PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 36 Kierunki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w warunkach globalizacji | 499--510
Tytuł artykułu

Dyspersja cen książek na polskim rynku księgarń online

Autorzy
Warianty tytułu
Book price dispersion in Polish online bookstores
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Internet to technologia, która zdaniem dużej grupy osób miała przyczynić się do zmiany wielu aspektów naszej egzystencji. Wielkie nadzieje wiązano m.in. ze zmianą w sposobie funkcjonowania handlu. Idea technologii, która zmniejsza dystans między sprzedawcami, koszty poszukiwań najlepszej oferty oraz istotnie obniża koszty menu, bliska jest koncepcji konkurencji doskonałej. Model funkcjonowania rynku znany już od ponad stulecia miał szansę na zaistnienie w praktyce. Wielu badaczy spekulowało, że upowszechnianie się Internetu spowoduje, że rynki staną się bardziej efektywne, ceny będą na poziomie kosztów marginalnych i przede wszystkim będą to ceny ujednolicone, czyli dyspersja spadnie do zera. (fragment tekstu)
EN
The goal of the article is to analyse differences in prices on the Polish online bookstore market. According to the expectations of many researchers, electronic markets should be a good approximation of the perfect competition market, i.e. a single price should exist there. Previous studies in other countries have not confirmed these expectations and price dispersion was observed in markets of homogeneous goods (such as books, CDs and DVDs). Moreover, dispersion was sometimes higher than in traditional markets. The paper presents the results of previous studies on price dispersion of homogeneous goods sold online and describes factors that may be causing this variation. The conducted research includes 10 books that were best-sellers on the Polish market when the article was being written. It was assumed that consumers looking for books online can choose among a variety of tools - search engines or shopping bots. Therefore, the study attempted to find out which of these tools were the most effective in finding the best offer.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Ancarani F., Pricing and the internet: frictionless commerce or pricer's paradise?, "European Management Journal" 2002, vol. 20, s. 680-687.
  • Bounie D., Eang B., Sirbu M., Waelbroeck P., Online Price Dispersion An International Comparison, 2012, http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1625847 (data dostępu: 14.07.2014).
  • Bounie D., Eang B., Sirbu M., Waelbroeck P., Online price dispersion. What can we learn from Amazon Marketplace?, 2009, http://innovation-regulation2.telecom-paristech.fr/wpontent/uploads/Documents/thematiques/Digital_Distribution/Discussionwaterman. pdf (data dostępu: 20.07.2014).
  • Civan A., Oktay M., Tunz C., Information and Price Dispersion on Net, "METU Studie in Development" 2008, vol. 35 (2), s. 249-264.
  • E-commerce w Polsce 2014. Gemius dla e-Commerce Polska, http://www.ecommerce. gemius.pl.
  • E-commerce w Polsce oczami internautów 2012, https://gemius.com/files/Raport%20 e-commerce.pdf.
  • eHandel Polska 2012. Sklepy 24, http://www.sklepy24.pl/download/raport-ehandel- -polska-2012.pdf.
  • Forlicz S., Mikroekonomiczne aspekty przepływu informacji między podmiotami rynkowymi, Wydawnictwo WSB, Poznań 1996.
  • Ge Z., Shao Y., Analysis of price dispersion in e-market a case study, 4th International Conference on Electronic Business, 2004, http://iceb.nccu.edu.tw/proceedings/ 2004/Paper/CN022-paper.pdf (data dostępu: 14.06.2014).
  • Hopkins E., Price dispersion, w: The New Palgrave Dictionary of Economics, red. S. N. Durlauf, L. E. Blume, Palgrave Macmillan, New York 2008.
  • Kalinowski S., Konkurencja lub kooperacja. Studia eksperymentalne nad funkcjonowaniem rynków, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008.
  • Krzesaj M., Rozproszenie cen produktów homogenicznych w internecie, http://mikroekonomia. net/system/publication_files/741/original/4.pdf?1315213995 (data dostępu: 12.07.2014).
  • Pereira P., Do lower search costs reduce prices and price dispersion?, "Information Economics and Policy", 2004, http://csc studentweb.lr.edu/swp/Berg/PhD%20Backgound %20material%20-%20dissortation/Literature_articles/Economic_theory/Price%20 dispersion%20Pereira.pdf (data dostępu: 20.07.2014).
  • Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2013, http://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/nts_spolecz_inform_w_polsce_10-2012.pdf.
  • Sprzedaż internetowa w Europie w 2012 r. Trusted shops, www.trustedshops.pl.
  • Xing X., Can price dispersion be persistent in the Internet markets, "Appplied Economics"2010, vol. 42, s. 1927-1940.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171404833

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.