PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 20 (XX) | nr 22 (1) | 193--207
Tytuł artykułu

Sondaże wyborcze - socjologia w służbie polityki

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Election Surveys - Sociology at the Service of the Politics
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przed każdymi wyborami jesteśmy inspirowani badaniami wyborczymi, mówiącymi nam który, kandydat albo który partia ma właściwe poparcie. Nie wszyscy Polacy analizują metodologiczne właściwości, związane z odpowiednio dobraną próbą czy poprawnie skonstruowanym kwestionariuszem ankiety. Błędy popełnia się również za granicą, było ich stosunkowo niewiele, a z roku na rok widoczny jest coraz większy profesjonalizm. Poglądy polityczne badaczy, socjologów nie były jednostronne i wymykały się jednoznacznej ocenie. We współczesnych społeczeństwach o zróżnicowanych systemach światopoglądowych, rozwijają się i uzupełniają rozmaite poglądy oraz oceny, dlatego też opinia publiczna nie jest wielkością jednolitą i trwałą, stałą, lecz zróżnicowaną i zmienną. Spotykamy się także z pojęciem manipulacja, czyli kierowanie kimś bez jego wiedzy; posługiwanie się kimś lub czymś dla osiągnięcia określonych celów; nieuczciwe posługiwanie się przekazem w celu wywarcia określonego wpływu na ludzi, np. przez świadome używanie wyrażeń niejasnych lub niejednoznacznych. Pojawia się też kwestia kłamstwa ankietowanych wyborców. Sondaże są postrzegane jako narzędzie opresji reżimowego państwa. Poziom zaufania Polaków do państwa jest bardzo niski, a jako społeczeństwo mamy też bardzo niską samoocenę. Badacze tacy jak Ryszard Dyoniziak próbowali nakreślić, najczęstsze błędy ośrodków sondażowych takie jak; koncentrowanie się w badaniach sondażowych na sprawach nieistotnych, ciekawostki a odwracanie uwagi od spraw o podstawowym znaczeniu dla społeczeństwa, narzucanie badanym swojej wizji problemu, stereotypy przyjmowane w wielu badaniach, skonstruowana struktura pytań, gdzie z góry można przewidzieć zasugerowaną pytaniem odpowiedź, błąd bezzasadnego porównywania, błąd wymuszania pożądanych skojarzeń oraz nieuprawnionych porównań i komentarzy. Socjologowie zaobserwowali też wiele zmian preferencji politycznych, takich jak zjawisko charakteryzujące się tym, że wyborcy kierując się wynikami sondaży, przenoszą swe głosy na sondażowego lidera, czy też sprzyjające wyraźnie słabszemu kandydatowi, gdyż efekt ten charakteryzuje przenoszenie głosów na osobę o niskim poparciu w sondażach. (abstrakt oryginalny)
EN
Before every elections we are being inspired from every side with election surveys telling us which candidate or which party what support has. Forecasts in the media have one aim of showing us for spectators strong support for a party to which our voice won't be wasted because for every to vote in favour of the grouping which supporting the electoral threshold on the border has since aren't having chances to change nothing or this way won't cross border of electoral threshold. Critics are raising, that the level would not be ashamed of the propaganda of both the manipulation of today's so-called free media and surveys demonstrated by them champions of the propaganda. The most frequent survey errors appear around such problems as; keeping unsure electors casting a vote in choices to the candidate, of which supporting in surveys is highest. The elector in the last moment is changing his mind and a vote for the candidate for which he didn't intend to vote which turned out to be the leader in results of surveys is conveying. The majority of our society is interested in results of surveys announced by opinion pollsters. The minority is holding a view that they are manipulated and aren't showing real views of people. In a deluge of information, however citizens aren't analysing methodological properties, associated with the appropriately selected attempt or the correctly constructed questionnaire of the questionnaire form. Grabbing balancing of electors hold of and moodinesses of respondents, especially in the election year is posing a challenge for research centres. Extremely an attempt seems interesting to the answer to a question for affecting the outcome of the election, directing views of chief actors of the political landscape, as well as personal, political commitment of researchers and commentators of the Polish politics. (original abstract)
Rocznik
Tom
Numer
Strony
193--207
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Rzeszowska
Bibliografia
  • Bachmann K., Utajnione ankiety, Dole i niedole OBOP, Pomocnik historyczny, "Polityka" 16.08.2008/33.
  • Bartoszewski W., Za długo żyję na tym świecie, żeby ślepo wierzyć przedwyborczym sondażom, "Dziennik" 6.10.2007.
  • Bielecka-Prus J., Społeczne role socjologów w PRL, "Przegląd Socjologiczny" 2/58 (2009).
  • Bourdieu P., Exposé wygłoszone w styczniu 1972 r. w Centrum Kultury Noroit w Arras, "Les Temps Modernes" 1973/318 [polska wersja tekstu dostępna w Czytelni "Nowej Konfederacji", tłum. A. Rybińska].
  • Dyoniziak R., Dylematy upaństwowionej socjologii, "Akademia Ekonomiczna w Krakowie. Zeszyty Naukowe" 2001/566.
  • Flis A., Wyzwania wobec nauk społecznych, Kraków 1999.
  • Galus H., Rola socjologii nauki i polityki w życiu publicznym, Gdańsk 2007.
  • Giza A., Supermarket polityków, "Gazeta Wyborcza" 15.07.2005.
  • Gliński P., Skrzywianie zwierciadła, "Rzeczpospolita" 13.10.2005, cyt. za: Publicystyczny komentarz socjologów. Analiza. Polemiki. Wywiady, red. H. Domański, A. Ostrowska, Warszawa 2006.
  • http://ninawinczewska.blox.pl/2014/07/Teoria-spirali-milczenia.html, 12.11.2014.
  • http://3obieg.pl/manipulacja-wg-chomskyego, 15.12.2014.
  • Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003.
  • Kodeks Etyki Pracownika Naukowego, Załącznik do uchwały Nr 10/2012 Zgromadzenia Ogólnego PAN, 13 grudnia 2012.
  • Kolarska-Bobińska L., Rola sondaży w procesie politycznym, "Przegląd Socjologiczny" LVI/1 (2007).
  • Krzemiński I., Kampania wyborcza nie jest potrzebna, "Dziennik" 4.10.2007.
  • Kubiak A., Destrukcja procesu akulturacji badań sondażowych, "Przegląd Socjologiczny" LVI/1 (2007).
  • Kublik A., Wpadka CBOS. PiS przeproszone, Gazeta Wyborcza 19.09.2006.
  • Kucharski S., Magazyn "Forum" bez sondaży?, "Rzeczpospolita" 22.05.2009.
  • Kurczewski J., Bauman optymista, "Gazeta Wyborcza" 22.11.2010.
  • Kwiatkowski S., Szkicownik z CBOS-u: Rysunki socjologiczne z tamtych lat, Tyczyn 2004.
  • Laskowska A., Ankieter strzela sobie w łeb, "Angora" 30.09.2007/39.
  • Lisek-Michalska J., Wybrane problemy sondażowych badań opinii publicznej w Polsce w okresie przełomu ustrojowego, w: Analizy i próbki technik badawczych w socjologii, Sondaże opinii społecznej. Samowiedza współczesnych społeczeństw, red. Z. Gostkowski, P. Daniłowicz, t. X, Łódź 2001.
  • Lisiewicz P., Grupa trzymająca sondaże, "Gazeta Polska" 13.12.2006.
  • Lutyńska K., Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzanie narzędzia badawczego, Warszawa 1984.
  • Markowski R., W szponach sondaży, Niezbędnik inteligenta, "Polityka" 11.12.2004/50.
  • Mikołajczyk M., Czarodzieje opinii publicznej, "Nie" 2005/41.
  • Mistewicz E., Sondaże to wielka bzdura, "Fakt" 8.06.2010.
  • Mistewicz E., Sondaże: w to grają już wszyscy, "Uważam Rze" 2011/3.
  • Murski R., Gra w procenty, "Gazeta Wyborcza" 14.10.2002.
  • Noelle- Neumann E., Spirala milczenia, Poznań 2004.
  • Olszewski A., Sondaże nie są wyrocznią, wywiad z Jarosławem Stróżykiem, "Rzeczpospolita" 12.07.2010.
  • Ostrowski M., Co nas obchodzi świat. Ściągawka na czas chaosu, Warszawa 2006.
  • Sommer H., Komunikowanie się w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, Ekonomia i Nauki Humanistyczne (aktualna nazwa Humanities and Social Sciences) z. 14, nr 219, 2004; s. 167-185.
  • Staszewski K., Sondażomania, w: Niepiosenki, Warszawa 2008.
  • Stecko J., Kultura zaufania jako fundament społecznego życia etycznego [w:] Zaufanie w życiu publicznym, (pod red.) Władysław Zuziak, Joanna Mysona Byrska, s.163-174, Kraków 2014.
  • Słomczyński K.M., Polska metodologia socjologicznych badań empirycznych na tle międzynarodowym, w: Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, red. P.B. Sztabiński, F. Sztabiński, Z. Sawiński, Warszawa 2004.
  • Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Warszawa 2002.
  • Sułek A., Walka o wolność publikacji wyników sondaży wyborczych w Polsce, "Przegląd Socjologiczny" LVI/1 (2007).
  • Sułek A., Co Pan(i) sądzi, "Polityka" 29.08.2005.
  • Szczepański S., Socjologia a fuszerka socjologiczna, "Przegląd Kulturalny" 1960/13, cyt. za: Publicystyczny komentarz socjologów. Analiza. Polemiki. Wywiady, red. H. Domański, A. Ostrowska, Warszawa 2006.
  • Wieczorkowski A., Kossowska M., Kiedy idziemy za głosem większości... o wpływie sondaży przedwyborczych na wyniki wyborów, [w:] Społeczne ścieżki poznania, red. M. Kossowska, M. Śmieja, S. Śpiewak, Gdańsk 2005.
  • Wołk- Łaniewska A., W słupki wierzą głupki, "Nie" 2010/227.
  • Wójcik M., Sondaże kreują rzeczywistość, "Nasz Dziennik" 20.09.2005.
  • Żukowski T., W strefie obciachu, wywiad z Igorem Janke, "Rzeczpospolita" 15.06.2010.
  • Żakowski J., Nieprzekonani, "Gazeta Wyborcza" 01.08.2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171403873

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.