PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | 23 | 251--258
Tytuł artykułu

Kulturowy aspekt ekoturystyki w rozwoju regionalnym

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Culture as an Element of Ecotourism in Regional Development
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kultura może być traktowana jako zasób regionu. Najczęściej jest określana jako zestaw norm, zwyczajów i zachowań1. Inne ważne jej przejawy dotyczą zaufania, respektowania innych i pewności w zakresie uzyskiwania pozytywnych efektów włożonej pracy2. Kultura należy do tzw. miękkich czynników lokacyjnych, które jest trudno uchwycić i zmierzyć3. Pojęcie kultury obejmuje też kulturę życia codziennego. Jest ona trudna do naśladowania i imitacji, co może z kolei pozytywnie przyczynić się do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej danego regionu.(fragment tekstu)
EN
This paper addresses questions regarding the culture as an element of ecotourism. Having demonstrated that the term "ecotourism" is only vaguely defined, reasons for this shortfall are presented, whereupon the paper continues with examining the interplay between ecotourism and culture. Culture is shown to be a phenomenon shaping the regional development. An inter-esting theoretical basis for further considerations is provided by the concept of "community- -based ecotourism". The paper ends with the proposal of a theoretical framework highlighting the role of culture as an element of ecotourism and its impact on regional development.(author's abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
23
Strony
251--258
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku
Bibliografia
  • Aoyama, Y., Entrepreneurship and Regional Culture: The Case of Hamamatsu and Kyoto, "Japan Regional Studies", vol. 43, no. 3, 2009, s. 495-512.
  • Białk-Wolf, A., Pechlaner, H., Nordhorn C., The role of culture in building regional innova-tion systems and its impact on business tourism - The case of the Nuremberg Metro-politan Region, " Poznań University of Economics Review" 2013, vol. 13, no. 4, s. 111-128.
  • Briassoulis, H., Sustainable Tourism and the question of the commons, "Annals of Tourism Research" 2002, vol. 29, no. 4, s. 1065-1085.
  • Buckley, R., Defining ecotourism: consensus on core, disagreement on detail, w: Interna-tional Handbook on Ecotourism, R. Ballantyne, J. Packer (red.), Edward Ekgar Publishing Limited, UK, 2013, s. 9-14.
  • Buckley, R., Catar, C., Linsheng, Z., Chen, T., SHENGTAI LUYOU: Cross-Cultural Comparison in Ecotourism, " Annals of Tourism Research"2008, vol. 35, nr 4, s. 945-968.
  • Czernek, K., Instytucje jako uwarunkowania współpracy w regionie turystycznym - ujęcie z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej, w: Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, "Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca" 2011, nr 157, s. 401-411.
  • Dolnicar, S., Yanamandram, V., Juvan, E., Ecotourists: who are they and what should we really call them?, w: International Handbook on Ecotourism, R. Ballantyne, J. Packer (red.), Edward Ekgar Publishing Limited, UK, 2013, s. 95-107.
  • Fennell D., A content analysis of ecotourism definitions, "Current Issues in Tourism" 2001, vol. 4, s. 403-421.
  • Heley, J., Gardner, G., Watkin, S., Cultures of local economy in a Celtic fringe region, "European Urban and Regional Studies" 2011, vol. 19, no. 4, s. 366-382.
  • Higham J., Lück M., Urban Ecotourism: A Contradiction in Terms? "Journal of Ecotourism" 2002, vol. 1, no. 1, s. 36-51.
  • Iorio M., Wall G., Behind the masks: Tourism and community in Sardinia, "Tourism Management" 2012, no. 33, s. 1440-1449.
  • James, A., Demystifying the Role of Culture in Innovative Regional Economies, "Regional Studies" 2015, vol. 39, no. 9, s. 1197-1216.
  • Kaczmarska A., Możliwości rozwoju agro- i ekoturystyki w Polsce na przykładzie województwa śląskiego, "Oeconomia" 2010, nr 9 (4), s. 211-223.
  • Kostro, K., Zagadnienia kulturowe w ekonomii, "Gospodarka Narodowa" 2009, nr 3, s. 27-59.
  • Krider R.E., Arguello A., Campbell C., Fraser S., Mora J.-D., Trait and Image Interaction in Ecotourism Preference, "Annals of Tourism Research" 2010, vol. 37, nr 3, s. 779-801.
  • Lu W., Stepchenkova, S., Ecotourism experiences reported online: Classification of satisfaction attributes, "Tourism Management" 2012, vol. 33, s. 702-712.
  • Okech R. N., Developing urban ecotourism in Kenyan cities: A sustainable approach, "Journal of Ecology and Natural Environment" 2009, vol. 1, nr 1, s. 1-6.
  • Pechlaner, H., Innerhofer, E., Bachinger, M., Standortmanagement und Lebensqualität, w: Pechlaner, H., Bachinger, M. (red.), Lebensqualität und Standortattraktivität: Kultur, Mobilität und regionale Marken als Erfolgsfaktoren, ESV-Verlag, Berlin, 2010, s. 13-34.
  • Rohrscheidt A.M., Turystyka Kulturowa - wokół definicji, "Turystyka Kulturowa" 2008, nr 1, www.turystykakulturowa.org, s. 4-21.
  • Scherer, R., Synergien zwischen Standortmarketing, Wirtschaftsförderung und Tourismusmarketing, in: Pechlaner, H., Bachinger, M. (red.), Lebensqualität und Standortattraktivität. Kultur, Mobilität und regionale Marken als Erfolgsfaktoren, ESV-Verlag, Berlin 2010, s. 275-290.
  • Stronza, A., Gordillo, J., Community Views of Ecotourism, "Annals of Tourism Research" 2008, vol. 35, no. 2, s. 448-468.
  • Tabellini, G., Culture and Institutions: Economic Development in the Regions of Europe, "Jour-nal of the European Economic Association" 2010, vol. 8, no. 4, s. 677-716.
  • Tran, L., Walter, P., Ecotourism, gender and development in northern Vietnam, "Annals of Tourism Research" 2014, vol. 44, s. 116-130.
  • Tödling, F., Van Reine, P., Dörhöfer, S. Open Innovation and Regional Culture - Findings from Different Industrial and Regional Settings, "European Planning Studies" 2011, vol. 19, nr 11, s. 1885-1907.
  • D. Weaver, Comprehensive and minimalist dimension of ecotourism, "Annals of Tourism Research" 2005, vol. 32, no. 2, s. 439-455
  • Zaręba D., Ekoturystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  • Zhang H., Lei S. L., A structural model of residents' intention to participate in ecotourism: The case of a wetland community, "Tourism Management" 2012, vol. 33, s. 916-925.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171407271

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.