PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 3, CD 1 | 2035--2046
Tytuł artykułu

Metoda postępowania w procesie projektowania i optymalizacji cech konstrukcyjnych ze względu na ich sztywność i minimalizację masy ramy naczepy niskopodwoziowej

Warianty tytułu
The method of procedure in the design and optimization of constructional features because of their stiffness and minimize weight low loader trailer frame
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Mechanizmy śrubowo-toczne, zwane także śrubami pociągowymi tocznymi stosowane są powszechnie w układach napędów i pozycjonowania. Najważniejsze wymagania dotyczą wysokiej dokładności skoku, od czego zależy dokładność pozycjonowania przemieszczanych elementów. Poprzez dobór zarysu śruby i nakrętki oraz naprężeń wstępnych dąży się do zapewnienia wysokiej sztywności przekładni i powtarzalności pozycjonowania. Stosuje się mechanizmy śrubowo-toczne z układem chłodzenia w celu zmniejszenia niedokładności pozycjonowania. Minimalizacja odchyłek skoku wytwarzanych śrub o dużej długości jest złożonym zadaniem. Główną przyczyną niedokładności szlifowanych powierzchni śrubowych są odkształcenia cieplne układu technologicznego podczas obróbki. Przeprowadzono analizę rozkładu temperatur w szlifowanych śrubach dla zewnętrznych, poruszających się źródeł ciepła o zmiennej wydajności i w zmiennych warunkach chłodzenia, wyznaczono wpływ przyrostu temperatur na odkształcenia cieplne przedmiotu i szlifierki, opracowano podstawy minimalizacji niedokładności szlifowania oraz wyznaczono strategię kompensowania pozostałych przyczyn niedokładności.(abstrakt oryginalny)
EN
Ball screw mechanisms, also known as roller screws are commonly used in actuators and positioning systems. The most important requirement is high precision pitch, which determines the positioning accuracy of relocating elements. The selection of the outline of screws and caps and initial stresses seeks to provide high rigidity of the gear and repeatability of its positioning. Ball screw mechanisms are applied with a cooling system in order to reduce the inaccuracy of positioning. Minimization of deviations of pitch of produced screws of considerable length is a complex task. The main cause of the inaccuracy of the ground helical surfaces is thermal deformation of the technological system during the machining process. The article consists of an analysis carried out to determine the temperature distribution in the ground screws for external moving heat sources of variable effectiveness and variable cooling conditions, the determination of the influence of the temperature increase on the thermal deformation of the object and grinding tool, the foundations of minimization of inaccuracies of grinding, and the determination of the strategy of compensation of the remaining causes of inaccuracy.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
2035--2046
Opis fizyczny
Twórcy
  • Koszalin University of Technology, Poland
  • Politechnika Koszalińska
  • Politechnika Koszalińska
  • Politechnika Koszalińska
Bibliografia
  • Wojciech Tarnowski, Podstawy projektowania technicznego, WNT, Warszawa 1997
  • Piotr Cichosz, Narzędzia skrawające, WNT, Warszawa 2006
  • Jerzy Honczarenko, Obrabiarki sterowane numerycznie, WNT, Warszawa 2008
  • W. Gasparski, Projektoznawstwo, WNT, Warszawa 1988
  • W. Tarnowski, S. Bartkiewicz, Modelowanie matematyczne i symulacja komputerowa dynamicznych procesów ciągłych, WUPK, Koszalin 2003
  • Stanisław Łaczek, Modelowanie i analiza konstrukcji w systemie MES ANSYS v.11, WPK, Kraków 2011
  • R. Lewkowicz, T. Hinz, Ł. Rypina, T. Królikowski, P. Piątkowski, Symulacja naprężeń i odkształceń w podłużnicach samochodowych, Miesięcznik Naukowo Techniczny Mechanik, nr 5-6/2011 strona 510-515
  • Rypina Łukasz, Baran Jan, Królikowski Tomasz, Nikończuk Piotr: Metoda postępowania w procesie projektowania z wykorzystaniem narzędzi do wspomagania projektowania CAD/CAM/CAE - studium przypadku, Logistyka NR3/2014 str. 5549-5560
  • Kwasniewski L., Hongyi Li, Wekezer J., Malachowski J. Finite element analysis of vehicle-bridge interaction. Finite Elements in Analysis and Design 42 (2006) 950 - 959.
  • Kacalak W., Majewski M.: New Intelligent Interactive Automated Systems for Design of Machine Elements and Assemblies. 19th International Conference on Neural Information Processing - ICONIP 2012, Doha, Qatar, 12-15 November 2012. Lecture Notes in Computer Science Volume 7666 - Neural Information Processing. Springer 2012. 115-122.
  • Kacalak W., Majewski M.: Inteligentne, interaktywne, zautomatyzowane systemy projektowania elementów i zespołów maszyn na podstawie ich cech opisywanych w języku naturalnym. Pomiary Automatyka Kontrola, Vol. 58, nr 5 (2012). Wydawnictwo PAK 2012. 471-474.
  • Kacalak W., Majewski M.: Natural language human-robot interface using evolvable fuzzy neural networks for mobile technology. International Conference on Intelligent Computing - ICIC 2009, Ulsan, South Korea, 16-19 September 2009. Lecture Notes in Computer Science Volume 5754 - Emerging Intelligent Computing Technology and Applications. Springer 2009. 480-489.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171417967

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.