pod uwagę duże ilości danych i ich ciągłą edycję przez wielu użytkowników, którzy nie muszą posiadać wystarczających kompetencji w danej dziedzinie, kwestia weryfikacji jakości przez społeczność w tej popularnej encyklopedii staje się poważnym wyzwaniem. Jakość artykułów może być wnioskowana z różnych ich cech, np. długości artykułu, liczby obrazków, referencji, autorów. Miary te można wykorzystać do automatycznej oceny jakości artykułu. Co do zasady, kryteria oceny artykułów opracowywane są niezależnie dla każdego języka. W każdej wersji językowej Wikipedii mogą zatem istnieć swoiste reguły i zasady oceny jakości artykułów, które będą wymagały różnych modeli oceny jakości. Wspomniane miary mogą mieć różną wagę - w jednej wersji językowej bardziej istotne są referencje, w innej objętość tekstu. Naszym celem badawczym jest analiza najistotniejszych cech artykułów, które mogą być wykorzystane do automatycznej klasyfikacji artykułów według stopnia dojrzałości z punktu widzenia określonych narodowych wersji Wikipedii. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Abramowicz W. (2008), Filtrowanie informacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej Poznań.
  • Adler B.T., De Alfaro L. (2007), A Content-driven Reputation System for the Wikipedia, Proceedings of the 16th International Conference on World Wide Web WWW 07, 7.
  • Arazy O. (2010), Determinants of Wikipedia Quality: the Roles of Global and Local Contribution Inequality, New York.
  • Bartosik-Purgat M., Mruk H., Schroeder J. (2012), Dostępność i wykorzystanie informacji o rynkach i partnerach zagranicznych w procesie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań.
  • Bednarek-Michalska B. (2007), Ocena jakości informacji elektronicznej. Pidapki sieci, Biblioteka Główna UMK, Toruń.
  • Blumenstock J.E. (2008), Size Matters: Word Count as a Measure of Quality on Wikipedia, http://portal.acm.org/citation.cfm?id1367673.
  • Boruszewski J. (2012), Jakość i wiarygodność informacji w infobrokerstwie, "Lingua ac Communita", 22.
  • Commission of the European Communities (2002), eEurope 2002: Quality Criteria for Health Related Websites, "Journal of Medical Internet Research", 4(3).
  • Czerwiński A. (2011), Przemiany na rynkach informacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  • Dalip D.H. i in. (2009), Automatic Quality Assessment of Content Created Collaboratively by Web Communities: A Case Study of Wikipedia, Proceedings of the 9th ACM/IEEE- CS Joint Conference on Digital Libraries, http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1555400.1555449.
  • Eppler M.J. (2003), Managing Information Quality: Increasing the Value of Information in Knowledge-intensive Products and Processes"; ...25 tables, Springer.
  • Experian QAS (2013), The Data Advantage: How Accuracy Creates Opportunity, http://www.experian.co.uk/assets/marketing-services/white-papers/wp-qas-the-data-advantage.pdf.
  • Garvin D.A. (1984), What Does "Product Quality" Really Mean? "MIT Sloan Management Review", Fall.
  • Ge M., Helfert M. (2008), Data and Information Quality Assessment in Information Manufacturing Systems, 11th International Conference, BIS 2008, Innsbruck, Austria, May 5-7, 2008, http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-540-79396-0_33.
  • Grijzenhout S., Marx M. (2013), The Quality of the XML Web, "Journal of Web Semantics", 19.
  • Grudzień Ł. (2012), Koncepcja oceny jakości informacji o procesach w systemach zarządzania, Konferencja IZIP Zakopane 2012 - Artykuły, Tom - języ.
  • Halfaker A., Kraut R., Riedl J. (2009), A Juiy of Your Peers: Quality, Experience and Ownership in Wikipedia, WikiSym'09.
  • Heinrich B., Klier M. (2015), Metric-based Data Quality Assessment - Developing and Evaluating a Probability-based Currency Metric, "Decision Support Systems", 72.
  • Hu M. i in. (2007), Measuring Article Quality in Wikipedia, Proceedings of the Sixteenth ACM Conference on Information and Knowledge Management - CIKM '07, http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1321476 http://portal.acm.org/citation.cfm? doid=1321440.1321476.
  • Kittur A., Kraut R.E. (2008), Harnessing the Wisdom of Crowds in Wikipedia, Proceedings of the ACM 2008 Conference on Computer Supported Cooperative Work - CSCW '08.
  • Kolman R. (1994), Sterowanie jakością wytwarzania, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.
  • Lee Y.W. (2003), Crafting Rules: Context-Reflective Data Quality Problem Solving, "Journal of Management Information Systems", 20(3).
  • Madnick S., Zhu H. (2006), Improving Data Quality Through Effective Use of Data Semantics, "Data & Knowledge Engineering", 59(2).
  • Madnick S.E. i in. (2009), Overview and Framework for Data and Information Quality Research, "ACM Journal of Data and Information Quality", 1(1).
  • Parssian A., Sarkar S., Jacob V.S. (2004) Assessing Data Quality for Information Products: Impact of Selection, Projection, and Cartesian Product, "Management Science", 50(7).
  • Singh P., Park I., Lee J. (2009), Information Sharing: A Study of Information Attributes and their Relative Significance during Catastrophic Events, [w:] K. Knapp (ed.), Cyber-Security and Global Information Assurance: Threat Analysis and Response Solutions, IGI Publishers.
  • Stefanowicz B. (2010), Informacja, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Stein K., Hess C. (2007), Does it Matter Who Contributes: A Study on Featured Articles in the German Wikipedia, HT '07: Proceedings of the eighteenth conference on Hypertext and hypermedia.
  • Stvilia B., Al-Faraj A., Yi Y.J. (2009), Issues of Cross-contextual Information Quality Evaluation - The Case of Arabic, English, and Korean Wikipedias, "Library and Information Science Research", 31(4).
  • Sundgren B. (1973), An Infological Approach to Data Bases Urval No 7, University and Statistics Sweden, Stockholm.
  • Suzuki Y., Yoshikawa M. (2012), Mutual Evaluation of Editors and Texts for Assessing Quality of Wikipedia Articles, WikiSym '12 Proceedings of the Eighth Annual International Symposium on Wikis and Open Collaboration, New York.
  • Swoboda I. (2015), Jakość informacji, [w:] S. Cisek, A. Januszko-Szakiel (red.), Zawód infobroker: polski rynek informacji, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Warncke-Wang M., Cosley D., Riedl J. (2013), Tell Me More: An Actionable Quality Model for Wikipedia, WikiSym 2013.
  • Wilkinson D.M., Huberman B.A. (2007) Cooperation and Quality in Wikipedia, Proceedings of the 2007 international symposium on Wikis WikiSym 07, New York.
  • Wöhner T., Peters R. (2009), Assessing the Quality of Wikipedia Articles with Lifecycle Based Metrics, Proceedings of the 5th International Symposium on Wikis and Open Collaboration WikiSym 09, http://portal.acm.org/citation.cfm?doid=16413 09.1641333.
  • Xu H. (2015) What Are the Most Important Factors for Accounting Information Quality and Their Impact on AIS Data Quality Outcomes? "Journal of Data and Information Quality", 5(4).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171403277

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.