PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 16(XVI) | nr 2 | 7--12
Tytuł artykułu

Determining the Number of Clusters for Marketing Binary Data

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
In the article a new way of determining the number of clusters was proposed focused on data made up of binary variables. An important application aspect is that the data sets on which the new formula was investigated were generated in the way characteristic for the marketing data following the work of Dimitriadou et al. [2002]. The new formula is a modification of the Ratkowsky-Lance index and proved to be better in some respects than this index, which was the best in the mentioned research. The modification proposed is based on measuring the quality of grouping into the predicted number of clusters and running the same index on the twice smaller set of objects comprising dense regions of the original data set.(original abstract)
Twórcy
  • University of Lodz, Poland
Bibliografia
  • Dimitriadou E., Dolničar S., Weingessel A. (2002) An examination of indexes for determining the number of clusters in binary data sets, Psychometrika, Vol. 67, Issue 1, pp. 137-159.
  • Fang Y., Wang J. (2012) Selection of the number of clusters via the bootstrap method, Comput. Statist. Data Anal. 56, pp. 468-477.
  • Gatnar E., Walesiak M. (2004) Metody Statystycznej Analizy Wielowymiarowej w Badaniach Marketingowych, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, pp. 334-36.
  • Leisch F., Weingessel A., Hornik K. (2015) bindata package manual.
  • Milligan G. W., Cooper M. C. (1985) An examination of procedures for determining the number of clusters in a data set, Psychometrika 50, 159-179, pp. 137-159.
  • Tibshirani R., Witten D. (2010) A framework for feature selection in clustering, Journal of American Statistical Association, 105(490), pp. 713-726.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171416321

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.