PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 1 (4) Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w przestrzeni wirtualnej - teoria i praktyka | 49--56
Tytuł artykułu

Krok naprzód, dwa kroki wstecz - poznawcze zagrożenia świata cyfrowego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
One Step Forward, Two Steps Backward - Cognitive Risks OF THE DIGITAL WORLD
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Człowiek, żyjąc w XXI wieku, ma do czynienia z tak zwanymi technologicznymi ułatwieniami, które czynią codzienne czynności łatwiejszymi w wykonywaniu oraz mniej czasochłonnymi. Dzisiejszy rozwój technologiczny już dawno przybrał charakter kuli śnieżnej. Postęp w nauce, a co za tym idzie jej praktyczne zastosowanie, staje się nieporównywalnie większy w zestawieniu z różnicami technologicznymi rozpatrywanymi nawet w kilkusetletnich odstępach historii cywilizacji. Szczególnie ingerującymi w życie zdobyczami współczesnej myśli technicznej są technologie cyfrowe. Świat przepełniony jest nowinkami technicznymi, które w założeniu mają czynić nasze życie łatwiejszym, oszczędzać czas i zwiększać efektywność zarówno pracy, jak i nauki [Carr, 2012](fragment tekstu)
EN
Nowadays children and young people deals with new technologies from day of their birth. They can use digital media before acquiring reading and writing skills. To proficiency in using i.a. Internet incline them not only the development of technology, but also government programs for the digitization of educational systems. The content in digital media, are for the recipient more attractive and more assimilable. It's determined by the brevity of information, the domination of the image over the text, and accessible availability. Today, young people can't imagine living without social media and free accesses to the Internet. Is the development of technologies associated with cognitive development? A growing number of studies shows the negative impact of improper use of digital technologies and their negative relationship with the development and functioning of human's cognitive structures. Increasingly, we are dealing with the effects of the phenomenon of digital dementia, a term coined by German psychiatrist and neuroscientist Manfred Spitzer, who thus sets out progressive cognitive impairment such as memory, attention, concentration or the use of written language. Most vulnerable to this effect are children whose cognitive structures are not yet fully developed. In our paper, we will discuss studies showing the impact of new technologies on cognitive functioning and present psychological effects emerging with the uptake of digital technologies in society(original abstract)
Twórcy
  • SWPS Uniwersytet Humanistyczno-Społeczny
  • SWPS Uniwersytet Humanistyczno-Społeczny
Bibliografia
  • 1. Carr N.: Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg. Gliwice 2012.
  • 2. Cialdini R.: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Sopot 2013.
  • 3. Nęcka E, Orzechowski J., Szymura B.: Psychologia poznawcza. Warszawa 2008.
  • 4. Pyżalski J.: Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży. Gdańsk 2009.
  • 5. Spitzer M.: Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy siebie i swoje dzieci. Warszawa 2013.
  • 6. Wojciszke B.: Psychologia społeczna. Warszawa 2012.
  • 7. Wood D.: Jak dzieci uczą się i myślą. Kraków 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171412347

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.