PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 16 | 75--83
Tytuł artykułu

Eating out in Poland. History, Status, Perspectives and Trends.

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The aim of the paper is to provide an overview on major changes that took place in the foodservice market in Poland before and after the economic transition, to discuss the current state of the sector and identify directions for further development. The article presents consumer foodservice market trends in Poland and main trends conditioning its further development and transformation. In Poland, after the economic transformation of 1989 significant quantitative and qualitative changes in the services sector were observed, including foodservice industry. Most foodservice outlets were privatized, there was a rise of new establishments and qualitative changes in their organization. As a result the Polish foodservice market became similar to western markets. Demographic, socio-cultural and economic trends which affected consumers' needs and changed their expectations towards market offer had also a stimulatory effect on the foodservice market transformation. Now Polish foodservice market is still growing, although at a weaker rate than in previous years. Strong demand favors this growth. Rapid development of tourism, expansion of tourist accommodation and the development of business infrastructure are driving also foodservice sector development.(author's abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Alraub, A.S.A., Alsaleem, A.S.M. & Daoud, A.A. (2012). Service quality and its impact on customer satisfaction tourist restaurants (a field study on the tourist restaurants/amman). Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4 (1): 364-368.
  • Czarniecka-Skubina, E. (2008). Tradycje i nowe trendy w polskiej gastronomii. Rocznik Naukowy Wyższej Szkoły Turystyki i Rekreacji, im. M. Orłowicza w Warszawie. 1 (7): 142-149.
  • Eurostat New Release: statistics on the food chain. From farm to fork. Stat/11/93, 22.06. 2011.
  • Gherbii, E. (2013). Conditions of food service enterprises development. Marketing and Market, 4: 29-35.
  • Heung, V.C.S. & Gu, T. (2012). Influence of restaurant atmospherics on patron satisfaction and behavioral intentions. International Journal of Hospitality Management, 31 (4): 1167-1177.
  • Budżety Gospodarstw Domowych (2001-2014). Główny Urząd Statystyczny. Warszawa: GUS.
  • Kowalczuk, I. (2012a). Stan i perspektywy rozwoju rynku usług gastronomicznych. In: Usługi w Polsce 2009-2011. Warszawa: Wydawnictwo IBRKiK (pp. 237-251).
  • Kowalczuk, I. (2012b). Zachowania konsumentów na rynku usług gastronomicznych - aspekt marketingowy. Warszawa: SGGW (p. 94).
  • Kwiatkowska, E., Levytska, G. (2008). Zachowania konsumentów na rynku nowoczesnych centrów handlowych. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej. 71: 147-156.
  • Levytska, G., Kowrygo, B. (2007). Znaczenie usług gastronomicznych w żywieniu ludności w Polsce. Roczniki PZH. 58 (1): 371-376.
  • Masłowski, A. (2001). Rynek usług gastronomicznych: uwarunkowania i kierunki rozwoju. Warszawa: IRWiK.
  • Meyer, B. (2008). Ekonomika turystyki i rekreacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (pp. 13-15).
  • Oksiński, M. (2012). Restauracje w stabilnej sytuacji. Nowości Gastronomiczne, Wydanie specjalne: Rynek Gastronomiczny w Polsce 2012. 1: 4.
  • Rosa-Wojnicka M. (2012). Polski rynek gastronomiczny w obliczu zawirowań gospodarczych. In: Konferencja Food Business Forum, Warszawa 27.09.2012
  • Sala J. (2004). Marketing w gastronomii. Warszawa: PWE.
  • Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej (1960-2014). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny, GUS.
  • Tu, Y.T., Lin, S.Y. & Chang, Y.Y. (2011). Relationships among Service Quality, Customer Satisfaction and Customer Loyalty in Chain Restaurant. Information Management and Business Review, 3 (5): 270-272.
  • Wang, C.H. (2012). The relationship of full-service restaurant attributes, evaluative factors and behavioral intention. International Journal of Organizational Innovation, 5 (2): 248-249.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171404781

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.