PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | t. 15, z. 10, cz.2 Finansowe i organizacyjne aspekty kooperacji nauki i lokalnej przedsiębiorczości część 2 | 165--173
Tytuł artykułu

Optymizm, samokontrola i pewność siebie w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Optimism, Self-Control and Self-Confidence in Enterprise Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W zarządzaniu i procesach decyzyjnych kluczową rolę odgrywają ludzie i to, w jaki sposób podejmują decyzje. Liczne badania potwierdzają ograniczenia ludzkiej racjonalności w podejmowaniu decyzji oraz posługiwanie się przez ludzi prostymi regułami wnioskowania i wyboru (heurystykami). Wynika to często z trudności i wysokiego kosztu związanego z przetwarzaniem dużych ilości informacji, ale również z przyzwyczajeń i skłonności behawioralnych. Wśród tych drugich można wyróżnić m.in.: nadmierny optymizm, nadmierną pewność siebie, trudność z samokontrolą, krótkowzroczne unikanie strat, awersję do ryzyka. Wszystkie te czynniki, znane z psychologicznej teorii po-dejmowania decyzji, są też przedmiotem badań ekonomii behawioralnej i fi-nansów behawioralnych. Od czasów szerszego wykorzystania wiedzy z psycho-logii poznawczej w ekonomii i finansach, wiele miejsca poświęcono behawioralnym aspektom inwestowania i wycenie aktywów. Zdecydowanie później zaczęły powstawać pogłębione prace na temat behawioralnych aspektów w podejmowaniu decyzji w przedsiębiorstwie [Heaton 2002, Malmendier, Tate, 2005, 2008, 2011, Ben-David, Graham, Harvey 2007]. Pierwszą polską, obszerną pozycją na ten temat jest praca Gajdki [2013]. Celem artykułu jest przedstawienie i analiza wybranych behawioralnych aspektów postaw mene-dżerskich, nadmiernego optymizmu i zbytniej pewności siebie i ich wpływu na podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie. Pierwsza część artykułu zawiera krótki zarys teorii psychologicznej teorii decyzji i wybranych skłonności beha-wioralnych, w drugiej wskazano znaczenie tych skłonności w podejmowaniu decyzji przez menedżerów.(fragment tekstu)
EN
People and the ways in which they make decisions play a key role in the management and decision-making processes. Numerous stud-ies confirm the limitations of human rationality in decision making and the use of heuristics. This is often due to the difficulty and high cost associat-ed with the processing of large amounts of information, but also due to the behavioral habits and inclinations. In this group are: optimism bias, over-confidence, the difficulty with self-control, loss aversion, risk aversion. From the time of wider use of the cognitive psychology in economics and finance, much space has been devoted to the behavioral aspects of in-vesting and assets valuation. Studies on the behavioral aspects of deci-sion making in corporate finance began definitely later. The aim of this paper is to present and analyze some behavioral aspects of managerial attitudes and their impact on making decisions in the company. The first part of the paper contains a brief outline of the theory of psychological de-cisions and descriptions of some behavioral biases, the second highlights the influence of these inclinations on decisions made by managers.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Angeletos G., Laibson D., Repetto A., Tobacman J., Weinberg S. (2001), The Hyperbolic Consumption Model: Calibration,Simulation, and Empirical Evaluation, "Journal of Economic Perspectives".
  • Ben-David I., Graham J., R., Harvey C.R. (2007), Managerial optimism and corporate, policies, Duke University Working Paper.
  • Benabou R., Tirole J. (2002), Self-Confidence and Personal Motivation, "Quarterly Journal of Economics" nr 117.
  • Billett M. T., Qian, Y. (2005), Are overconfident managers born or made? Evidence of Self-attribution bias from frequent acquirers, Working Paper, University of Iowa, Iowa City, Iowa.
  • Cypryańska M. (2009), Nierealistyczny optymizm wczoraj i dziś - nowe spojrzenie na mechanizmy zniekształceń w społecznych sądach porównaw-czych, "Decyzje" nr 12.
  • Englmaier F. (2010), Managerial optimism and investment choice, "Manage-rial and Decision Economics", nr 31.
  • Gajdka J. (2013), Behawioralne finanse przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uni-wersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Galasso A., Simcoe T. (2011), CEO Overconfidence and Innovation, "Man-agement Science", nr 57.
  • Gilson S. (1989), Management Turnover and Financial Distress, "Journal of Financial Economics", nr 25.
  • Hall B.J., Murphy K.J. (2002), Stock options for undiversified executives, "Journal of Accounting and Economics", nr 33.
  • Heaton J. (2002), Managerial Optimism and Corporate Finance, "Financial Management", nr 31.
  • Hirshleifer D., Low A., Teoh S. (2012), Are Overconfident CEOs Better Inno-vators?, "Journal of Finance", nr 67 (4).
  • Jensen M.C., Meckling W. (1976), The theory of the firm: Managerial behavior, agency costs, and ownership structure, "Journal of Financial Economics", nr 3.
  • Jensen, M.C. (1986), Agency cost of free cash flow, corporate finance, and takeovers, "American Economic Review", nr 76.
  • Kahneman D., Tversky A. (1979), Prospect theory: an analysis of decision under risk, "Econometrica", nr 47.
  • Kozielecki J. (1977), Psychologiczna teoria decyzji, PWN, Warszawa.
  • Malmendier U., Tate G. (2005), CEO Overconfidence and Corporate Invest-ment, "Journal of Finance", nr 60.
  • Malmendier U., Tate G. (2008), Who Makes Acquisitions? CEO Overconfi-dence and the Market's Reaction, "Journal of Financial Economics", nr 89.
  • Malmendier U., Tate G., Yan J. (2011), Overconfidence and Early Life Experi-ences: The Effect of Managerial Traits on Corporate Financial Policies, "Journal of Finance", nr 66.
  • March J., Sharpia Z. (1987), Managerial Perspectives on Risk and Risk Tak-ing, "Management Science", nr 33.
  • Myers S., Majluf N. (1984), Corporate financing and investment decisions when firms have information that investors do not have, "Journal of Finan-cial Economics", nr 13.
  • Roll R. (1986), The Hubris Hypothesis of Corporate Takeovers, "The Journal of Business", nr 59.
  • Simon H. (1957), Models of Man: Social and rational, Wiley, New York.
  • Thaler R., Shefrin H. (1981), An Economic Theory of Self-Control, "Journal of Political Economy", nr 89.
  • Neumann von J., Morgenstern O. (1944), Theory of games and economic behavior, Princeton University Press.
  • Weinstein N.D. (1980), Unrealistic optimism about future life events, "Jour-nal of Personality and Social Psychology", nr 39.
  • Zatoń W. (2012), Behawioralne przyczyny niepowodzeń w procesach inno-wacyjnych, "Uniwersytet Szczeciński Zeszyty Naukowe Ekonomiczne Proble-my Usług", nr 714 (90).
  • Zielonka P., Sawicki P., Weron R. (2009), Rzecz o dyskontowaniu odroczo-nych wypłat, "Decyzje", nr 11.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171407789

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.