PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | Analiza i ocena funkcjonowania kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych | 91--104
Tytuł artykułu

Odpowiedzialność kierownika jednostki i głównego księgowego za funkcjonowanie kontroli zarządczej

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pojęcie odpowiedzialności jest wielopłaszczyznowe. Odpowiedzialność rozumiana jest jako konieczność, obowiązek moralny lub prawny odpowiadania za swoje czyny i ponoszenia za nie konsekwencji. Pojęcie "odpowiedzialności" w jednostkach sektora finansów publicznych uregulowane jest przez różne normy prawne. Może dotyczyć odpowiedzialności karnej, karnoskarbowej, sądowej, podatkowej, służbowej, dyscyplinarnej czy też pracowniczej (porządkowej i materialnej). W przepisach prawa finansów publicznych do pojęcia odpowiedzialności odnoszą się następujące regulacje: ■ kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za całość gospodarki finansowej, ■ główny księgowy jednostki ponosi odpowiedzialność za prowadzenie rachunkowości, wykonywanie dyspozycji środkami publicznymi oraz dokonywanie wstępnej kontroli. Ponadto w art. 69 ustawy o finansach publicznych wskazano podmioty, które mają obowiązek zapewnić funkcjonowanie kontroli zarządczej na pierwszym i drugim jej poziomie. Zapewnienie takiej kontroli na pierwszym poziomie stanowi wyłącznie obowiązek kierownika jednostki sektora finansów publicznych. Obowiązku tego nie może scedować na inne osoby, co oznacza, że tylko kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za jego realizację. Kierownik jednostki ponosi ostateczną odpowiedzialność za funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych. Nie może tej odpowiedzialności scedować ani na głównego księgowego, ani na audytora wewnętrznego, ani na pozostałych pracowników jednostki. Jednak można zauważyć, że wdrożenie kontroli zarządczej tak naprawdę dotyczy całej organizacji. Z uwagi na wielkość i różnorodność jednostek sektora finansów publicznych oraz ilość przypisanych im zadań istotną rolę pełni odpowiedni dobór kadry kierowniczej, podział zadań i odpowiedzialności pomiędzy komórki organizacyjne i delegowanie uprawnień na poszczególnych pracowników, bowiem od efektów ich pracy bezpośrednio zależy jakość systemu kontroli zarządczej. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Chodubski A.: Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych. "Poradnik Rachunkowości Budżetowej" nr 4 z 2013. Infor PL S.A., Warszawa 2013.
  • Karlikowska M., et. al.: Ustawa o finansach publicznych. Komentarz. Presscom, Wrocław 2010.
  • Kowalczyk E.: Odpowiedzialność kierownika i głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych. ODDK, Gdańsk 2012.
  • Rydzewska-Włodarczyk M.: Organizacja kontroli zarządczej w jednostkach sektora samorządowego na przykładzie wybranych samorządowych jednostek budżetowych. W: Kontrola zarządcza oraz audyt wewnętrzny w teorii i praktyce. Red. K. Winiarska. Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2013.
  • Motowilczuk L: Główny księgowy w sektorze finansów publicznych. "Poradnik Rachunkowości Budżetowej" nr 7 z 2013 r. Infor, Warszawa 2013.
  • Kaczurak-Kozak M.: Główny księgowy w jednostkach samorządu terytorialnego - jego rola, zakres kompetencji i status. Studia Lubuskie, Tom VI. Red. P.K. Marszałek. Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, Sulechów 2010.
  • Garczarek E.: Kontrola zarządcza i zarządzanie ryzykiem dla działów księgowości w jednostkach samorządowych. C.H. Beck, Warszawa 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171404561

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.