PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 9 (CD) | 744--752
Tytuł artykułu

Determinanty wyborów strategicznych w opinii wielkopolskich menedżerów

Warianty tytułu
The Determinants of Strategic Choices in the Opinions of Wielkopolska Region's Managers
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Tezą tego opracowania jest twierdzenie, że menedżerowie nie mają od naukowców jasnych wskazówek lub zasad, jak należy rozwijać swój biznes. Wyniki badań naukowych przekazywanych podczas studiów menedżerskich akcentują wielość determinantów rozwoju przedsiębiorstw pokazywanych w postaci modeli. Ta forma prezentacji jest prawdopodobnie zbyt syntetyczna i nie zawsze jest zrozumiała dla menedżerów. Być może też ich praktyczne doświadczenia przeczą zaleceniom teoretyków. Analizy pokazują, że decyzje strategiczne podejmowane w przedsiębiorstwach zapadają przy uwzględnieniu indywidualnie wybranych czynników. W opracowaniu przedstawiono autorskie wyniki badań sondażowych, które wskazują na niepewność samych decydentów podczas rozstrzygnięć strategicznych. Z powodu iluzji, jakie tworzone są w metodyce zarządzania, należy akcentować podczas treningów menedżerskich potrzebę debaty i uzgadniania tego, co ma stanowić o przewadze strategicznej i budowaniu marki. (abstrakt oryginalny)
EN
The main claim of the article is that the managers do not receive clear indications or rules from researchers as to how to develop their own business. Results of scientific research point to a big spectrum of determinants of enterprise development, which are presented in a form of various models. Such a form of presentation is probably too synthetic for managers to be understandable. The practical experience of managers may even contradict the theoretical advice of the researchers. Analyses show, that strategic decisions in enterprises are made with the help of individually chosen factors. The paper presents the results of the author's own survey which shows that managers are very unreliable while making strategic decisions. Because of the illusions which are created in the management methodology a need of debate and coordination of strategic superiority and brand building should be underlined during managerial workshops and study. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
744--752
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Poznańska
Bibliografia
  • Backhausen, W.J. i Thommen, J.P. (2007). Irrgarten des Managements. Ein systemischer Reisenbegleiter zu einem Management 2. Ordnung. Zürich: Versus Verlag.
  • Boszko, J. (1999). Wstęp do inżynierii zarządzania, Poznań: Wydawnictwo Politechnika Poznańska i WSKiZ.
  • Espejo, R. i Reyes, A. (2011). Organizational Systems. Managing Complexity with the Viable System Model. Berlin, Heidelberg: Springer Verlag.
  • Duh, M. i Belak, J. (2014). Integral Management and Governance: Empirical Findings of MER Model. Saarbrücken: LAP Lambert Academic Publishing.
  • Haines, S. (2009). Strategic and Systems Thinking. The Winning Formula. Haines Centre Book Series on Business Excellence, San Diego: Haines Centre for Strategic Management.
  • Krzakiewicz, K. (2014). Iluzje w procesie badania sukcesu organizacji. Organizacja i Kierowanie, nr 1A (159), 99-111.
  • Lachowski, S. (2013). Od wartości do działania. Przywództwo w czasach przełomowych. Warszawa: Studio Emka.
  • Riesman, D. (2011). Samotny tłum. Kraków: Wydawnictwo Vis-á-vis.
  • Stapley, L.F. (2013). Ukryta dynamika. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
  • Urbanowska-Sojkin, E. (2014). Społeczne granice zarządzania przedsiębiorstwem. W: P. Wachowiak i S. Winch (red.), Granice w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, 109-122.
  • Urbanowska-Sojkin, E. (2010). Wybory strategiczne przedsiębiorstw w teorii. W: E. Urbanowska-Sojkin (red.), Wybory strategiczne w teorii i praktyce, Zeszyty Naukowe nr 134, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
  • Wyrwicka, M.K. (2003). Endogenne przesłanki organizacyjne rozwoju przedsiębiorstwa. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, seria Rozprawy nr 374.
  • Wyrwicka, M.K. (2011). Foresight 'Sieci gospodarcze Wielkopolski' - scenariusze transformacji wiedzy wspierające innowacyjną gospodarkę. Raport Końcowy. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
  • Wyrwicka, M.K. (2013). Perspektywy firm w Wielkopolsce a innowacyjność. T. Baczko, E. Puchała-Krzywina (red.), Raport o innowacyjności gospodarki Polski w 2012 roku. Warszawa: Instytut Nauk Ekonomicznych PAN, 263-267.
  • Wyrwicka, M.K. (2014). Rewolucja czy ewolucja w logistyce? Logistyka, nr 3, 9-11.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171404345

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.