PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 9 (CD) | 753--764
Tytuł artykułu

Wybory produktowo-rynkowe przedsiębiorstw sektora wysokich technologii

Warianty tytułu
Product and Market Choices of High-tech Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest określenie wyborów produktowo-rynkowych firm high-tech z perspektywy uwarunkowań i etapu ich rozwoju. Na podstawie badań przeprowadzonych na reprezentatywnej, ze względu na wielkość i branżę, próbie przedsiębiorstw sektora wysokich technologii stwierdzono, że podmioty te częściej wybierały dywersyfikację w fazie wzrostu, natomiast specjalizację na pozostałych etapach cyklu życia organizacji. Z kolei ocena zewnętrznych i wewnętrznych uwarunkowań rozwoju w niewielkim stopniu różnicuje dokonywane wybory produktowo-rynkowe firm high-tech. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to identify product-market choices made in high-tech companies from the perspective of conditions and stage of their development. Based on a survey conducted on a representative sample of high-tech enterprises, according to the size and industry, it was found that high-tech firms more often chose a diversification in the growth phase of the organizational development cycle, while specialization in other phases. The assessment of the external and internal conditions of company's development slightly differentiated product - market choices made by high-tech companies. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
753--764
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Łódzka
Bibliografia
  • Adamik, A. i Zakrzewska-Bielawska, A. (2013). Organizacja w sieciach współpracy - od prostych do złożonych form współpracy międzyorganizacyjnej. W: A. Adamik (red.), Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
  • Adamik, A. i Zakrzewska-Bielawska, A. (2014). Rozwój przedsiębiorstw high-tech. W: A. Zakrzewska-Bielawska (red.), Koopetycja w rozwoju przedsiębiorstw high-tech. Determinanty i dynamika. Warszawa: Placet.
  • Ansoff, H.I. (1965). Corporate strategy. An analytical approach to business policy for growth and expansion. New York: McGraw Hill.
  • Bielski, M. (2002). Podstawy teorii organizacji i zarządzania. Warszawa: C.H. Beck.
  • Christensen, C.M. (2010). Przełomowe innowacje. Warszawa: Wydawnictwa Profesjonalne PWN.
  • Czakon, W. (2012). Sieci w zarządzaniu strategicznym. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
  • De Witt, B. i Meyer, R. (2007). Synteza strategii. Warszawa: PWE.
  • Doz, Y.L. i Hamel, G. (2006). Alianse strategiczne. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  • Earl, B. (2007). Badania społeczne w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Flaszewska, S. i Szymańska, K. (2013). Organizacja w rozwoju - od narodzin do dojrzałości organizacji. W: A. Adamik (red.), Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
  • Frąckowiak, W. (2009). Fuzje i przejęcia. Warszawa: PWE.
  • Friend, J. i Hickling, A. (2005). Planning under pressure. The strategic choice approach. Oxford: Elsevier, Butterworth Heinemann.
  • Gościński, J.W. (1989). Cykl życia organizacji. Warszawa: PWE.
  • Hatch, M.J. (2002). Teoria organizacji. Warszawa: Wydawnicwto Naukowe PWN.
  • Johnson, G., Scholes, K. i Whittington, R. (2010). Podstawy strategii. Warszawa: PWE.
  • Kaleta, A. i Witek-Crabb, A. (2014). Treść strategii - wybór strategiczny. W: Ewolucja zarządzania strategicznego w trakcie rozwoju przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
  • Krot, K. i Lewicka, D. (2011). Human side of innovation-individual and organisational environment- related aspects: the case of IBM. International Journal of Innovation and Learning, 9 (4).
  • Machaczka, J. (1998). Zarządzanie rozwojem organizacji. Czynniki, modele, strategia, diagnoza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Nauka i technika w 2012 r. (2013). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Szczecinie.
  • Pierścionek, Z. (2003). Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Romanowska, M. (1997). Alianse strategiczne przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.
  • Romanowska, M. (2009). Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie. Warszawa: PWE.
  • Stabryła, A. (2005). Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Sutherland, J., Canwell, D. (2007). Klucz do zarządzania strategicznego. Najważniejsze teorie, pojęcia, postaci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Urbanowska-Sojkin, E. (2008). Dynamiczne strategie - imperatyw rozwoju przedsiębiorstwa w warunkach globalizującej się gospodarki. W: Z. Dworzecki, M. Romanowska (red.), Strategie przedsiębiorstw w otoczeniu globalnym. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Urbanowska-Sojkin, E. (2013). Ryzyko w wyborach strategicznych w przedsiębiorstwach. Warszawa: PWE.
  • Urbanowska-Sojkin, E. (red.) (2011). Podstawy wyborów strategicznych w przedsiębiorstwach. Warszawa: PWE.
  • Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej (2004), DzU nr 173, poz. 1807 ze zm.
  • Zakrzewska-Bielawska, A. (2010). High technology company - concept, nature, characteristics. W: N. Mastorakis, V. Mladenov, A. Zaharim, C. Aida Bulucea (red.), Recent Advances in Management, Marketing, Finances. Penang: WSEAS Press.
  • Zakrzewska-Bielawska, A. (2011). Relacje między strategią, a strukturą organizacyjną w przedsiębiorstwach sektora wysokich technologii. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Zeszyty Naukowe Nr 1095, Rozprawy Naukowe, z. 409.
  • Zakrzewska-Bielawska, A. (2012). The strategic dilemmas of innovative enterprises: proposals for high-technology sectors. R&D Management, Vol. 42, No. 4, 303-314.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171404353

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.