PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 3 | nr 233 | 115--126
Tytuł artykułu

Znaczenie krajowych relacji sieciowych dla internacjonalizacji oraz aktywności małych i średnich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Importance of Domestic Network Relationships for Internationalisation and Foreign Activity of Small and Medium Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest analiza znaczenia krajowych relacji interpersonalnych i międzyorganizacyjnych dla rozpoczęcia internacjonalizacji oraz samej aktywności małych i średnich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych. Artykuł nawiązuje i uzupełnia koncepcję lokalnego osadzenia działalności międzynarodowej oraz model sieciowy internacjonalizacji. Wykazano, że silne osadzenie w relacjach krajowych na poziomie interpersonalnym i międzyorganizacyjnym może stanowić dla MSP rozwiązanie służące pokonaniu wyzwań oraz barier związanych z internacjonalizacją. Rozważania zobrazowano studium przypadku dwóch małych przedsiębiorstw z branży IT i meblarskiej.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to analyse the importance of domestic interpersonal and interorganisational relationships for the start of the internationalisation and the subsequent foreign activity of small and medium-sized enterprises. The article refers and complements the concept of domestic embeddedness and network model of internationalisation. It has been shown that a strong embeddedness in the domestic interpersonal and interorganisational relationships can be a solution for SMEs to overcome the challenges and barriers of internationalisation. The analysis is illustrated by a case study of two small companies from the IT and furniture industries.(original abstract)
Rocznik
Tom
3
Numer
Strony
115--126
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Axelsson B., Johanson J. (1992), Foreign Market Entry - The Textbook vs. the Network View [w:] B. Axelsson, G. Easton (eds.), Industrial Networks, A New View of Reality, Routledge, London and New York.
  • Burt R.S. (1997), The Contingent Value of Social Capital, "Administrative Science Quarterly", Vol. 42 (2), s. 339-365.
  • Chandra Y., Styles C., Wilkinson I. (2009), The Recognition of First Time International Entrepreneurial Opportunities: Evidence from Firms in Knowledge-based Industries, "International Marketing Review", Vol. 26 (1), s. 30-61.
  • Chetty S., Blankenburg Holm S.D. (2000), Internationalisation of Small to Medium- -sized Manufacturing Firms: Network Approach, "International Business Review", Vol. 9, s. 77-93.
  • Coviello N.E. (2006), The Network Dynamics of International New Ventures, "Journal of International Business Studies", Vol. 37, s. 713-731.
  • Crick D., Spence M. (2005), The Internationalization of High Performing UK High-tech SMEs: A Study of Planned and Unplanned Strategies, "International Business Review", Vol. 14 (2), s. 167-185.
  • Doryń W. (2010), Wpływ kapitału społecznego na internacjonalizację przedsiębiorstw, "Gospodarka Narodowa", nr 11-12, s. 111-125.
  • Ellis P.D. (2011), Social Ties and International Entrepreneurship: Opportunities and Constraints Affecting Firm Internationalization, "Journal of International Business Studies", Vol. 42, s. 99-127.
  • Fletcher R. (2008), The Internationalisation from a Network Perspective: A Longitudinal Study, "Industrial Marketing Management", Vol. 37, s. 953-964.
  • Forsgren M., Holm U., Johanson J. (2005), Managing the Embedded Multinational. A Business Network View, Edward Elgar Publishing Limited, UK.
  • Hadley R.D., Wilson H.I.M. (2003), The Network Model of Internationalisation and Experiential Knowledge, "International Business Review", Vol. 12, s. 697-717.
  • Harris S., Wheeler C. (2005), Entrepreneurs' Relationships for Internationalization: Functions, Origins and Strategies, "International Business Review", Vol. 14 (2), s. 187-207.
  • Hitt M.E., Lee H.-U., Yucel E. (2002), The Importance of Social Capital to the Management of Multinational Enterprises: Relational Networks Among Asian and Western Firms, "Asia Pacific Journal of Managemen", Vol. 19, s. 353-372.
  • Johanson J., Vahlne J.-E. (2009), The Uppsala Internationalization Process Model Revisited: From Liability of Foreigness to Liability of Outsidership, "Journal of International Business Studies", Vol. 40, s. 1411-1431.
  • Johanson J., Mattsson L.-G. (1988), Internationalisation in Industrial Systems - A Network Approach [w:] N. Hood, J.E. Vahlne (eds.), Strategies in Global Competition, Croom Helm, New York.
  • Komulainen H., Mainela T., Tahtinen J. (2006), Social Networks in the Initiation of a High-tech Firm's Internationalization, "International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management", Vol. 6 (6), s. 526-541.
  • Kontinen T., Ojala A. (2011), Network Ties in the International Opportunity Recognition of Family SMEs, "International Business Review", Vol. 20 (4), s. 440-453.
  • Lin K.-H., Chaney I. (2007), The Influence of Domestic Interfirm Networks on the Internationalization Process of Taiwanese SMEs, "Asia Pacific Business Review", Vol. 13 (4), s. 568-583.
  • Mackinnon D., Chapman K., Cumbers A. (2004), Networking, Trust and Embeddedness amongst SMEs in the Aberdeen Oil Complex, "Entrepreneurship & Regional Development", Vol. 16 (2), s. 87-106.
  • Manolova T.S., Manev I.M., Gyoshev B.S. (2010), In Good Company: The Role of Personal and Inter-firm Networks for New-venture, Internationalization in a Transition Economy, "Journal of World Business", Vol. 45 (3), s. 257-265.
  • Meyer K., Skak A. (2002), Networks, Serendipity and SME Entry into Eastern Europe, "European Management Journal", Vol. 2 (2), s. 179-188.
  • Nell P.C., Ambos B., Schlegelmilch B.B. (2011), The MNC as an Externally Embedded Organization: An Investigation of Embeddedness Overlap in Local Subsidiary Networks, "Journal of World Business", Vol. 46 (4), s. 497-505.
  • Peng M.W., Lee S.-H., Wang D.Y.L. (2005), What Determines the Scope of the Firm over Time: A Focus on Institutional Relatedness, "Academy of Management Review", Vol. 30 (3), s. 622-633.
  • Ratajczak-Mrozek M. (2014a), Companies' Simultaneous Embeddedness in Local, International and Global Networks - A Conceptualisation from the Perspective of Local Enterprises and their Degree of Internationalisation, "Poznan University of Economics Review", Vol. 14 (1), s. 31-47.
  • Ratajczak-Mrozek M. (2014b), The Importance of Locally Embedded Personal Relationships for SME Internationalisation Processes - from Opportunity Recognition to Company Growth, "Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation", Vol. 10 (3), s. 89-108.
  • Rutashobya L., Jaensson J.E. (2004), Small Firms' Internationalization for Development in Tanzania: Exploring the Network Phenomenon, "International Journal of Social Economics", Vol. 31 (1/2), s. 159-172.
  • Sasi V., Arenius P. (2008), International New Ventures and Social Networks: Advantage or Liability?, "European Management Journal", Vol. 26 (6), s. 400-411.
  • Sharma D., Blomstermo A. (2003), The Internationalization Process of Born Globals: A Network View, "International Business Review", Vol. 12 (6), s. 739-753.
  • Sim A.B., Pandian J.R. (2003), Emerging Asian MNEs and their Internationalization Strategies - Case-study Evidence on Taiwanese and Singaporean Firms, "Asia Pacific Journal of Management", Vol. 20 (1), s. 27-50.
  • Zain M., Ng S.I. (2006), The Impacts of Network Relationships on SMEs' Internationalization Process, "Thunderbird International Business Review", Vol. 48 (2), s. 183-205.
  • Zhou L., Wu W., Luo X. (2007), Internationalization and the Performance of Born Global SMEs: The Mediating Role of Social Networks, "Journal of International Business Studies", Vol. 38 (4), s. 673-690.
  • Zhu H., Hitt M.A., Tihanyi L. (2006), The Internationalization of SMEs in Emerging Economies: Institutional Embeddedness and Absorptive Capacities, "Journal of Small Business Strategy", Vol. 17 (2), s. 1-26.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171408133

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.