PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 2(15) | 28--30
Tytuł artykułu

Granice społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa i sfera wpływu

Autorzy
Warianty tytułu
The Scope of Corporate Social Responsibility and Sphere of Influence
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jeżeli podejście do zarządzania oparte na społecznej odpowiedzialności (CSR) nie ma pozostać wyłącznie na poziomie górnolotnych deklaracji, potrzebne jest jednoznaczne i całościowe podejście do tego zagadnienia, które pozwala na określenie granic odpowiedzialności. Znalazło to już swój wyraz w pracach nad przewodnikiem społecznej odpowiedzialności, znanym jako ISO 26000 i upowszechnianym również na polskim rynku. Niestety ISO 26000 nie przedstawia jednoznacznej operacyjnie koncepcji społecznej odpowiedzialności, lecz w zasadzie otwiera nowe pole kontrowersji dotyczące roli biznesu. (abstrakt autora)
EN
There is a need in CSR management as a general operational framework to precisely define the scope of responsibility. It was clearly underlined in the whole process of dialogue before ISO 26000 was finalized. Unfortunately, no precise definition of CSR can be found in this guidance, especially in terms of sphere of influence. New controversies are arising in terms of the business role in society.(author's abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
28--30
Opis fizyczny
Twórcy
  • Centrum Etyki Biznesu i Innowacji Społecznych , Akademia Leona Koźmińskiego
Bibliografia
  • Ashley P.A., The master model on multi-actor and multilevel social responsibilities: A conceptual framework for policies and governance on stakeholders' social responsibilities, Working Paper 512, International Institute of Social Studies 2011.
  • Davis K., Five Propositions for Social Responsibility, "Business Horizons" 1975, nr 18, s. 19-24.
  • Drucker P.F., Management: Tasks, Responsibilities, Practices, Heinemann, London 1974.
  • Filek J., O wolności i odpowiedzialności podmiotu gospodarującego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków 2002.
  • Kanter R.M., From spare change to real change: the social sector as beta site for business innovation, "Harvard Business Review" 1999, nr 77, s. 122-132.
  • Maas S., Reniers G., Development of a  CSR model for practice: Connecting five inherent areas of sustainable business, "Journal of Cleaner Production" 2014, nr 64, 104-114.
  • PKN. Polski Komitet Normalizacyjny, PN-ISO 26000: 2012. Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności, PKN, Warszawa, listopad 2012.
  • Rok B., Podstawy odpowiedzialności społecznej w zarządzaniu, POLTEXT, Warszawa 2013. Rok B., Społeczna innowacyjność biznesu - wymiar etyczny, [w:] Olejniczuk-Merta A. (red.), Innowacje społeczne od idei do upowszechniania efektu, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2014, s.52-67.
  • Ruggie J.G., Special Representative of the Secretary-General on the Issue of Human Rights and Transnational Corporations and Other Business Enterprises, Guiding Principles on Business and Human Rights: Implementing the United Nations "Protect, Respect and Remedy" Framework. U.N. Doc. A/HRC/17/31, 2011.
  • Ruggie J. G., Global Governance and New Governance Theory: Lessons from Business and Human Rights, "Global Governanc" 2014, nr 20(1), s. 5-17.
  • Skonieczny J., Kroik J., Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa w perspektywie granic organizacji, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 338, Wrocław 2014, s. 118-129.
  • Smith N.C., Granice dobroci. Marketingowe implikacje Druckera a  odpowiedzialność społeczna, [w:] N.C. Smith, G. Lenssen (red.), Odpowiedzialność biznesu. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2009, s. 388-405.
  • Taylor M.B., The Ruggie Framework: Polycentric regulation and the implications for corporate social responsibility, "Etikk i  praksis. Nordic Journal of Applied Ethics" 2011, nr 5(1), s. 9-30.
  • Wood S., The Case for Leverage-Based Corporate Human Rights Responsibility, "Business Ethics Quarterly" 2011, nr 22(1), s. 63-98.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171417873

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.