PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | t. 15, z. 10, cz.2 Finansowe i organizacyjne aspekty kooperacji nauki i lokalnej przedsiębiorczości część 2 | 19--28
Tytuł artykułu

Przedsiębiorczość jako determinanta konkurencyjności przedsiębiorstw

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Entrepreneurship as the Determinant of Enterprises Competitiveness
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Konkurencja jest jednym z naturalnych, a jednocześnie wyrazistych przejawów orientacji rynkowej. Zmusza podmioty gospodarcze do ciągłego zapewniania i podnoszenia wartości, wyzwala kreatywność, eliminuje rutynę, kreuje przed-siębiorczość, wymusza efektywne wykorzystanie zasobów, motywuje do umacniania pozycji rynkowej [Leśniewski 2011, s. 58]. Konkurencja jest zjawi-skiem ekonomicznym warunkującym rozwój nie tylko poszczególnych przed-siębiorstw, ale i całej gospodarki. Znajomość czynników wpływających na po-ziom konkurencyjności, pozwala na podejmowanie działań wzmacniających i pozytywnie oddziałujących na ten poziom. Ze względu na wagę zagadnienia istotne jest, co zostało określone jako cel niniejszego artykułu, rozpoznanie uwarunkowań i czynników mających wpływ na konkurencyjność, zwracając przy tym szczególną uwagę na przedsiębiorczość jako determinantę konkuren-cyjności. W artykule zastosowano, wyrastającą z klasycznej tradycji dochodze-nia do prawdy, hipotetyczno-dedukcyjną metodę badań [Meredyk 2003, s. 39]. Oparto się na uniwersalnych instrumentach badawczych, takich jak analiza i synteza oraz sposobach wnioskowania, jak indukcja i dedukcja. Za-stosowane podejście pozwoliło na konkretyzację zależności oraz umożliwiło precyzowanie wniosków.(fragment tekstu)
EN
In contemporary economy the competitiveness is one of the most important determinant of effective enterprises' functioning in the market. Competing companies are an inherent feature of a market econ-omy. It is distinguished different types of competition depending on enti-ties, which compete. Competition takes place at various levels, it is mani-fested in various forms of action and is featured by varied intensity. It seems that among the many factors affecting competition, entrepreneur-ship has a significant impact on the level of enterprises competitiveness. Entrepreneurship has become not only the essential condition to survive in a competitive market, but also the guarantor of development. The im-portance of entrepreneurship increases in line with the increase in market uncertainty. The development of economic entities is possible thanks to an approach based on creativity, flexibility and innovation.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet w Białymstoku
Bibliografia
  • Bossak J. (2000), Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki polskiej - ujęcie instytucjonalne, w: Grabowiecki J., Wnorowski H. (red.) Konkurencyj-ność gospodarki polskiej a rola państwa przed akcesją do Unii Europejskiej, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok.
  • Bossak J., Bieńkowski W. (2004), Międzynarodowa zdolność konkurencyjna kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, SGH, Warszawa.
  • Faulkner D., Bowman C. (1996), Strategie konkurencji, Gebethner i S-ka, Warszawa.
  • Frączek P. (2009), Determinanty konkurencyjności sektorów i przedsię-biorstw. Ujęcie teoretyczne, "Przedsiębiorstwo i region", nr 1.
  • Grzybowska A. (2013), Konkurencyjność przedsiębiorstw w obliczu procesów globalizacji, w: Polszakiewicz B., Boehlke J. (red.), "Ekonomia i Prawo", Tom XII, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń.
  • Grzybowska A. (2012), Przedsiębiorczość jako determinanta konkurencyjno-ści, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług", Nr 97 (724).
  • Kochmańska M. (2008), Czynniki sukcesu rozwoju przedsiębiorczości w zarzą-dzaniu małymi i średnimi przedsiębiorstwami w regionie małopolskim, [online], www.sbc.org.pl/Content/10634/kochmanska.pdf , dostęp 11 czerwca 2014.
  • Leśniewski M.A. (2011), Konkurencyjność przedsiębiorstw. Wybrane pro-blemy, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń.
  • Markiewicz T. (2013), Przedsiębiorczość - motywy i bariery działań przed-siębiorczych, w: Mieszajkina E., Przedsiębiorczość w zarządzaniu rozwojem ludzi i organizacji, Wydawnictwo WSPA, Lublin.
  • Meredyk K.S. (2003), Przedmiot i metoda nauk ekonomicznych, Wydawnic-two Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
  • Mitek A., Miciuła I. (2012), Współczesne determinanty rozwoju przedsiębiorstw prywatnych, "Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania", nr 28,Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Nowak M., Musiał H. (2005), Rola i znaczenie przedsiębiorczości w rozwoju przedsięwzięć gospodarczych, w: Kopycińska D. (red.), Teoretyczne aspekty gospodarowania, Wydawnictwo US, Szczecin.
  • Piątkowski M. (2013), Czynniki wzmacniające pozycję konkurencyjną i roz-wój przedsiębiorstw, w: Zieliński K. (red.), Makroekonomiczne i sektorowe czynniki rozwoju przedsiębiorczości, Śląsk, Warszawa.
  • Porter M.E. (1992), Strategia konkurencji: metody analizy sektorów i konku-rentów, PWE, Warszawa.
  • Rakowska A. (2010), Od transformacji do globalizacji. Rola menedżerów w rozwoju polskiej przedsiębiorczości, w: Arent A. (red.) Zarządzanie przed-siębiorstwem i regionem wobec wyzwań europejskich, Politechnika Lubel-ska, Lublin.
  • Słowińska B. (2008), Konkurencyjność przedsiębiorstw województwa lubu-skiego w warunkach Jednolitego Rynku Europejskiego [online], www.bp.pwsz.sulechow.pl/publikacja_1/cz_2.pdf, dostęp 10 czerwca 2014.
  • Walczak W. (2010), Analiza czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw, "E-mentor" nr 5 [online], http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/37/id/784 dostęp: dostę-pu w dniu 10 czerwca 2014.
  • Wysocka E. (2006), Istota i czynniki konkurencyjności w regionie, "Wójt i jego gmina" nr 5.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171407737

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.