PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 9 (CD) | 720--730
Tytuł artykułu

"Sustainability" jako strategiczny wybór przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
Sustainability as a Strategic Choice of Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Koncepcja "sustainability" w biznesie kojarzona jest między innymi z ekologią, społeczną odpowiedzialnością biznesu, etyką, zrównoważonym rozwojem, corporate governance czy z łączeniem celów ekonomicznych, społecznych i ekologicznych. Celem niniejszej pracy było znalezienie odpowiedzi na pytanie o to, czy i kiedy decyzja o wdrażaniu w przedsiębiorstwie koncepcji "sustainability" jest wyborem strategicznym, a kiedy operacyjnym. Badania literaturowe doprowadziły do wniosku, że determinujące jest w takim wypadku wdrażanie "sustainability" w oparciu o wartości i zasady zarządzania strategicznego, w szczególności takie jak: kompleksowość, orientacja na przyszłość, orientacja na wyniki i kreatywność. (abstrakt oryginalny)
EN
Corporate sustainability is commonly associated with ecology, social responsibility, business ethics, corporate governance and balancing economic, social and ecological objectives. The goal of this paper is to answer the question whether and when a decision to implement corporate sustainability can be considered a strategic and when an operational choice. Literature studies led to the conclusion that strategic management values and principles will be the determining factors. Specifically, the principles of complexity, future orientation, results orientation, and creativity should be considered. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
720--730
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Ariansen, P. (1999). Sustainability, morality and future generations. W: W.M. Lafferty i O. Langhelle (red.), Towards Sustainable Development: On the Goals of Development and the Conditions of Sustainability. London: McMillan.
  • Baumgartner, R.J. i Ebner, D. (2010). Corporate Sustainability Strategies: Sustainability Profiles and Maturity Levels. Sustainable Development, Vol. 18, 76-89.
  • Carroll, A.B. (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders. Business Horizons, Vol. 34(4), 39-48.
  • Eden, S. (1994). Using sustainable development: The business case. Global Environmental Change, Vol. 4, 160-167.
  • Gorzynski, B. (2009). The Strategic Mind: The journey to leadership through strategic thinking. Management Books Ltd.
  • Grudzewski, W.M., Hejduk, I.K., Sankowska A. i Wańtuchowicz, M. (2010). Sustainability w biznesie czyli przedsiębiorstwo przyszłości. Zmiany paradygmatów i koncepcji zarządzania. Warszawa: Poltext.
  • Ihlen, O. i Roper, J. (2014). Corporate Reports on Sustainability and Sustainable Development: "We Have Arrived". Sustainable Development, Vol. 22, 42-51.
  • Keating, M. (1994). Szczyt Ziemi. Globalny program działań. Warszawa: Agenda informacyjna "GEA".
  • Marrewijk, M. van i Were, M. (2003). Multiple Levels of Corporate Sustainability. Journal of Business Ethics, Vol. 44, 107-119.
  • Martin, R. (2002). The Virtue Matrix: Calculating the Return on Corporate Responsibility. Harvard Business Review, Vol. 80 (3), 68-75.
  • Milne, M., Kearins, K. i Walton, S. (2006). Creating adventures in wonderland: The journey metaphor and environmental sustainability. Organization, Vol. 13, 801-839.
  • Salzmann, O., Ionescu-Somers, A. i Steger, U. (2005). The Business Case for Corporate Sustainability: Literature Review and Research Options. European Management Journal, Vol. 23, No. 1, 27-36.
  • Smith, W.K. i Lewis, M. (2011). Toward a theory of paradox: A dynamic equilibrium model of organizing. Academy of Management Review, Vol. 36, 381-403.
  • The World Commission on Environment and Development (1987). Our Common Future. Oxford: Oxford University Press.
  • Visser, W. (2007). Sustainability. W: W. Visser, D. Matten, M. Pohl i N. Tolhurst, The A to Z of Corporate Social Responsibility. West Sussex: John Wiley & Sons.
  • Wawrzyniak, B. (1989). Polityka strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE.
  • Welford, R. (red.) (1997). Hijacking Environmentalism: Corporate Responses to Sustainable Development. London: Earthscan.
  • Wikstrom, P. (2010). Sustainability and Organizational Activities - Three Approaches. Sustainable Development, Vol. 18, 99-107.
  • Willard, B. (2010). 5 Criteria for Sustainable Business Model. http://sustainabilityadvantage.com/2010/08/10/5-criteria-for-a-sustainable-business-model (10.02.2015).
  • Witek-Crabb, A. (2005). Zrównoważony rozwój przedsiębiorstw - więcej niż ekorozwój. W: H. Brdulak (red.), Zrównoważony rozwój przedsiębiorstw a relacje z interesariuszami. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, s. 561-568.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171404331

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.