PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 9 | 37--48
Tytuł artykułu

Sposoby rozwiązywania konfliktów interpersonalnych w polskiej wersji językowej Wikipedii

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Conflict Resolution Methods in the Polish Wikipedia
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Problem konfliktów interpersonalnych w przestrzeni Internetu rozpatrywany był do tej pory głównie w aspekcie mechanizmów agresji, związanych z anonimowością użytkowników i zubożeniem komunikacji poprzez wyłączenie niewerbalnych jej aspektów. Artykuł wskazuje sposoby radzenia sobie z konfliktami w środowisku polskojęzycznej Wikipedii, której to społeczność przywiązuje dużą wagę do internetowych tożsamości użytkowników, przyjmując częściowo tradycyjny pogląd na konflikt, zakładając jego nieuniknioność, lecz negując konieczność stymulowania konfliktów w celu usprawniania organizacji pracy. Scharakteryzowany też został w artykule proces instytucjonalizacji procedur rozwiązywania sporów między użytkownikami, z szerszą analizą jednej z przyjętych metod, mianowicie arbitrażu. (abstrakt oryginalny)
EN
The problem of interpersonal conflicts in the internet communities so far has been considered mainly from the angle of aggression caused by such factors as users' anonymousness and depriving communication from its non-verbal aspects. The present paper deals with the ways of conflict solving strategies in the community of Polish wikipedians. The mentioned community attaches great importance to virtual identities of its users, sharing partly the traditional view on a conflict, which assumes its inevitability but rejects the necessity to manage conflicts in order to improve the work in organizations. The paper suggests implementing certain procedures while solving the disputes among the users. One of the methods, namely arbitration, has been analysed more deeply. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
37--48
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • 1. Cichobłaziński L., Analiza procedury mediacji w rozwiązywaniu sporów zbiorowych przy użyciu case study method, [w:] Oblicza kapitału społecznego. Studium teoretycznoempiryczne, red. F. Bylok, A. Kwiatek, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2008.
  • 2. Coser L.A., Funkcje konfliktu społecznego, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2009.
  • 3. Golka M., Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  • 4. Hall E.T., Ukryty wymiar, Muza, Warszawa 2001.
  • 5. http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:CheckUser (odczyt: 28.02.2012).
  • 6. http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Ch%C5%82odne_nastawienie (odczyt: 28.02.2012).
  • 7. http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Komitet_Arbitra%C5%BCowy/Polityka_arbitra%C5%BCu (odczyt: 28.02.2012).
  • 8. http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:RFC (odczyt: 28.02.2012).
  • 9. http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Rozwi%C4%85zywanie_konflikt%C3%B3w (odczyt: 28.02.2012).
  • 10. http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wheel_war (odczyt: 28.02.2012).
  • 11. http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wikietykieta (odczyt: 28.02.2012).
  • 12. http://ru.wikipedia.org/wiki/Википедия:Заявки на арбитраж/Разблокировка участницы Lvova 2 (odczyt: 28.02.2012).
  • 13. http://stats.wikimedia.org/PL/TablesWikipediansContributors.htm (odczyt: 28.02.2012).
  • 14. Kromołowski H., Konflikty w organizacji, [w:] Zachowania ludzi w organizacji. Wybrane zagadnienia, red. F. Bylok, E. Robak, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2009.
  • 15. Masłyk-Musiał E., Społeczeństwo i organizacje, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1999.
  • 16. Skolik S., Rola zaufania i komunikacji w procesie nadawania uprawnień w internetowej encyklopedii - Wikipedii, [w:] Humanizacja w procesach zarządzania, red. F. Bylok, J. Kołodziejski, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2010.
  • 17. Skolik S., Społeczne tworzenie Wikipedii. Perspektywa aktywnego uczestnika projektu, [w:] Media i społeczeństwo, red. M. Sokołowski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.
  • 18. Stoner J.A.F., Wankel Ch., Kierowanie, PWE, Warszawa 1997.
  • 19. Szacki J., Spotkania z utopią, Sic!, Warszawa 2000
  • 20. Wallace P., Psychologia Internetu, Rebis, Poznań 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171418269

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.