PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | t. 16, z. 7, cz. 2 Firmy rodzinne - doświadczenia i perspektywy zarządzania | 445--457
Tytuł artykułu

Analiza wyników finansowych w firmach rodzinnych z segmentu MSP

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Analysis of Financial Performances in family-owned Companies in the SME Sector
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Metodą w analizie finansowej oznacza się przyjęte techniki gromadzenia, porządkowania, oceny i objaśnienia danych empirycznych dotyczących wyników i kondycji finansowej przedsiębiorstwa, zmierzające do wyjaśnienia przyczyn ich zmian. Analiza finansowa wykorzystuje wiele metod, które mogą być dzielone wg różnorodnych kryteriów. Najbardziej popularną w praktyce gospodarczą jest analiza wskaźnikowa, można zatem oczekiwać, że i w badanej grupie przedsiębiorców metoda ta będzie znajdowała zastosowanie. Warto pamiętać, że aby z wartości danego wskaźnika można było wyciągnąć użyteczne dla przedsiębiorstwa wnioski należy określić dla niego punkt odniesienia. Najczęściej takimi punktami są wskaźniki analogicznie obliczone dla poprzednich okresów, konkurentów czy też z planów finansowych.(fragment tekstu)
EN
The purpose of the article is to determine the type of analytical data on finance family businesses take advantage of, to what degree and what methods they use. The research is of a quantitative nature, whereas the data was collected from interviews. The interviews with 32 entities were conducted in September 2014. The results clearly indicate that entrepreneurs in family-owned companies do not check regularly financial performances of their companies. Slightly over a half does it on regular basis. The area of investigation usually encompasses the level of company's turnover and the financial result. The ratio analysis is practically not used in the examined population since only three entities use it.(author's abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Bibliografia
  • Anderson R., Reeb D.M. (2003), Founding family ownership and firm performance: evidence from the S&P500, "Journal of finance", nr 58.
  • Di Giuli A., Caseli S., Gatti S. (2011), Are small family firms financial sophisticated, "Journal of Banking and Finance", nr 35.
  • Gabrusewicz W. (2014), Analiza finansowa przedsiębiorstwa.Teoria i zastosowanie, PWE, Warszawa.
  • Klein S.B. (2000), Family businesses in Germany. Significance and structure, "Family Business Review", nr 3.
  • Martyniuk O. (2013), Wartość przedsiębiorstwa rodzinnego - rozważania nad istotą i pomiarem [w:] A. Marjański (red.), Firmy rodzinne - wyzwania globalne i lokalne, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XIV, z. 6, cz. I, Łodź.
  • Stradomski M. (2010), Finansowanie obce firm rodzinnych na rynku niedoskonałym, PWE, Warszawa.
  • Surdej A. (2014), Firmy rodzinne w perspektywie instytucjonalnych mechanizmów rozwoju państw nisko rozwiniętych: zarys problematyki [w:] A. Marjański, M.R. Contreras Loera (red.), Firmy rodzinne - współczesne nurty badań i praktyki zarządzania, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XV, z. 7, cz. I, Łodź.
  • Surdej A., Wach K. (2010), Przedsiębiorstwo rodzinne wobec wyzwań sukcesji, Difin, Warszawa.
  • Wallman M. (2008), Family matters - the complexities of relationships in the small family firm [w:] J.E. Wasilczuk, K. Zięba (red.), SME,s in modern economics. Selected issues, Politechnika Gdańska, Gdańsk.
  • Więcek-Janka E., Kujawińska A. (2010), Źródła przewagi konkurencyjnej mikroprzedsiębiorstw rodzinnych, Zeszyty Naukowe Ekonomiczne Problemy Usług nr 595, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
  • Winnicka-Popczyk A. (2011), Możliwości i ograniczenia w pozyskiwaniu kapitału w przedsiębiorstwach rodzinnych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 686, Finanse, Rynki finansowe, Ubezpieczenia nr 47, Szczecin.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171403511

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.