PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 3 | 11--21
Tytuł artykułu

Instytucjonalne "wpychanie" I "wypychanie" społecznej Odpowiedzialności biznesu (CSR)

Autorzy
Warianty tytułu
Institutional crowding of corporate social Responsibility
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W literaturze z zakresu organizacji i zarządzania przeważają dwie hipotezy dotyczące związku między uwarunkowaniami instytucjonalnymi a społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR). W ich świetle CSR jest "odbiciem" [6] lub "substytutem" [22] panujących w danym kraju warunków instytucjonalnych. W tym artykule dokonuję krytycznej oceny tych badań oraz wskazuję ich niedociągnięcia i nieścisłości. W oparciu o nie proponuję alternatywny mechanizm wyjaśniający wpływ uwarunkowań instytucjonalnych w danym kraju na społecznie odpowiedzialne zachowania przedsiębiorstw. W świetle niniejszego artykułu silna presja ze strony uwarunkowań instytucjonalnych "wypycha" CSR, podczas gdy słabe instytucje zwiększają skłonność przedsiębiorstw do zachowań społecznie odpowiedzialnych. Przedstawiam również szereg hipotez potwierdzających proponowany mechanizm instytucjonalny.(abstrakt oryginalny)
EN
Research on Corporate Social Responsibility (CSR) has been dominated by two hypotheses seeking to explain the relationship between domestic institutional arrangements and corporate responsible conduct. In the light of these hypotheses CSR either mirrors [6] or substitutes [22] the existing institutional setting. In this paper I critically appraise the two studies and highlight their inconsistencies. Further, I offer an alternative institutional mechanism explicating the differences in the CSR uptake between countries. Specifically, I argue that strong institutional pressures crowd out CSR, while weaker institutions mobilize corporate responsible behavior. I aid the paper with several hypotheses supporting the key idea about the link between institutions and CSR.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
11--21
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • Aguilera R. V., Rupp D. E., Williams C. A., Ganapathi J., Putting the S back in corporate social responsibility: A multilevel theory of social change in organizations, "Academy of Management Review" 2007, No. 32 (3).
  • Borgovi F., Do public grants to American theaters crowd-out private donations?, "Public Choice" 2006, No. 126 (3-4).
  • Brooks A. C., Public subsidies and charitable giving: crowding out, crowding in, or both? "Journal of Policy Analysis and Management" 2000, No. 19 (3).
  • Bühner R., Rasheed A., Rosenstein J., Yoshikawa T., Research on corporate governance: A comparison of Germany, Japan and United States, "Advances in International Comparative Management" 1998, No. 12.
  • Burke L., Logsdon J. M., How corporate social responsibility pays off, "Long Range Planning" 1996, No. 29 (4).
  • Campbell L., Why would corporations behave in socially responsible ways? An institutional theory of corporate social responsibility, "Academy of Management Review" 2007, No. 32 (3).
  • Cardenas J. C., Stranlund J., Willis C., Local environmental control and institutional crowding-out, "World Development" 2000, No. 28 (10).
  • Carroll, A. B., The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders, "Business Horizons" 1991, No. 34 (4).
  • Cutler D. M., Gruber J., Does public insurance crowd out private insurance? "Quarterly Journal of Economics" 1996, No. 111 (2).
  • Dahl R. J., Responsibility, ethics and legitimacy of corporations, "Society and Business Review" 2009, No. 4 (3).
  • De Geer H., Borglund T., Frostenson M., Reconciling CSR with the Role of the Corporation in Welfare States: The Problematic Swedish Example, "Journal of Business Ethics" 2009, No. 89.
  • Deakin S., Whittaker H. D., Re-embedding the corporation? Comparative perspectives on corporate governance, employment relations and corporate social responsibility, "Corporate Governance" 2007, No. 15 (1).
  • DeNavas-Malt C., Proctor B. D., Smith J. C., Income, poverty, and health insurance coverage in the United States: 2010, Current Population Reports, U. S. Census Bureau, Washington, D. C. 2011.
  • Frey B. S., Oberholzer-Gee F., The cost of price incentives: An empirical analysis of motivation crowding-out, "American Economic Review" 1997, No. 87.
  • Giving USA, 2013, Charitable Donations Grew in 2012, but Slowly, Like the Economy. Retrieved November 10, 2013. http://www.philanthropy.iupui.edu/news/article/giving- -usa-2013
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171409239

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.