PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 14 | z. 4 Przedsiębiorczy menedżer przedsiębiorczej organizacji. Problemy współczesnej praktyki zarządzania | 283--291
Tytuł artykułu

Rozwój poprzez innowacje w Służbie Celnej celem poprawy jakości obsługi przedsiębiorców

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Growth Through Innovation in the Customs Service to Improve the Quality of Service Business
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pierwsze informacje na temat celników w Polsce pochodzą z początku drugiego tysiąclecia. W historycznych zapisach można odnaleźć informacje dotyczące pobierania cła na rzece Bug, zgodnie z poleceniem króla Bolesława Śmiałego. Pierwszym dokumentem świadczącym o prawnym usankcjonowaniu poboru cła była Bulla Gnieźnieńska, wydana w 7 lipca 1136 r., gdzie zostały wymienione liczne klasztory i opactwa pobierające daniny w komorach celnych. W XIV wieku za sprawą królów Władysława Łokietka i Kazimierza Wielkiego powstała administracja celna. Słowo "cło" po raz pierwszy zostało użyte w 1367 w dokumentach tworzonych za panowania dynastii Piastów i zastąpiło powszechnie używane słowa myto lub thelneum. Przez wieki administracja celna przechodziła kolejne reformy i zmiany, aż do utworzenia we Wspólnocie Europejskiej wspólnej Unii Celnej, do której Polska wstąpiła 1 maja 2004 r. Z momentem wstąpienia do UE pojawiły się nowe wyzwania i obowiązki nałożone na organy celne, które wymagały współpracy już nie tylko wewnątrz kraju, ale też wewnątrz całej Wspólnoty. (fragment tekstu)
EN
The article is a cross - section picture of the changes taking place in the Polish Customs Service, after joining the European Union. Community objectives translated into the native customs policy, taking into account economic change have become a driving force behind the search for innovative and cutting - edge solutions. Changes in the economy, in trade in goods, the rate of movement of goods and the variety of businesses have a reason to loosen the Customs Service, but also to introduce technical innovations to everyday work. To make this possible, the need was to change the vision of the customs administration, innovative approach to problem solving, development and implementation of the mission. (original abstract)
Twórcy
  • Ministerstwo Finansów
Bibliografia
  • Borkowska S. (2010), Creating Innovation in the organization: The role of human resource management, IPISS, Warszawa.
  • Okoń-Horodyńska E., Czachorowska-Mazurkiewicz A. (red.), (2007) Innowacje w rozwoju gospodarki i przedsiębiorstw, IWiI, Warszawa.
  • Tapscott D., Williams A., (2010) "Macrowikinomics: Rebooting Business and the World".
  • Walczak M. (2009), Administracja Celna Krajów Unii Europejskiej, Wyższa Szkoła Cła i Logistyki, Warszawa.
  • Włodarczyk J., Działalność innowacyjna i jej ograniczenia w polskiej gospodarce, [w:] Okoń- -Horodyńska E., Czachorowska-Mazurkiewicz A. (red.), (2007) Innowacje w rozwoju gospodarki i przedsiębiorstw, IWiI, Warszawa.
  • Włodarkiewicz - Klimek H. (red.naukowa) (2010), Entrepreneurship and innovations, PWR, Poznań.
  • Zapendowska-Starzyk K., Fleming I., Naruszewicz S.,(2010), Program e-Cło, Wiadomości Celne, Nr 1-2.
  • www.ec.europa.eu
  • www.europa.eu
  • www.sluzbacelna.gov.pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171417553

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.