PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 2 | nr 236 | 138--152
Tytuł artykułu

Style podejmowania decyzji zakupowych konsumenta oraz ich pomiar

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Consumer Decision-Making Styles and Their Measurement
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł prezentuje koncepcję stylów podejmowania decyzji zakupowych przez konsumenta oraz narzędzia pomiarowe służące do określenia indywidualnego profilu wspomnianych stylów, które mają istotne znaczenie diagnostyczne, pozwalając zidentyfikować skłonności konsumenta do powtarzania określonych typów zachowań. Style podejmowania decyzji zakupowych są identyfikowalne w praktycznie niezmienionej postaci w różnych kulturach i różnym czasie. Zasadnicza część artykułu prezentuje wyniki badań nad rekonstrukcją kwestionariusza Stylów Podejmowania Decyzji Zakupowych (SPDZ14), na tle retrospektywnych rozważań autorów, dotyczących opracowania, modyfikacji oraz własności poprzednich wersji narzędzia pomiarowego. Zaproponowane 2 wersje SPDZ14 - pełna i krótka - charakteryzują się większą rzetelnością i trafnością w porównaniu do wersji poprzednich.(abstrakt oryginalny)
EN
Article presents the concept of consumer decision-making styles and the measurement tools used to measure the individual profile of these styles. Knowing such profile one can identify the tendency to exhibit certain types of behavior by the consumer, that can be helpful in better segmentation and targeting marketing activities, as consumer decision-making styles are identifiable in virtually unchanged form in different cultures and time of measurement. The main part of the paper presents results of the reconstruction of the Consumer Decision-Making Styles questionnaire (SPDZ14), on the background of the authors' retrospective considerations relating to the development, modification and statistical properties of previous versions of SPDZ, including adding new styles to original PCS scale by Sproles and Kendall. The proposed 2 new versions - full (SPDZ14p) and short (SPDZ14k) - exhibit generally better properties of reliability and validity in comparison to the previous version (eg. SPDZ12).(original abstract)
Rocznik
Tom
2
Numer
Strony
138--152
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Bibliografia
  • Drwal R.Ł. (1995), Adaptacja kwestionariuszy osobowości. Wybrane zagadnienia i techniki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Durvasula S., Lysonski S. (1993), Cross-cultural Generalizability of a Scale for Profiling Consumers' Decision-making Styles, "Journal of Consumer Affairs", Vol. 27, No. 1, s. 55-65.
  • Fornell C., Larcker D.F. (1981), Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error, "Journal of Marketing Research", Vol. 18, No. 2, s. 39-50.
  • Hafstrom J.L., Chae J.S., Chung Y.S. (1992), Consumer Decision-making Styles: Comparison between United States and Korean Young Consumers, "Journal of Consumer Affairs", Vol. 26, No. 1, s. 146-158.
  • Hair J.F. Jr., Ringle C.M., Sarstedt M. (2013), Partial Least Squares Structural Equation Modeling: Rigorous Applications, Better Results and Higher Acceptance, "Long Range Planning", Vol. 46, No. 1-2, s. 1-12.
  • Henseler J., Ringle C.M., Sarstedt M. (2014), A New Criterion for Assessing Discriminant Validity in Variance-based Structural Equation modeling, "Journal of the Academy of Marketing Science", s. 1-21.
  • Kavas A., Yesilada F. (2007), Decision-making Styles of Young Turkish Consumers, "European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences", Vol. 9, No. 11, s. 73-85.
  • Mącik D. (2008), Między przyjemnością a uzależnieniem: psychologia zakupów nieplanowanych, Wydawnictwo Naukowe "Grado", Toruń.
  • Mącik D., Mącik R. (2005), Skłonność do zakupów nieplanowanych i jej pomiar [w:] Innowacje w marketingu. Młodzi o marketingu III, Uniwersytet Gdański, Sopot, s. 501-517.
  • Mącik R. (2013), Technologie informacyjne i komunikacyjne jako moderator procesów podejmowania decyzji zakupowych przez konsumentów, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
  • Mącik R., Mącik D. (2009), Consumer's Decision-making Styles and e-commerce Adoption - Two Samples Comparison [w:] Creativity, Innovation and Management, Proceedings of the 2009 Management International Conference, s. 1269-1290.
  • Mącik R., Mącik D., Lipowski M., Furtak R. (2011), Wpływ technologii informacyjnych i komunikacyjnych na zachowania konsumentów - studium empiryczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
  • Sproles G.B., Kendall E.L. (1986), A Methodology for Profiling Consumers' Decision- -making Styles, "Journal of Consumer Affairs", Vol. 20, No. 2, s. 267-279.
  • Tai S.H.C. (2005), Shopping Styles of Working Chinese Females, "Journal of Retailing & Consumer Services", Vol. 12, No. 3, s. 191-203.
  • Walsh G., Hennig-Thurau T., Mitchell V.-W., Wiedmann K.-P. (2001), Consumers' Decision-making Style as a Basis for Market Segmentation, "Journal of Targeting, Measurement & Analysis for Marketing", Vol. 10, No. 2, s. 117-131.
  • Walsh G., Mitchell V.-W., Hennig-Thurau T. (2001), German Consumer Decision- -making Styles, "Journal of Consumer Affairs", Vol. 35, No. 1, s. 73-95.
  • Zotos Y., Lysonski S., Durvasula S. (1996), Consumer Decision-making Styles: A Multicountry Investigation, "European Journal of Marketing", Vol. 30, No. 12, s. 10.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171409393

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.