PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | t. 16, z. 3, cz. 3 Wyzwania psychologii biznesu w wymiarze międzykulturowym | 193--206
Tytuł artykułu

Budżet obywatelski - metoda budowania wspólnot czy sposób komunikowania się ze społeczeństwem - okiem psychologa społecznego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Civic Budget the Method of Building Communities or the Way to Communicate with Society Social Psychologist's Point of View
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Odczuwanie wspólnego losu, podobnej sytuacji życiowej, podobnych potrzeb społecznych i ekonomicznych, zbliżone systemy wartości i radość, jaką daję świadomość, że jednostka nie jest sama (patrz potrzeba bezpieczeństwa i przynależności) była i jest podstawą do tworzenia potężnych wspólnot. Wspólnot pozwalających na budowę nowej tożsamości, pozwalających na wykorzystywanie efektu synergii do realizacji celów, na marginalizowanie niektórych potrzeb i tworzenie nowych, możliwych do zaspokojenia tylko poprzez uczestnictwo we wspólnocie. Cóż zresztą innego proponowała swoim uczestnikom jedna z największych, chyba także najbardziej kontrowersyjna ze stworzonych u schyłku ubiegłego wieku wspólnota religijna w Polsce. Ona ofiarowała samotnym, często ubogim ofiarom transformacji, wykluczonym i zagrożonym wykluczeniem społecznym chorym poczucie wspólnoty, radość z bycia razem, na nowo określiła ich tożsamość, z której mogli być dumni. To, co dała swym członkom ta wspólnota, uczyniło ją (ich - tzn. jej członków) szczególnie podatną na działania "ideologiczne", uczyniła ją szczególnie łatwo sterowalną, łatwą do wykorzystania przy realizacji celów świeżo zinternalizowanych przez jej członków, celów, których większość z jej członków nie stawiała sobie przed "przystąpieniem" do wspólnoty. Póki więc ludzie będą w podobnej sytuacji, kiedy ich potrzeby społeczne (i nie tylko) będą określane przez te same aspekty codziennego życia, kiedy będą miały miejsce wydarzenia lub procesy pozwalające im na wyraźne budowanie swej tożsamości, wymagające wyraźnego określania się w spolaryzowanej sytuacji, kiedy wreszcie wspólnota będzie skuteczną metodą służąca zaspokajaniu indywidualnych potrzeb - wspólnoty będą się tworzyć(fragment tekstu)
EN
The basic premise of this paper is to present the thesis that participatory budgeting can be both a way to build communities and a means of communication between the government and the public. The author argues that this is an effective method of building communities, as well as an effective method of communicating between the government and the public, which fits into the reduction or limiting of the especially recently growing gap between citizen and government.(original abstract)
Twórcy
  • Społeczna Akademia Nauk
Bibliografia
  • Aronson E, Wilson T.D, Akert R.M. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-Ka, Wydawnictwo, Poznań.
  • Aronson E.( 2004), Człowiek istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Cialdini R.B.( 2003), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. GWP, Gdańsk.
  • Doliński D. (2005), Techniki wpływu społecznego. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
  • Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B.( 2002), Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice, GWP, Gdańsk.
  • Myers D.G.( 2003), Psychologia społeczna, Zysk i S-Ka. Wydawnictwo, Poznań.
  • Stephan W.G., Stephan C.W.( 2007), Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, GWP, Gdańsk.
  • Badora B. (oprac.) Polskie konflikty A.D.2013. Komunikat z badań. BS/149/2013. październik 2013 CBOS, Warszawa.
  • Badora B. (oprac.), Aktywność społeczna Polaków, Raport CBOS nr 60/2014. maj 2014 CBOS. Warszawa.
  • Felisiak M. (oprac.), Opinie o demokracji. Raport CBOS nr 42/2014, kwiecień 2014, CBOS. Warszawa.
  • Hac A. Budżet obywatelski: komu wierzyć - prezydentowi czy ZDiT?, Wyborcza pl. 27.01.2015.
  • Kulbik A. ONI znów nami rządzą i ONYCH nie lubimy, Wyborcza pl. 18.03.2013. uml.lodz.pl/budzet_obywatelski/budzet_obywatelski_na_2015 z 11 lutego 2015 (onlin
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171406977

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.