PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | nr 3 | 5--12
Tytuł artykułu

Alians strategiczny Renault-Nissan - motywy, model zarządzania i efekty koopetycji

Warianty tytułu
Renault-Nissan Strategic Alliance - Motives, Management Model and Coopetition Effects
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zaprezentowano istotę, motywy, model zarządzania oraz efekty aliansu strategicznego między firmami Renault i Nissan. Sojusz obu firm osadzono w koncepcji koopetycji, która zyskuje na znaczeniu jako możliwa strategia budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Koopetycja jako nowa forma dynamiki międzyorganizacyjnej przenika do coraz większej liczby branż, a jej szczególnym przykładem są alianse strategiczne w branży motoryzacyjnej. Scharakteryzowany przypadek koopetycji między Renault i Nissanem stanowi potwierdzenie dla wskazywanych w literaturze pozytywnych proefektywnościowych i proinnowacyjnych "nacisków" tego typu więzi między firmami i strategii działania nawet w branżach zdominowanych przez fuzje i przejęcia. Jednocześnie demonstruje, że ważnym czynnikiem pojawienia się i dyskontowania korzyści wynikających ze współpracy z konkurentem jest czas. (abstrakt oryginalny)
EN
In the paper we briefly characterize the nature, motives, business model and results of the strategic alliance between Renault and Nissan. The case study is embedded in the concept of coopetition that has been recognized as a strategy of fostering the competitive advantage of firms competing and cooperating at the same time. Referring to the particular case of coopetition we manifest that strategic alliances between competitors generate positive impact in terms of efficiency and innovativeness of the partners. That thesis is valid even in industries dominated by mergers and acquisitions like the automotive industry. Discussing the story on the coopetition of Renault and Nissan we demonstrate that the crucial success factor for creating and discounting the coopetitive benefits is the factor of time. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
5--12
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Auto Business News (2013a). Renault and Nissan Launch New Common Module Family Vehicle Architecture. Auto Business News, (09/07/2013).
  • Auto Business News (2013b). Renault-Nissan Aims to Sell 10 Million Cars per Annum by 2016. Auto Business News, (21/06/2013).
  • Auto Business News (2013c). Renault and Nissan to Expand Production Capacity at JV Plant in India. Auto Business News, (21/05/2013).
  • Barclay, S. (2011). Renault-Nissan Alliance Opens Silicon Valley Research Office. Automotive Industries, 191 (6).
  • Barmeyer, C. i Mayrhofer, U. (2008). Management interculturel et processus d'intégration. Une analyse de l'alliance Renault-Nissan. Revue Management & Avenir, 22, 109-131.
  • Blackhurst, C. (2010). Renault, Daimler, Nissan in a tie-up. Evening Standard, (7/04/2010).
  • Bourdieu, P. (1985). The Social Space and the Genesis of Groups. Social Science Information, 24 (2), 195-220.
  • Brafman, N. (2009). Dix ans apres leur alliance, Renault et Nissan lui donnent un nouveau souffle. Le Monde, (30/05/2009).
  • Brandenburger, A.M. i Nalebuff, B.J. (1996). Co-opetition. New York: Doubleday Business.
  • Cabrera, M. (2014). Use Co-opetition to Build New Lines of Revenue. Harvard Business Review, (10).
  • Canada Newswire (2012). Renault-Nissan Alliance Invests $160 Million in Korea to Speed Global Growth Strategy. Canada Newswire, (19/07/2012).
  • Canada Newswire (2013). Renault-Nissan Alliance Posts Sales Record in 2012 for 4th Straight Year. Canada Newswire, (02/04/2013).
  • Coleman, J.S. (1990). Foundation of Social Theory. Cambridge: Harvard University Press.
  • Cygler, J. (2009). Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne. Warszawa: SGH.
  • Dagnino, G.B. i Mina, A. (2010). Philosophical Microfoundations of Coopetition Strategy: A Proposed Speculative Framework, Referat wygłoszony na: 4th International Workshop on Coopetition Strategy: Coopetition and Innovation. Montpellier.
  • Diem, W. (1999). The View from Paris. WARD'S Auto World, (May), 59-60.
  • Edmondson, G. (1999). Dangerous Liaison: Renault and Nissan. Business Week, (3622), 48-49.
  • Elkin, M. (2005). Renault and Nissan - Alliance through Logistics. Automotive Logistics, (July/August), 36-41.
  • Ghosn, C. (2002). Saving the Business Without Losing the Company. Harvard Business Review, (January), 37-45.
  • Gill, C. (2012). The Role of Leadership in Successful International Mergers and Acquisitions: Why Renault-Nissan Succeeded and DaimlerChrysler-Mitsubishi Failed. Human Resource Management, 51 (3), 433-456.
  • Greimel, H. (2013). Nissan-Renault Unlikely to Hit 2016 EV Target. Automotive News, 87 (6568).
  • Hunt, S.D. (2000). A General Theory of Competition: Resources, Competences, Productivity, Economic Growth. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage.
  • International Business Times (2013). Nissan to Begin Next Generation Micra at Renault's French Plant in 2016. International Business Times, (28/04/2013).
  • Korine, H., Asakawa, K. i Gomez, P.-Y. (2002). Partnering with the Unfamiliar: Lessons from the Case of Renault and Nissan. Business Strategy Review, 13 (2), 41-50.
  • Lado, A.A., Boyd, N.G. i Hanlon, S.C. (1997). Competition, Cooperation, and the Search for Economic Rents. A Syncretic Model. Academy of Management Review, 22 (1), 110-141.
  • Le Monde (2009). Renault et Nissan vont produire des voitures chez Avtovaz. Le Monde, (11/4/2009).
  • Lewin, Т. (2006). Renault Modus Slows, Nissan Note Surges. Automotive News Europe, 11 (17).
  • Lim, W.M. (2012). The Voyage of the Renault-Nissan Alliance. A Successful Venture. Advances In Management, 5 (9), 25-29.
  • Lowitt, E. (2012). Why Your Company Should Partner with Rivals. Harvard Business Review, (12).
  • Morosini, P. (2005). Renault-Nissan. The Paradoxical Alliance. European School of Management and Technology, (ESMT-305-0047-1).
  • PR Newswire (2012a). Daimler and Renault-Nissan Expand Scope of Collaboration. PR Newswire US, (28/09/2012).
  • PR Newswire (2012b). Renault-Nissan and Russian Technologies Create Joint Venture to Finalize Strategic Partnership with AVTOVAZ. PR Newswire US, (12/12/2012).
  • PR Newswire (2013a). Renault-Nissan Alliance Posts Record Synergies of 2.69 Billion Euros in 2012, with Particular Gains in Emerging Markets. PR Newswire US, (06/27/2013).
  • PR Newswire (2013b). The Strategic Cooperation Between Daimler and the Renault-Nissan Alliance Forms Agreement with Ford to Accelerate Commercialization of Fuel Cell Electric Vehicle Technology. PR Newswire US, (28/01/2013).
  • Putnam, R.D. (1993). Making Democracy Work. Civic Traditions in Modern Italy. Princeton: Princeton University Press.
  • Renault-Nissan (2010). Renault-Nissan Alliance and Daimler AG Announce Wide-ranging Strategic Cooperation. Press Release, (7/04/2010).
  • Renault-Nissan (2013). Alliance Facts & Figures 2012-2013. Pozyskano z: http://www.renault.com/en/lists/archivesdocuments/alliance-facts-and-figures-2012.pdf (20.07.2013).
  • Schmid, S. i Hartmann, S. (2007). Renault und Nissan. Eine französisch-japanische Partnerschaft ohne Probleme? W: S. Schmid (red.), Strategien der Internationalisierung (341-368). Monachium: Oldenbourg.
  • Segrestin, B. (2005). Partnering to Explore: The Renault-Nissan Alliance as a Forerunner of New Cooperative Patterns. Research Policy, 34, 657-672.
  • Segrestin, B. (2006). Towards a New Form of Governance for Inter-firm Cooperation? Lessons from the Renault-Nissan Alliance. International Journal of Automotive Technology and Management, 6 (2), 199-213.
  • Stevens, M. (2008). Foreign Influences on the Japanese Automobile Industry: The Nissan-Renault Mutual Learning Alliance. Asia Pacific Business Review, 14 (1), 13-27.
  • Walewska, D. (2010). Spec od fuzji. Rzeczpospolita, (08/04/2010).
  • Wessel, M., Allworth, J. i Levie, A. (2015). Old Management Systems Stifle New Business Models. Harvard Business Review, 28.
  • Williamson, O.E. (1998). Ekonomiczne instytucje kapitalizmu. Warszawa: PWN.
  • Zerbini, F. i Castalado, S. (2007). Stay in or Get out the Janus? The Maintenance of Multiplex Relationships between Buyers and Sellers. Industrial Marketing Management, 36 (7), 941-954.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171414695

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.