PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | R. 13, nr 4, cz. 2 | 39--61
Tytuł artykułu

Zastosowanie narzędzi regresji hedonicznej do oceny poziomu stopy zwrotu i ryzyka inwestycji na rynku malarstwa polskiego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Hedonic Indexes and Rates of Return on the Market of the Polish Paintings
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest porównanie opłacalności inwestowania w malarstwo na rynku polskim w podziale na epoki: malarstwo XIX-wieczne i współczesne oraz odpowiedź na pytanie, czy polskich inwestorów charakteryzuje inklinacja do kupowania tradycyjnych obrazów XIX-wiecznych i jednocześnie niechęć do kupowania malarstwa nowoczesnego. Badana zbiorowość objęła zapisy aukcyjne z okresu 2007-2010 dla najbardziej popularnych malarzy w wymienionych wcześniej segmentach. W segmencie malarstwa XIX-wiecznego najwyższe średnie ceny osiągały obrazy Jozefa Brandta i Jozefa Chełmońskiego (odpowiednio 383 000 PLN i 343 333 PLN), natomiast w segmencie malarstwa współczesnego - obrazy Jerzego Nowosielskiego (70 453 PLN). Obydwa segmenty charakteryzuje prawoskośna asymetria cen. Na podstawie hedonicznego modelu regresji, uwzględniającego zmienne jakościowe (np. nazwisko malarza, technika, sygnowanie, dom aukcyjny i półrocze sprzedaży) i ilościowe (ln powierzchni obrazu) kształtujące cenę obrazu, wyznaczone zostały półroczne indeksy hedoniczne cen w badanych segmentach. Pozwoliło to oszacować stopy zwrotu i ryzyko inwestowania. Stwierdzono, że w segmencie malarstwa XIX-wiecznego stopa zwrotu i ryzyko wynoszą odpowiednio -5,89% i 11,41%, a w segmencie malarstwa współczesnego wartości rentowności są znacznie wyższe i ryzyko niższe, wynosząc odpowiednio 2,97% i 10,46%. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the study is to compare the profitability of investing in art on the Polish auction market in the division into segments: XIXth-century painting and contemporary painting. The research sample contains auction records from the period 2007-2010 for the most popular artists in groups mentioned above. In the segment of XIXth-century painting highest average prices were reached by images of Joseph Brandt and Joseph Chełmoński whereas in the segment of contemporary painting - images of Jack Nowosielski. In all sections the distribution of prices is asymmetrical, right-skewed. On the base of hedonic regression model, taking into account qualitative and quantitative variables half-year hedonic price indexes in the examined segments were determined. It allowed to estimate rates of return and the investment risk. It was found that in the segment of XIXth-century painting the rate of return and risk are respectively -5.89% and 11.41% and in the section of contempotary painting the profitability is much higher and risk is lower amounting respectively 2.97% and 10.46%. (original abstract)
Rocznik
Strony
39--61
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • 1. Agnello R. J. (2002), Investment Returns and Risk for Art: Evidence from Auctions of American Paintings, "Eastern Economic Journal", Vol. 28, No. 4.
  • 2. Agnello R. J., Pierce R. K. (1996), Financial returns, price determinants, and genre effects in American art investment, "Journal of Cultural Economics", Vol. 20, Issue 4.
  • 3. Agnello R. J., Xu X. (2008), Prices for Paintings by African American Artists and Their Contemporaries: Does Race Matter?, Working Papers University of Delaware, Department of Economics, No. 6.
  • 4. Barbosa R. L., Campos N. F. (2008), Paintings and Numbers: An Econometric Investigation of Sales Rates, Prices and Returns in Latin American Art Auctions, IZA Discussion Paper Series, No. 3445.
  • 5. Biey M., Zanola R. (2005), The Market for Picasso Prints: A Hybrid Model Approach, "Journal of Cultural Economics", Vol. 29, Issue 2.
  • 6. Brachinger H. W. (2008), A new index of perceived inflation: Assumptions, method, and application to Germany, "Journal of Economic Psychology", Vol. 29, Issue 4.
  • 7. Buelens N., Ginsburgh V. (1993), Revisiting Baumol's 'Art as Floating Crap Game, "European Economic Review", Vol. 37, No. 7.
  • 8. Czujack C. (1997), Picasso Paintings at Auction, 1963-1994, "Journal of Cultural Economics", Vol. 21, Issue 3.
  • 9. Diewert E., Greenlees J., Hulten C. R. (red.) (2010), Price Index Concepts and Measurement, The University of Chicago Press Books, NBER "Studies in Income and Wealth", Vol. 70.
  • 10. Dobrowolski T. (1957), Nowoczesne malarstwo polskie, ZN Ossolineum, Wrocław.
  • 11. Durr F. (2010), The Swiss Art Index, Master Thesis, Lucerne University of Applied Sciences and Arts, School of Management and Law, http://www.zhaw.ch/fileadmin/php_includes/popup/hop-tail.php?hop_id=409376712, dostęp dnia 29.11.2013.
  • 12. Dziechciarz J. (2004), Regresja Hedoniczna: Próba Wskazania Obszarów Stosowalności, w: Przestrzenno-czasowe modelowanie zjawisk gospodarczych, Zeliaś A. (red.), Wyd. Akademii Ekonomicznej, Kraków.
  • 13. Dziechciarz J. (2005), Regresja hedoniczna i metoda conjoint measurement jako narzędzia w kształtowaniu polityki cenowej, "Ekonometria", tom 15, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • 14. Dziechciarz-Duda M., Król A. (2014), Regresja hedoniczna i conjoint analysis w badaniu cen rynkowych i preferencji konsumentów, mat. XVIII Warsztaty Metodologiczne im. Profesora Stefana Mynarskiego, Metody Ilościowe w Badaniach Marketingowych, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
  • 15. Edwards S. (2004), The Economics of Latin American Art: Creativity Patterns and Rates of Return, NBER Working Papers 10302, http://www.nber.org/papers/w10302, dostęp dnia 17.07.2012.
  • 16. Hałka A., Łyziak T. (2015), How to Define the Consumer Perceived Price Index? An Application to Polish Data, "Eastern European Economics", Vol. 53, Issue 1, DOI:10.1080/00128775.2015.1033201, dostęp dnia 9.02.2016.
  • 17. Higgs H. (2012), Australian Art Market Prices during the Global Financial Crisis and two earlier decades, "Australian Economic Papers", Vol. 51, Issue 4.
  • 18. Hodgson D. (2011), An analysis of pricing and returns in the market for French Canadian paintings, "Applied Economics", Vol. 43.
  • 19. Hoffman J., Leifer H.-A., Lorenz A. (2006), Index of Perceived Inflation or EU Consumer Surveys? An Assessment of Professor H. W. Brachinger Approach, "Intereconomics", DOI: 10.1007/s10272-006-0176-5, dostęp dnia 9.02.2016.
  • 20. Jungermann H., Brachinger H. W., Belting J., Grinberg K., Zacharias E. (2007), The Euro Changeover and the Factors Influencing Perceived Inflation, "Journal of Consumer Policy", Vol. 30, Issue 4, DOI: 10.1007/s10603-007-9051-4, dostęp dnia 9.02.2016.
  • 21. Kraussl R., Logher R. (2010), Emerging art markets, "Emerging Markets Review", Vol. 11, No. 4, http://ssrn.com/abstract=1304856, dostęp dnia 4.09.2013.
  • 22. Kraussl R., Schellart E. (2007), Hedonic Pricing of Artworks: Evidence from German Paintings, Working Paper VU University Amsterdam, http://ssrn.com/abstract=968198, dostęp dnia 30.12.2013.
  • 23. Lippe von der P. (2001), Chain Indices. A Study In Price Theory, "Spectrum of Federal Statistics", Vol. 16 of the Publication Series, Statistisches Bundesamt, Wiesbaden.
  • 24. Lucińska A. (2013), Wiek malarzy a ceny obrazów na rynku aukcyjnym w Polsce, "Zarządzanie i Finanse", t. 11, nr 3, cz. 2.
  • 25. Renneboog L., Spaenjers C. (2013), Buying Beauty: On Prices and Returns in the Art Market, "Management Science", Vol. 59, No. 1, http://ssrn.com/abstract=1352363, dostęp dnia 7.01.2014.
  • 26. Renneboog, L., van Houtte T. (2002), The Monetary Appreciation of Paintings: From Realism to Magritte, "Cambridge Journal of Economics", Vol. 26, No. 3.
  • 27. Triplett J. (2004), Handbook on Hedonic Indexes and Quality Adjustments in Price Indexes: Special Application to Information Technology Products, OECD, STI Working Paper No. 9.
  • 28. Witkowska D. (2014), Wrażliwość hedonicznych indeksów cen na przykładzie indeksów cen dzieł znanych malarzy polskich, "Ekonometria", Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, t. 2(44).
  • 29. Worthington A., Higgs H. (2006), A Note on Financial Risk, Return and Asset Pricing in Australian Modern and Contemporary Art, "Journal of Cultural Economics", Vol. 30, Issue 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171414911

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.