PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 1A | 83--94
Tytuł artykułu

The intutive mnager in an agile company

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Intuicyjny menedżer w sprawnym przedsiębiorstwie
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The aim of this paper is to present the concept of an agile enterprise and an approach based on intuition in decision-making as a response to changes in the business environment. The paper is based on an assumption that the characteristics of an agile enterprise and the competencies and skills possessed by intuitive managers may be necessary for the survival and development of organizations in the near future. The paper consists of three main parts. The first one presents the essence of an intuitive approach in management, especially in decision-making. The second part lays out the concept of an agile enterprise. In the last section an attempt has been made to compare intuitive manager's competences and skills and the characteristics of the agile enterprise with the requirements for the efficient functioning of modern organizations resulting from business environment changes.(original abstract)
Celem pracy jest prezentacja koncepcji sprawnego przedsiębiorstwa i podejścia w podejmowaniu decyzji opartego na intuicji w odpowiedzi na zmiany zachodzące w otoczeniu biznesowym. Pracę oparto na założeniu, że cechy sprawnego przedsiębiorstwa i umiejętności intuicyjnych menedżerów mogą być niezbędne dla przetrwania przedsiębiorstw w bliskiej przyszłości. Praca składa sie z trzech głównych części. Pierwsza prezentuje esencję podejścia intuicyjnego w zarządzaniu, szczególnie w podejmowaniu decyzji. Druga wykłada koncepcję sprawnego przedsiębiorstwa. W trzeciej porównano kompetencje i umiejętności menedżera intuicyjnego oraz cechy sprawnego przedsiębiorstwa z wymaganiami efektywnego funkcjonowania nowoczesnych organizacji wynikający i ze zmian w otoczeniu biznesowym.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
83--94
Opis fizyczny
Twórcy
  • Poznan University of Economics
autor
  • Poznan University of Economics
Bibliografia
  • ---
  • Agor W. H. (1998), Intuicja w organizacji. Jak twórczo przewodzić i zarządzać, Wydawnictwo Personalnej Szkoły Biznesu, Cracow.
  • Bersin J. (2014), Creating Agile Organizations. Role of learning and performance management, Leadership excellence essentials presented by HR.com.
  • Bessant J., Brown S., Francis D., Meredith S., Kaplinsky R. (1999), Developing manufacturing agility in SME's, "International Journal of Technology Management".
  • Betsch T. (2007), The nature of intuition and its neglect in research on judgment and decision making, in: H. Plessner, C. Betsch (eds.), Intuition in judgment and decision making, Lawrence Erlbaum Associates Inc., New Jersey.
  • Bieniok H., Halama H., Ingram M. (2006), Podejmowanie decyzji menedżerskich, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  • Bolesta-Kukułka K. (2003), Decyzje menedżerskie, PWE, Warsaw.
  • Bonner N. (2010), Predicting leadership success in agile environments: an inquiring systems approach, "Academy of Information and Management Sciences Journal", Vol. 13, No. 2.
  • Buhler P. (2010), The agile manager, Vol. 71, No. 12, Buhler.
  • D'Aveni R. A. (1994), Hypercompetition: Managing the Dynamics of Strategic Maneuvering, The Free Press, New York.
  • Grant R. M. (2011), Współczesna analiza strategii, Wolters Kluwer, Warsaw.
  • Gunasekaran A. (1998), Agile manufacturing: enablers and an implementation framework, "International Journal of Production Research", Vol. 36, No. 5.
  • Harper S. C. (1998), Intuicja: Co odróżnia dyrektorów od kierowników niższych szczebli, in: W. H. Agor (ed.), Intuicja w organizacji. Jak twórczo przewodzić i zarządzać, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Cracow.
  • Highsmith J. (2004), Agile Project Management, Addison - Wesley, New York.
  • Hogarth R. M. (2001), Educating intuition, University of Chicago Press, Chicago.
  • Klein G. (2003), Intuition at work: Why developing your gut instincts will make you better at what you do?, Currency, Doubleday, New York.
  • Malewska K. (2013), Intuicja w badaniach empirycznych z zakresu zarządzania, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej: "Organizacja i Zarządzanie", No. 52.
  • Malewska K. (2010), Intuicja w procesie podejmowania decyzji menedżerskich, in: J. Stankiewicz (ed.), Społeczne wymiary zarządzania nowoczesnymi przedsiębiorstwami: ludzie - kultura organizacji - społeczna odpowiedzialność, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
  • Malewska K. (2014), Intuicyjny menedżer w wymogi funkcjonowania współczesnych organizacji, "Przegląd Organizacji", in print.
  • Meredith S., Francis D. (2000), Journey towards agility: the agile wheel explored, "The TQM Magazine", Vol. 12, No. 2.
  • Simon H. (1987), Making Management Decisions: The Role of Intuition and Emotions, "Academy of Management Executives", February.
  • Sajdak M. (2013), Innowacyjność jako niezbędna cecha zwinnego przedsiębiorstwa, "Nauki o Zarządzaniu", Vol. 14, No. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • Sadler-Smith E., Shefy E. (2004), The intuitive executive: Understanding and applying 'gut feel' in decision making, "Academy of Management Executive", Vol. 18, No. 4.
  • Shaw P. (2010), Podejmowanie trudnych decyzji. Osiąganie celów dzięki odważnemu działaniu, Oficyna Wolters Kluwer business, Warsaw.
  • Szwiec P. (2005), O roli intuicji w zarządzaniu, "EiOP", March, Vol. 662, No. 3.
  • Tokarski S. (2006), Kierownik w organizacji, Difin, Warsaw.
  • Trzcieliński S. (2011), Przedsiębiorstwo zwinne, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
  • Woiceshyn J. (2009), Lessons from "Good Minds": How CEOs Use Intuition, Analysis and Guiding Principles to Make Strategic Decisions, "Long Range Planning", Vol. 42.
  • Zhang Z., Sharifi H. (2000), A methodology for achieving agility in manufacturing organizations, "International Journal of Operations & Production Management", Vol. 20, No. 4.
  • Zhang Z., Sharifi H. (2001), Agile manufacturing in practice. Application of a methodology, "International Journal of Operations & Production Management", Vol. 21, No. 5/6.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171403527

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.