PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | t. 15, z. 10, cz.2 Finansowe i organizacyjne aspekty kooperacji nauki i lokalnej przedsiębiorczości część 2 | 95--105
Tytuł artykułu

Zarządzanie marką w systemie franchisingowym na przykładzie stacji paliw

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Brand Management in Franchising: The Case of Gas Station Chain
Języki publikacji
PL
Abstrakty
We współczesnej sytuacji konkurencyjnej coraz częściej podkreślana jest ro-snąca rola zasobów niematerialnych. Odpowiednie kształtowanie oraz kontro-la tej grupy zasobów powoduje wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa, a tym samym lepsze wyniki ekonomiczne. Jednym z najbardziej znanych za-sobów niematerialnych jest marka. Dobrze opracowane i skutecznie zarządza-ne marki budują korzystną reputację firmy, która wzmacnia zaufanie klientów. Jak słusznie zauważył B. Franklin "potrzeba wielu dobrych uczynków, aby stworzyć dobrą reputację, ale wystarczy jeden zły, żeby ją stracić". Wraz ze wzrostem świadomości znaczenia marki, szczególnie dynamicznie rozwijają się teoretyczne i praktyczne badania związane z kreowaniem, pomia-rem i trwałym podnoszeniem tej kategorii ekonomicznej. Temu powszechnemu zainteresowaniu nie zawsze towarzyszy dogłębne zrozumienie na czym polega proces zarządzania marką, a w szczególności w takiej sytuacji jak sys-tem franchisingowy. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie, na przykładzie konkret-nej sieci stacji paliw, procesu zarządzania marką w systemie franchisingowym.(fragment tekstu)
EN
This study contributes with detailed insights into the brand management in franchising. At the moment, franchising is fast becoming a dominant model of business throughout the world. Despite the growing body of literature acknowledging that brands are valuable assets for fran-chise organizations, little research examines how brands are managed in such firms. The aim of this article is to discuss the problem of brand man-agement within a franchising situation. The authors briefly review the liter-ature on brand management, and also the unique situation that prevails in a franchise environment. To demonstrate a franchised brand manage-ment a methodology of case study in gas station chain is presented. The obtained results illustrate that both sides, franchisor and franchisee, are responsible for development and maintenance of strong brand.(original abstract)
Twórcy
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Brodie R.J., Whittome J.R.M., Brush G.J. (2009), Investigating the service brand: A customer value perspective, "Journal of Business Research", t. 62, nr 3.
  • de Chernatony L. (2003), Marka. Wizja i tworzeni marki, Gdańskie Wydaw-nictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Leslie T.W.K., McNeil L.S. (2010), Towards a conceptual model for franchise perceptual equity, "Brand Management", t. 18, nr 1.
  • Lee J., Park S.Y., Baek I., Lee C. (2008), The impact of the brand manage-ment system on brand performance in B2B and B2C environments, "Indus-trial Marketing Management", t. 37, nr 7.
  • Nyadzayo M.W., Matanda M.J., Ewing M.T. (2011), Brand relationships and brand equity in franchising, "Industrial Marketing Management", t. 40, nr 7.
  • Merrilees B., Frazer L. (2013), Internal branding: Franchisor leadership as a critical determinant, "Journal of Business Research", t. 66, nr 2.
  • Orzeł K. (2012), Marka i jej wartość z punktu widzenia franczyzobiorców, "Problemy zarządzania, finansów i marketingu", Zeszyty naukowe Uniwesyte-tu Szczecińskiego, nr 24.
  • Pitt L., Napol J., van der Merwe R. (2003), Managing the franchised brand: The franchisees' perspective, "Journal of Brand Management", t. 10, nr 6.
  • Romaniuk K. (2012), Trudny rok dla niezrzeszonych, "Liderzy rynku. Stacja Benzynowa & Convenience Store", Raport 2012, nr 1.
  • Santos-Vijande M.L., Rio-Lanza A.B., Suarez-Alvarez L., Diaz-Martin A.M. (2013), The brand management system and service firm competitive-ness, "Journal of Business Research", t. 66, nr 2.
  • Stawicka M.K. (2009), Franczyza droga do sukcesu, Helion, Gliwice.
  • Witek-Hajduk M. (red.) (2011), Zarządzanie silną marką, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Ziołkowska M.J. (2010), Franczyza - nowoczesny model rozwoju biznesu, CeDeWu, Warszawa.
  • Zespół POPiHN (2014), Stacje paliw w Polsce 2007-2014, "Polska Organiza-cja Przemysłu i Handlu Naftowego" [online], www.popihn.pl/stacje_paliw.php?news_id=38, dostęp: 15 maja 2014.
  • Zespół PROFIT system (2013), Franczyza w Polsce. Rozwój rok po roku, "Franchising.pl portal pomysłów na biznes" [online], http://franchising.pl/abc-franczyzy/24/franczyza-polsce-rozwoj-rok-roku/, dostęp 24 kwietnia 2014, dostęp: 28 kwietnia 2014.
  • Cabaj - Bonicka J. (2011), Franczyza na rynku paliwowym 2011, "Franczyza w Polsce.pl Polski portal systemów sieciowych" [online], http://franczyzawpolsce.pl/aktualnosci/temat-tygodnia/3350-franczyza-na-rynku-paliwowym-2011, dostęp: 25 kwietnia 2014.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171407757

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.