PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 38 | 234--245
Tytuł artykułu

Model UTAUT w świetle badań społeczeństwa informacyjnego w Polsce w obszarze e-podatków

Warianty tytułu
E-taxes area in UTAUT model in view of the research of information society in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W sytuacji, gdy Europejska Agenda Cyfrowa stawia sobie za cel osiągnięcie trwałych korzyści ekonomicznych i społecznych z jednolitego rynku cyfrowego, można przyjąć, iż polskie społeczeństwo zmierza w kierunku społeczeństwa informacyjnego. Zmiany w tym kierunku będą tym szybsze, im szybciej i chętniej członkowie społeczeństwa będą akceptować i użytkować pojawiające się technologie IT. Problemowi akceptacji tych technologii na świecie poświęcono już liczne badania1, również w Polsce problem ten jest przedmiotem częstych dociekań. Jako przykład można podać tu raport BCG 2011 Polska internetowa czy corocznie publikowany raport GUS Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Z dokumentów tych wynika, iż polskie społeczeństwo wykorzystuje Internet głównie do celów prywatnych, przede wszystkim do komunikowania się i rozrywki. Ludzie młodzi i uczący się wykorzystują go również do zdobywania wiedzy. W sferze aktywności ekonomicznej wykorzystanie Internetu wiąże się głównie z: poszukiwaniem informacji o produktach i usługach, kupowaniem, korzystaniem z płatności on-line. Raporty wskazują na rzadkie korzystanie społeczeństwa z e-administracji, co jest niepokojącym zjawiskiem i świadczy o małych nakładach sektora publicznego na ten rodzaj gospodarki. Dlatego też w ramach przyjętego Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa (PZIP) możemy obserwować wzrost inwestycji i kampanii motywujących, których celem jest dążenie do upowszechnienia wśród społeczeństwa korzystania z e-usług w administracji. (fragment tekstu)
EN
The aim of this paper is to discover the UTAUT model in the area of e-taxes. Authors describe the characteristics of the four main criteria of UTAUT model in view of information society behaviour in the case of e-tax: 1) the expected execution, 2) cognitive effort, 3) social impact and 4) favourable circumstances.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
234--245
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
autor
  • Politechnika Śląska
Bibliografia
  • Lederer A., Maupin D., Sena M., Zhuang Y., The Technology Acceptance Model and the World Wide Web, "Decision Support Systems" 2009, no. 29, s. 269-282.
  • Lin K. Y., Lu H. P., Why people use social networking sites: An empirical study integrating network externalities and motivation theory, "Computers in Human Behavior" 2011, no. 27,s. 1152-1161.
  • Moon J. W., Kim Y. G., Extending the TAM for a World-Wide-Web context, "Information & Management" 2001, no. 38, s. 217-230.
  • Pelling E. L., White K. M., The theory of planned behavior applied to young people's use of social networking Web sites, "Cyberpsychology and Behavior" 2009, no. 12, s. 755-759.
  • Roca J., Chiu C. M., Martinez F., Understanding e-learning continuance intention: An extension of the Technology Acceptance Model, "International Journal Human-Computer Studies" 2006, no. 64, s. 683-696.
  • Sorebo O., Halvari H., Gulli V. F., Kristiansen R., The role of self-determination theory in explaining teachers' motivation to continue to use e-learning technology, "Computers & Education" 2009, no. 52, s. 1177-1187.
  • Teo T. S. H., Lim V. K. G., Lai R. Y. C., Intrinsic and extrinsic motivation in Internet usage, "Omega: The International Journal of Management Science" 1999, no. 27, s. 25-37.
  • Venkatesh V., Morris M. G., Davis G. B., Davis F. D., User acceptance of information technology:Toward a unified view, "MIS Quarterly" 2003, no. 27, s. 425-478.
  • Wu J. H., Wang S. C., What drives mobile commerce An empirical evaluation of the revised technology acceptance model, "Information & Management" 2005, no. 42, s. 719-729.
  • George J. F., The theory of planned behavior and Internet purchasing, 2004, http://www.emeraldinsight. com/journals.htm?articleid=1455229&show=abstract (data odczytu: 10.11.2014).
  • http://www.finanse.mf.gov.pl/pp/e-deklaracje/statystyka (data odczytu: 10.11.2014).
  • http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp (data odczytu: 10.11.2014).
  • Limayem M., Khalifa M., Frini A., What makes consumers buy from Internet? A longitudinal study of online shopping, 2000, http://ieeexplore.ieee.org/xpl/freeabs_all.jsp?reload=true&arnumber= 852436 (data odczytu: 10.11.2014).
  • Raport Boston Consulting Group 2011: Polska internetowa, http://www.polskainternetowa.pl/pdf/raport_BCG_polska_internetowa.pdf (data odczytu: 10.11.2014).
  • Raport GUS: społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2014 r., http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne (data odczytu: 10.11.2014).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171405387

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.