PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 15 | nr 5 Zastosowanie metod ilościowych w ekonomii, finansach i zarządzaniu | 587--595
Tytuł artykułu

Analiza przestrzennego zróżnicowania oferty edukacyjnej w powiatach województwa dolnośląskiego na tle sytuacji demograficznej - wybrane elementy

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Analysis of Spatial Diversity of Educational Offer in the Counties of the Lower Silesia Poviats Against the Demographic Situation - Selected Items
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem pracy było wykorzystanie wybranych metod ekonometrii przestrzennej do oceny stopnia dostępności szkół ponadgimnazjalnych. W pracy przedstawiono zmiany tej dostępności w latach 2006-2013 w powiatach Dolnego Śląska. Pogarszającą się sytuację dostępności szkół ponadgimnazjalnych przeanalizowano na tle spadającej liczby młodzieży w wieku 16-19 lat. W tym celu przeanalizowano wskaźniki natężenia liczby szkół w stosunku do 1000 osób w wieku 16-19 lat oraz wskazano, które powiaty dolnośląskie zagrożone są zbyt dużym spadkiem liczby tej młodzieży. W celu scharakteryzowania rozmieszczenia i koncentracji szkół ponadgimnazjalnych na Dolnym Śląsku w odniesieniu do sytuacji demograficznej, wyznaczono wskaźniki rozmieszczenia Florence'a i koncentracji Lorenza. Zaproponowana analiza może być wskazówką dla władz oświatowych, pomocną przy podejmowaniu właściwych decyzji w zakresie reformowanego systemu szkolnictwa.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the study was to use selected methods of spatial econometrics to assess the degree of accessibility of high schools. The paper presents the changes in the availability in years 2006- 2013 in Lower Silesia poviats. The deteriorating situation in the availability of high schools is analyzed against negative changes in the number of young people aged 16-19 years. For this purpose, the incidence index of number of schools/1000 young people aged 16-19 years was analyzed to show which Lower Silesian poviats are endangered by too large decrease in the number of young people. It was calculated with two types of indexes, Florence's and Lorenz's to characterize the distribution and concentration of high schools in Lower Silesia in relation to demographic situation in this area. The proposed analysis can be an indication for educational authorities, it can assist in making the right decisions in terms of the reformed educational system.(original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
Bibliografia
  • Goldberg I. i in. (2004), Perspektywy gospodarki opartej o wiedzę w Polsce; raport Banku Światowego, KBN, http://kbn.icm.edu.pl/wyniki_raportu_banku_swiatowego.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171405051

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.