PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | t. 14, z. 10, cz. 1 Współczesne problemy zarządzania w ochronie zdrowia z perspektywy systemu i organizacji | 275--290
Tytuł artykułu

"Lean Management" - doskonalenie zarządzania w podmiotach leczniczych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
"Lean Management" - Management Improvement in Health Care Units
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest wskazanie wybranych kierunków doskonalenia zarządzania w podmiotach leczniczych w Polsce przy zastosowaniu koncepcji Lean Management, w aspekcie podejmowanych działań restrukturyzacyjnych w podmiotach leczniczych. Szczególna uwaga zostanie skupiona na procesach zmian w szpitalach klinicznych, które charakteryzują się następującymi cechami: -- wykonywanie specjalistycznych zadań w dziedzinie ochrony zdrowia, -- wieloprofilowość zadań,, -- stosowanie wysoko zaawansowanych technologii medycznych, -- wielość i różnorodność relacji z otoczeniem, -- finansowanie z kilku źródeł zasilania, -- ograniczoność zasobów, w tym głównie środków publicznych. (fragment tekstu)
EN
The aim of this article is to present selected ways of developing the management in medical institutions in Poland with the help of Lean Management. The author concentrates on processes of changes in clinical hospitals which include: dealing with special tasks in healthcare system, diversity of tasks, medical technology, diversity of relationships with the surrounding, financing from few different sources, limits of resources (especially public ones). The article leads to a conclusion that Lean Management should be a way of thinking. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
Bibliografia
  • Bernatek A., Opłacalna inwestycja w Lean Healthcare, http://www.leancenter.pl/ bazawiedzy/artykul/article_id/101 (dostęp: 24.07.2013).
  • Brännmark M., Halvarsson A., Lindskog P., Implementing Lean in Swedish Municipalities and Hospitals, http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:460019/ FULLTEXT01(dostep: 24.07.2013)
  • Cholewicka-Goździk K. (2001), Metoda LEAN - doskonalenie procesów i produktów, "Problemy Jakości" nr 1, s. 21.
  • Czerska J. (2002), Więcej niż odchudzanie, czyli istota koncepcji zarządzania Lean, "Personel".
  • Der-Shin Ke Overwork (2012), Stroke, and Karoshi-death from Overwork, "Acta Neurol Taiwan", 21:54-59.
  • Encyklopedia Zarządzania, http://mfiles.pl/pl/index.php/Lean_management (dostęp: 24.07.2013).
  • Fijałkowska B., Efektywność a restrukturyzacja SPZOZ, http://zif.wzr.pl/ pim/2012_1_1_22.pdf (dostęp: 27.07.2013).
  • Glossmann J.P., Schliebusch O., Diehl V., Walshe R., Lean management in hospitals: potentials and limitations, Med Klin, Munich, 2000;95(8):470-3.
  • Graban M. (2011), Lean hospitals - doskonalenie szpitali. Poprawa jakości, bezpieczeństwo pacjentów i satysfakcja personelu, ProdPublishing, Wrocław, s. 2.
  • Greco A., Cascavilla L., Paris F., Addante F., Miscio L., De Vincentis G., Di Bisceglie D., Crupi D., The nephro-geriatric unit in a lean-oriented in-hospital model of care, J Nephrol, 2012;25 Suppl 19:16-19.
  • Inoue K., Matsumoto M. (2000), Karo jisatsu (suicide from overwork): a spreading occupational threat, "Occup Environ Med.", 57(4):284-285.
  • Iwasaki K, Takahashi M., Nakata A. (2006), Health problems due to long working hours in Japan: working hours, workers' compensation (Karoshi), and preventive measures, "Ind Health", 44(4):537-540.
  • Jimmerson C., Weber D., Sobek D.K., Reducing Waste and Errors: Piloting Lean Principles at IHC, "Joint Commission Journal on Quality and Safety", 6/28/04, s.1-22.
  • Jones D.T., Womack J.P. (2001), Odchudzanie firm, CIM, Warszawa.
  • Kawanishi Y. (2008), On Karo-Jisatsu (Suicide by Overwork): Why Do Japanese Workers Work Themselves to Death?, "Follow International Journal of Mental Health", 37 (1), s. 61-74
  • Kubis N. (2005), Narzędzia lean management, "Zagadnienia Techniczno- Ekonomiczne", 50(2-3): 291-303.
  • Lichtarski J. (1997), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, WAE, Wrocław, s.224.
  • Mazzocato P., Holden R.J., Brommels M., Aronsson H., Bäckman U., Elg M., Thor J., How does lean work in emergency care? A case study of a lean-inspired intervention at the Astrid Lindgren Children's hospital, Stockholm, Sweden BMC Health Services Research 2012, 12:28 http://www.biomedcentral.com/1472- 6963/12/28.
  • Niedziółka M., Piasek A. (2009), Kaizen Costing nowoczesną metodą zarządzania kosztami, "Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej w Siedlcach", Seria: Administracja i Zarządzanie, 81, s. 79-87.
  • Nogalski B., Walentynowicz P. (2004), Nowoczesne koncepcje zarządzania w przedsiębiorstwach produkcyjnych regionu pomorskiego - próba oceny, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu E. Kwiatkowskiego w Gdyni", 7, s. 14-32.
  • Nielsen A.P., Improving Healthcare through Lean Management: Experiences from the Danish healthcare system, https://conference.cbs.dk/index.php/nohr/health/paper/ view/982 (dostęp: 28.07.2013).
  • Robbins A. (2006), Lean Management i outsourcing. Droga do sukcesu to podjęcie zmasowanych, zdeterminowanych działań, "Zarządzanie zmianami. Biuletyn POU".
  • Sobczak A., Rydlewska-Liszkowska I. (2012), Zarządzanie podmiotami służby medycyny pracy - koncepcja i zastosowanie "lean management", "Medycyna Pracy", 63(5), s. 599-606.
  • de Souza L.B. (2009), Trends and Approaches in Lean Healthcare, "Leadership in Health Services", 22 (2), s. 121-139.
  • Uchiyama S., Kurasawa T., Sekizawa T., Nakatsuka H.J. (2005), Job strain and risk of cardiovascular events in treated hypertensive Japanese workers: hypertension follow-up group study, "Occup Health", 47(2), s. 102-111.
  • Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, Dz.U. 2011 Nr 112, poz. 654.
  • Villeneuve C. (2011), Fujitsu's Lean Soution Group - Lean Healthcare In Canada, "Fujitsu Sci Tech", 47(1), s. 41-48.
  • Weathers C., North S., Overtime Activists Take on Corporate Titans: Toyota, McDonald's and Japan's Work Hour Controversy, "Pacific Affairs" 2009/2010, 82(4), s. 615-636.
  • Zimniewicz K. (1999), Współczesne koncepcje i metody zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 63.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171417231

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.