PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | t. 16, z. 7, cz. 1 Firmy rodzinne - doświadczenia i perspektywy zarządzania | 175--187
Tytuł artykułu

Wybrane aspekty strategii firm rodzinnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Selected Aspects of Strategies Used by Family Businesses
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rozwój przedsiębiorstw rodzinnych, podobnie jak nierodzinnych, wymaga wykorzystywania strategicznego myślenia. Trudno wyobrazić sobie rozwój i funkcjonowanie współczesnego przedsiębiorstwa bez strategii i elementów zarządzania strategicznego. W przypadku firm rodzinnych, dodatkowym utrudnieniem jest to, że powinno ono ujmować wspólne wartości oraz wizję rozwoju zarówno firmy, jak i rodziny. Jak wskazują przeprowadzone badania, zdecydowana większość firm rodzinnych posiada wizję rozwoju, przy czym w 1/3 przypadków ma ona nie do końca przemyślaną formę. Sformułowaną strategię działania posiada niewiele ponad 60% badanych. Pracownicy podkreślili jednak, że wyznaczane w ramach strategii cele nie są jasno sformułowane (prawie 2/3 badanych), ale w większości przypadków ukierunkowane. Zadania służące realizacji tych celów mają jasno określonych adresatów (prawie 81%). Przedsiębiorcy, niezależnie od rodzaju podmiotu, powinni pamiętać o tworzeniu świadomej i długofalowej strategii rozwoju przedsiębiorstw. W przypadku badanych firm rodzinnych, planowanie ma raczej charakter krótkookresowy, dotyczący co najwyżej 1 roku. Planowanie na okres dłuższy niż 3 lata dotyczy niecałych 10% badanych. Pozytywnym kierunkiem jest to, że w większości przypadków badani wskazali na realizację w firmach strategii zarządzania zasobami ludzkimi. Działania w jej ramach dotyczą głównie rozwoju i doskonalenia kadr oraz doboru personelu. Podsumowując, podkreślić należy, że strategiczne myślenie konieczne jest we wszystkich podmiotach gospodarczych. Problem z jasnością formułowana założeń strategicznych, jest jednak szczególnie widoczny w przypadku firm rodzinnych, w których przeważa sytuacja braku rozdziału funkcji własności i funkcji zarządzania. (fragment tekstu)
EN
Family businesses are the foundation of the market economy. It is estimated that family businesses constitute over half of the sector of small and medium-sized enterprises in Poland. Due to their complexity and specificity, they have to face other management problems than non-family businesses, in particular in strategic management. The strategy of such companies is determined not only by economic factors, but also factors resulting from family property and relations. The aim of this paper is to identify selected problems connected with developing and implementing a strategy in a family business. The paper contains two integral parts. The fist deals with theoretical aspects of the specificity of strategic planning in the context of family businesses. The second presents analysis of results of studies as part of the issues discussed.(original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu
autor
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Ackoff R.I. (1993), Zarządzanie w małych dawkach, PWN, Warszawa.
  • Ashley-Cotleur K., West King S. (1999), Family Business and Relationship Marketing: The Impact of Relationship Marketing in Second Generation Family Business, Frostburg State University, USASBE San Diego, California January 14-17, http://sbaer.uca.edu/research/usasbe/1999/TOC.pdf.
  • Astrachan J.H., Klein S.B., Smyrnios K.X. (2002), The F-PEC Scale of Family Influence: A Proposal for Solving the Family Business Definition Problem, "Family Business Review", vol. XV, no. 1, March 2002 © Family Firm Institute, Inc.
  • Bogdanienko J. (2002), W poszukiwaniu przyszłości. Zarządzanie strategiczne firmą, WSFiZ, Białystok.
  • Duczkowska-Piasecka M. (2012), Model biznesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Elkin P.M. (2010), Planowanie i strategie biznesowe, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • Frishkoff P.A. (1995), Understanding Family Business, Austin Family Business Program, 15 April.
  • Handler W. (1989), Methodological issues and considerations in studying family businesses, "Family Business Review", vol. 2, no. 3.
  • Ignatowski G. (2014), Dylematy dotyczące zatrudnienia [w:] Ł. Sułkowski, A. Marjański (red.), Firmy Rodzinne - współczesne nurty badań i praktyki zarządzania, Cz. III, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź.
  • Janasz K., Wiśniewska J. (2013), Innowacje i jakość w zarządzaniu organizacjami, Ce-DeWu, Warszawa.
  • Jeżak J. (1990), Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem. Studium koncepcji i doświadczeń amerykańskich oraz zachodnioeuropejskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Kałkowska J. i in. (2010), Zarządzanie strategiczne. Metody analizy strategicznej z przykładami, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
  • Kisielnicki J., Turyna J. (2012), Decyzyjne systemy zarządzania, Difin, Warszawa.
  • Klimek J. (2006), Rola zarządzania strategicznego w rozwoju przedsiębiorczości, Instytut Organizacji I Zarządzania w Przemyśle "Orgmasz", Warszawa.
  • Korzeniowski L.F. (2010), Menedżment. Podstawy zarządzania, EAS, Kraków.
  • Krawiec F. (2003), Strategiczne myślenie w firmie, Difin, Warszawa.
  • Obłój K. (2000), Strategia sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
  • Penc-Pietrzak I. (2010), Planowanie strategiczne w nowoczesnej firmie, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • Pierścionek Z. (2011), Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa.
  • Rokita J. (2005), Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa.
  • Romanowska M. (2009), Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo PWE, Warszawa.
  • Safin K. (2007), Przedsiębiorstwa rodzinne: istota i zachowania strategiczne, AE Wrocław, Wrocław.
  • Sipa M. (2014), Polska przedsiębiorczość rodzinna wobec wyzwań zmian pokoleniowych [w:] M. Sipa, K. Wolniakowska (red. nauk.), Zarządzanie współczesną organizacją, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania PCz, Częstochowa.
  • Smolarek M. (2008), Planowanie strategiczne w małej firmie, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec.
  • Stabryła A. (2011), Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
  • Stoner J.A.F., Wankel Ch. (1994), Kierowanie, PWE, Warszawa.
  • Sułkowski Ł. (2004), Organizacja a rodzina, więzi familijne w życiu gospodarczym, TNOiK, Toruń.
  • Sułkowski Ł., Marjański A. (2011), Firmy rodzinne. Jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Wyd. Poltext, Warszawa.
  • Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H. (2007), Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa.
  • Żukowska J., M. Pindelski (2012), Szanse i ograniczenia innowacyjnej strategii firm rodzinnych, "Współczesne zarządzanie", 4
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171410109

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.