PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | t. 16, z. 7, cz. 3 Firmy rodzinne - doświadczenia i perspektywy zarządzania | 25--40
Tytuł artykułu

Środowisko biznesu rodzinnego jako stymulanta intencji przedsiębiorczych młodzieży akademickiej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Family Business Environment as a Stimulant for Entrepreneurial Intentions of Students
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest empiryczna weryfikacja wpływu przedsiębiorczości rodzinnej na intencje przedsiębiorcze studentów. Jako główne narzędzie zastosowano ankietyzację przeprowadzoną wśród studentów (n = 91) II roku kierunku międzynarodowe stosunki gospodarcze prowadzonego całkowicie w języku angielskim (international business) na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, gdzie razem z regularnymi studentami kształcą się studenci-obcokrajowcy w ramach semestralnej wymiany międzynarodowej. Wyniki ankietyzacji poddano obróbce statystycznej przy wykorzystaniu komputerowego oprogramowania Statistica® PL v. 10. (fragment tekstu)
EN
The recent research results indicate that family entrepreneurship impacts entrepreneurial intentions of young generations. The experience of family entrepreneurship has an impact on entrepreneurial intentions, especially intergenerational terms. The objective of this article is the empirical verification of the impact of family entrepreneurship on students' entrepreneurial intentions on the selected sample in Poland. The article is divided into three main sections. The first sections presents the theoretical foundations of entrepreneurial intentions. The second section elaborates on the applied research methodology. Finally, the third section reveals the results of the survey among students. The hypothesis stating that environment and experience of the family business has a positive effect on entrepreneurial intentions, making students coming from family entrepreneurship background more entrepreneurial than those that do not have such experience. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Ajzen, I. (1987), Attitudes, traits, and actions: Dispositional prediction of behaviour in social psycholog y, "Advances in Experimental Social Psychology", vol. 20.
  • Ajzen, I. (1991), The theory of planned behaviour, "Organizational Behaviour and Human Decision Processes", vol. 50.
  • Ajzen, I. (2011), The theory of planned behaviour: Reactions and reflections. "Psychology & Health", .vol. 26, no. 9, s. 1113-1127, http://dx.doi.org/10.1080/ 08870446.2011.613995.
  • Bae, T.J., Qian, S., Miao, Ch., Fiet, J.O. (2014), The Relationship Between Entrepreneurship Education and Entrepreneurial Intentions: A Meta-Analytic Review. "Entrepreneurship Theory and Practice", vol. 38, no. 2.
  • Byabashaija, W., Katono, I., (2011), The Impact of College Entrepreneurial Education on Entrepreneurial Attitudes and Intention to Start a Business in Uganda, "Journal of Developmental Entrepreneurship", vol. 16, no. 1.
  • Daszkiewicz, N. (2013), Education as a Stimulating Factor for Entrepreneurship Development, "Horyzonty Wychowania", vol. 13, nr 26.
  • Elfving, J, Brännback, M., Carsrud, A. (2009), Toward A Contextual Model of Entrepreneurial Intentions (chapter 2), [w:] A.L. Carsrud, M. Brännback (eds.), Understanding the Entrepreneurial Mind, International Studies in Entrepreneurship Series, vol. 24, DOI 10.1007/978-1-4419-0443-0_2,
  • Gaweł, A. (2011), Kształcenie uniwersyteckie jako cz ynnik wpływający na Przedsiębiorczość. "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu" nr 215.
  • Jiménez-Moreno, J.J., Wach, K. (2014), The Entrepreneurial Profile of Students Participating in the Academic Entrepreneurship Course: Pilot Study Results, "Horyzonty Wychowania", vol. 13, nr 26.
  • Heur, A. (2012), Perspectives on Parameters Influencing Entrepreneurial Intentions, Doctoral Dissertation, HEC Management School University of Liege, Liege.
  • Koçoğlu, M., Hassan, M.U. (2013), Assessing Entrepreneurial Intentions of University Students: A Comparative Study of Two Different Cultures: Turkey and Pakistani, "European Journal of Business and Management", vol. 5, no. 13.
  • Kosała, M., Pichur, A. (2008), Analiza działań przedsiębiorcz ych i postrzeganie prowadzenia działalności gospodarczej wśród młodego pokolenia - wybrane aspekty, "Przedsiębiorczość - Edukacja", vol. 4.
  • Krueger, N. (1993), Impact of prior entrepreneurial exposure on perceptions of new venture feasibility and desirability. "Entrepreneurship Theory and Practice", 18(1).
  • Krueger, N.F., Reilly, M.D., Carsrud, A.L. (2000), Competing models of entrepreneurial intentions, "Journal of Business Venturing", vol. 15, no. 5-6, s. 411-432, doi:10.1016/S0883-9026(98)00033-0
  • Kuehn, K.W, (2008), Entrepreneurial Intensions Research: Implications for Entrepreneurship Education, "Journal of Entrepreneurship Education", vol. 11.
  • Kwieciński, L., Młodzińska-Granek, A. (2014), Academic Entrepreneurship in the Humanities and Social Sciences: Research Conducted among Students of Wroclaw University, "Horyzonty Wychowania", vol. 1, nr 26.
  • Laspita, S., Breugst, N., Heblich, S., Patzelt, H. (2012), Intergenerational transmission of entrepreneurial intentions, "Journal of Business Venturing", wol. 27, no. 4, s. 414-435, doi:10.1016/j.jbusvent.2011.11.006.
  • Matthews, Ch.H., Moser, S.B. (1996), A Longitudinal Investigation of the Impact of Family Background and Gender on Interest in Small Firm Ownership, "Journal of Small Business Management". vol. 34, no. 2.
  • Najda-Janoszka, M., Wach, K. (2008), Lifelong Learning in the Field of Tourism in the European Union taking Poland into Special Consideration [in:] M. Bednarczyk (Ed.), Entrepreneurship in Tourism and Sport Business, Kraków: Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Płaziak, M., Rachwał, T. (2014a), Entrepreneurship Courses in Spatial Management Studies in Polish Universities, "Procedia - Social and Behavioral Sciences", vol. 110 http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.915.
  • Płaziak, M., Rachwał, T. (2014b), Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości w polskich uniwersytetach na studiach nieekonomicznych (na prz ykładzie kierunku geografia), "Horyzonty Wychowania", vol. 13, nr 26.
  • Rantanen, T., Pawlak A. & Toikko, T. (2015), The Significance of Social Welfare Attitudes in Young People's Entrepreneurial Intentions. Entrepreneurial Business and Economics Review, 3(1), http://dx.doi.org/10.15678/EBER.2015.030104.
  • Rachwał, T. (2010), Entrepreneurship Education as a Growth Stimulus for Family Firms (chapter 9), [w:] A. Surdej and K. Wach (Eds), Exploring the Dynamics of Entrepreneurship, Toruń: Marszałek Publishing House.
  • Rybkowski, R. (2013), Europeanization of European Universities. Between Two Currents of Changes, "Horyzonty Polityki", vol. 4, nr 8.
  • Saeed, S., Muffatto, M., Yousafzai, Sh.Y.(2014), Exploring intergenerational influence on entrepreneurial intention: the mediating role of perceived desirability and perceived feasibility "International Journal of Entrepreneurship & Innovation Management", vol. 18, no. 2/3.
  • Schlaegel, Ch., Koenig, M. (2014), Determinants of Entrepreneurial Intent: A Meta-Analytic Test and Integration of Competing Models, "Entreprenership Theory and Practice", vol. 38, no. 2.
  • Shapero, A., Sokol, L. (1982), Social dimensions of entrepreneurship. [w:] C.A. Kent, D.L. Sexton, & K.H. Vesper (Eds.), The encyclopedia of entrepreneurship (s. 72-90). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Shapero, A. (1975), The displaced, uncomfortable entrepreneur. "Psychology Today", 9.
  • Safin K., Pluta J., Pabjan B. (2014), Strategie sukcesyjne polskich przedsiębiorstw rodzinnych, Warszawa: Difin.
  • Safin, K. (2014), Przedsiębiorcze zachowania studentów - stan i konsekwencje dla dydaktyki, "Horyzonty Wychowania", vol. 13, nr 26.
  • Sułkowski, Ł. (2014), Metamorfoz y uczelni wyższ ych w dobie presji demograficznej, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", t. XV, z. 11, cz. I.
  • Sułkowski, Ł., Marjański, A. (2006), Zmiana warty w przedsiębiorstwie rodzinnym - ewolucja cz y rewolucja, "Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu", nr 1141.
  • Surdej, A., Wach, K. (2010), Przedsiębiorstwa rodzinne wobec wyzwań sukcesji, Warszawa: Difin.
  • Szromnik, A. (2014), Uczelnia na zagranicznym rynku edukacyjnym - strategia internacjonalizacji szkoły wyższej, "Management and Business Administration. Central Europe", vol. 22, no. 1(124).
  • Thompson, E.R. (2009), Individual Entrepreneurial Intent: Construct Clarification and Development of an Internationally Reliable Metric, "Entrepreneurship Theory & Practice, 3(33).
  • Tomski, P. (2014), Rodzinna osnowa intencji przedsiębiorcz ych, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", t. XV, z. 7, cz. III.
  • Wach, K. (2007), Kształtowanie postaw przedsiębiorcz ych w programach nauczania: Stan obecny i proponowane kierunki zmian, [w:] Kształtowanie postaw przedsiębiorcz ych a edukacja ekonomiczna, red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
  • Wach, K. (2013), Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarcz ych, "Przedsiębiorczość - Edukacja", 2013, vol. 9.
  • Wach, K. (2014a), Edukacja dla przedsiębiorczości: pomiędz y przedsiębiorczą pedagogiką a edukacją ekonomiczną i biznesową, "Horyzonty Wychowania", vol. 13, nr 28.
  • Wach, K. (2014b): Europeanisation and Entrepreneurship Education in Europe - Looking Back and Looking Forward, "Horyzonty Wychowania", vol. 13, nr 26.
  • Więcek-Janka, E. (2013), Wiodące wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwami rodzinnymi, Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
  • Zbierowski, P. (2014), Determinanty intencji przedsiębiorczej studentów - wyniki badań, "Horyzonty Wychowania", vol. 13, nr 26.
  • Żur, A. (2014), Exploring the Role of Inspiration in Entrepreneurship Education, "Horyzonty Wychowania", vol. 13, nr 26.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171403765

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.